Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 90?
#1
Hej

Jeg er faldet over en Sauer 90. Jeg kender ikke meget til modellen. Jeg formoder, at det er en fornuftig riffel. Låsegangen er tilsyneladende god, men aftræk, præcision m.m. kender jeg ikke.

Er der nogle kendte svagheder ved modellen?
Lad mig høre jeres erfaringer.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Jeg har da vist nogle baser og lave 30mm stålringe til sådan en fætter liggende.
Svar
#3
[Smile] Det må være en fejl i din opdragelse når du ikke kender til en Sauer 90...
Det er riflernes Rolls Royce, hverken mere eller mindre [:p]

Det er en model som har mange år på bagen.
Det hele startede med Sauer 80 i 1972. Nogle år efter kom Sauer 90 på markedet, opgraderingen var skæfteudformningen, ellers i store træk magen til 80'eren på alle ståldelene ( låsestol - aftræk - bundstykke - piben )
På et tidspunkt havde jeg 4 styk til at stå i skabet i diverse kalibre.
Præcisionen på de 4 rifler var afhængig af skæfteholderen...
Riflen er en jagtriffel og ikke en sportsriffel, til trods for dette skød jeg feltskydning i 5 år med Sauer 90.
Det der nok "slå 90'eren ihjel" er nok at markedet blev til modul rifler der er blevet lavet på en SNC maskine.
Så det er det jeg betegner som riflens svaghed. En gammel model som må vige pladsen for de nye tiltag der er i dag efterspørges på en riffel.

Hvis prisen passer til dit temperament, og du eventuelt kan få lov til et par prøveskud og det tegner godt, hvad hindre dig så i erhvervelsen...

mvh. Bjarne
Svar
#4
Havde en fuldskaeftet 90'er I kal. 22-250 for aar tilbage.

Suveraent bedste laasegang jeg har oplevet. Oser af kvalitet. Super aftraek. Fin praecision. Nyttige detaljer: Signalstift for patron I kammer. Kan aflades I sikret tilstand.

Koeb lortet! [Smile]

Hilsen
Klaasehaans
Svar
#5
Men prøveskyd den først. De er kendt for at være af svingende kvalitet rent skydemæssigt.
20% skyder rigtig godt
40% skyder brugbart
resten burde smedes om....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Rolig nu Max...
Det kommer lidt an på hvad din reference er...
Som nævnt så er det en Jagtriffel og ikke en sportsriffel der sætter 10 skud på 100m indenfor en 1' krone.
Men kan du nøjes med en riffel der kan sætte dem indenfor en 5'er, så er en Sauer 90 et godt bud.
Måske jeg blot var heldig at mine 4 styk, 6,5x55 + .30-06 + 8x68S + 9,3x62, var blandt de 20% [Smile]

Som jeg nævnte, prøveskyde den hvis muligt og forhold dig til resultatet.

Bjarne
Svar
#7
Tak for gode svar. Er der kendte svagheder eller "noget, der plejer at gå i stykker", som man skal kigge efter?
Hvordan er det med pibeskift? Er det noget, som man kan gøre hjemme - eller er det bøssemagerarbejde?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Fedder

Rolig nu Max...
Det kommer lidt an på hvad din reference er...
Som nævnt så er det en Jagtriffel og ikke en sportsriffel der sætter 10 skud på 100m indenfor en 1' krone.

Det er der vist ingen af dem der kan

Men kan du nøjes med en riffel der kan sætte dem indenfor en 5'er, så er en Sauer 90 et godt bud.

Det er de 20%

Måske jeg blot var heldig at mine 4 styk, 6,5x55 + .30-06 + 8x68S + 9,3x62, var blandt de 20% [Smile]

Du har altid hørt til de heldige [Big Grin]

Som jeg nævnte, prøveskyde den hvis muligt og forhold dig til resultatet.

Præcis [Smile]

Bjarne



Hva-øh Fedder, hvis de er så gode at du anbefaler Lars at købe den, hvorfor har du så ingen af dine 4 tilbage [?]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Tak for gode svar. Er der kendte svagheder eller "noget, der plejer at gå i stykker", som man skal kigge efter?
Hvordan er det med pibeskift? Er det noget, som man kan gøre hjemme - eller er det bøssemagerarbejde?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"




Der kan skiftes pibe på dem, men glem åbne sigtemidler. De kommer til at stritte i alle mulige retninger på grund af den måde piben er fæstnet i låsestolen på.

Headspace justeres ved at skrue piben længere ind/ud, hvorefter klemskuerne spændes godt til. Underligt system. Jeg gætter på at mange har forkert headspace af samme grund.
Så væk med sigtemidlerne og juster den over en lukkedorn.

Så KAN det lade sig gøre selv at skifte pibe.

(glem Saueren og køb 2 Tikkaer. Så behøver du ikke veksle pibe [Wink] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
No.!! Den går ikke i stykker... Amager-halshug [Wink]

Det der er "træls" på en Sauer 90.
Det er at hoved aftrækket er fabriksjusteret til omkring 1500 gram, skal du have et lettere aftræk stikker du snellen som er justerbar i aftræksvægt.
Bundstykket låser ikke i piben, men i låsestolen.
Og som det er almindeligt kendt, så er der større succes for præcision hvis bundstykket låser i piben.
At skifte en pibe på en Sauer 90 kræver at du har en hvis fingerfærdighed som værktøjsmager eller maskinarbejder. Der er ikke vekselpibe på en Sauer 80/90.

Som tidligere nævnt, det er en ældre model Jagtriffel.

Bjarne
Svar
#11
Hva-øh Fedder, hvis de er så gode at du anbefaler Lars at købe den, hvorfor har du så ingen af dine 4 tilbage

De 2 af dem blev solgt på grund af lommesmerter.
Den tredje blev solgt i bytte med noget andet.
Og den fjerde står i skabet [Smile]
Sådan hænger det sammen Bo.

Jeg siger ikke at Sauer 90 er verdens bedste riffel i dag, men da den kom på markedet var der vist ikke meget der fulgte den til dørs.
Og som tidligere nævnt, så er det en gammel model som ikke står til måls med de ønsker og behov man vil have som riffelskytte i dag.
Du har intet til overs for Sauer 90, fred være med det.
Men jeg synes det er en super Jagtriffel, men som sniper riffel er den ikke meget bevendt.
Som Jagtriffel på alverdens jagtmarker har jeg intet problem med at benytte den sidste der står i skabet... [Smile]

Der var en stakkels mand der stillede et åbent spørgsmål, lad det nu ikke blive en kamp på holdninger. [Smile]

Bjarne
Svar
#12
Bjarne, du læser noget som jeg ikke har skrevet.
Jeg er enig med dig i at den har sublim låsegang og at det er en glimrende jagtriffel. Især hvis man får fat i en af dem der rent faktisk kan skyde.
Jeg læner mig blot op ad egne erfaringer og hos mig lever en 5cm riffel ikke ret længe.

Kun 1 ting undrer mig. Hvorfor handles de til skyhøje priser, langt over brugsværdien. Lidt lige som ældre S&L fra den gamle fabrik.

Men jo, det er glimrende håndværk og flot finisch. Men så heller ikke mere.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
M@X, du har ret, vi er jo nok i bund og grund enige langt henad vejen.

Alt hvad der er kult kan handles til rigtig gode priser, alt fra dingenotter til dippidutter, selv en 90'er og Otterup 100 samt et gammelt frimærke... [Smile]

Tak for sludderen.

Bjarne.
Svar
#14
Sauer 90, Otterup DL 100 og gl. frimærke. [Wink

@Lars - jeg har ingen gamle frimærker, men en af hver af de to andre. Jeg bruger en Sauer 90 på drivjagt. Den afløste Otterup'en, og der er ingen tvivl om at Saueren har en fantastisk låsegang, aftrækket har jeg intet at udsætte på - den skyder ikke trekløvere, men det hænger nok også lidt sammen kaliberet - 375 HH.

Hvis jeg støder på en Sauer 90 i 308, er jeg ikke utilbøjelig til at sætte Otteruppen på
transfer-listen.

mvh
mvh
Svar
#15
Jeg har en Sauer 80 i 308 win (til og med fuldskæftet for at gøre blasfemien total [Wink]), som jeg er glad for. Den kan ikke følge med min Tikka T3 Varmint, når det gælder præcision. Den er dog i stand til at lave 2-3 cm 3-skuds grupper på 100m afstand, hvilket er fint til det meste jagtbrug. Det er en kompakt og håndterbar riffel i eksempelvis et lukket jagttårn. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at riflen ikke egner sig til rem-støtte, da den så ændrer træfpunkt. Mit gæt er at dette skyldes, at den forreste rembøjle-stud er gennemgående og loddet på piben.
Svar
#16
@ Steen S
Hvis det er tilfældet, hvordan faar du saa skæftet af??
H
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ Steen S
Hvis det er tilfældet, hvordan faar du saa skæftet af??
H



Hullet i skæftet ved rembøjle-studden er gennemgående, så det er bare at afmontere remmen og løsne skæfteskruerne.
Svar
#18
Jeg har haft en fattigmands Sauer 80 kal 30-06 (Carl Gustav 3000)i over 20 år. Mener den var født med 57 cm pibe. Den skød 3 skuds hul i hul gruper på 100 m. Den org pibe var slidt op sidste år. Blev skiftet til en 61 cm pibe fra den gamle fabrik(S&L).Den nye pibe skyder 4 skuds grupper på 15 mm på 100 meter trods alle odds. Det rækker til mig.
Tror største problem er skæftet. Grundet den i øvrigt suveræne placerede placering af sikring, er de lidt svage i den ende af træet.
Svar
#19
Er der ikke noget med at den gode låsegang skyldes placeringen af låseknasterne bagved, hvilket samtidig er hoved årsagen til den tvivlsomme præcision ?

Min farfar havde en i 7x64 med Zeiss han stolteste øjeblik da han hentede den i Skjern. Han skød ikke voldsomt meget med den og opdagede næppe, at det ikke var super præcision han havde købt.

Men den var Tysk og det betød alt for den gamle 2 generations indvandrer.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Jeg har haft en 90'er i fuldskæftet kal. 30.06. Vel ikke den mest ideelle kaliber for fuldskæftet grundet lang lås. Solgte den i et øjeblik, hvor jeg var ramt af en blødning.......[Sad!] den skød fine fine grupper. Hvis jeg skulle vælge ud fra subjektiv æstetisk smag, ville jeg vælge en 90'er som bukkeriffel i et lille kaliber. Synes simpelthen 80'er og 90'erne er de smukkeste fuldskæftede rifler, som til dato er produceret.

Men jeg skal ikke have en sådan, da jeg, hvilket jeg hader, er en fattig mand.........på penge ihvertfald[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)