Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snabelsko
#1
Jeg er så heldig at jeg dagligt ser råvildt uden for mit vindue på arbejde.
I dag så jeg så en ung, forhutlet buk med snabelsko i stor størrelse. Hvad gør man?
Den er ikke i god foderstand, men har dog klaret sig igennem vinteren.
Skal den aflives og hvem gør det så?

Mvh

Michael
Svar
#2
Kontakt først grundejer, hvis han indvilliger i en aflivning, så kontakt politiet og få tilladelse til at aflive den.

Skød en i januar 2013 med meget store snabelsko. Totalt udmagret og kun 10,5 kg brækket. Til trods for det var der 2 fostre i den.

[Image: Snabelsko_zpsg0frw3rv.jpg]

[Image: Snabelsko2_zps7mfojqbh.jpg]

Vi havde 12 stykker råvildt på paraden, hvoraf der var 3 mere der havde begyndene snabelsko.

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
PFUY, den er godt nok mager!

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#4
Jeg hyler med i koret om en aflivning. Dog ved jeg ikke hvad der skal til, men en accept fra grundejer og en snak med politiet er nok en god idé.
Vi havde (åbenbart) et dyr med snabelsko også. Det røg så desværre med i klipperen i randzonen - traktorføreren havde intet set, så den har altså ikke flyttet sig. Men klovene var på stedet da vi (jægere) kom, og det er højst sandsynligt det den er død af.
Reviret var sprit nyt og derfor var vi ikke klar over dette dyrs elendige situation.
Bemærk at snabelsko kan være arveligt, og derfor skal afkommet også holdes øje med. Sådan en buk kan nå at få meget fisse, hvis bare han har kræfter til det [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Hmm... den lider vel ikke så meget, at det ikke kan vente 2 mdr., hvor den kan nedlægges lovligt.

Jeg har lidt svært ved, at vi skal overtage naturens rolle, bare der er et dyr der snubler, eller halter lidt.

Snabelsko tror jeg ikke den kommer over, men derfra til at den skal aflives asap - ?

Da jeg i sin tid var reg. schweisshundefører blev jeg af og til kontaktet af forskellige, som havde set det og det dyr, som havde det dårligt, så enten skulle jeg komme og eftersøge det - ellers ville de gerne have carte de blanc til at de måtte skyde dyret.

Det var yderst sjældent, at et sådant dyr var i så dårlig kondition at jeg valgte en aflivning - om jeg overhovedet kunne finde det.
En tilladelse til at rekvirenten kunne aflive, kunne jeg selvfølgelig ikke give.

Vi diskuterede det ofte internt i korpset, og det var en helt klar parole, at en aflivning skulle kunne begrundes efterfølgende og hver enkelt hundefører måtte selv stå på mål for sin afgørelse.

Om det stadig er såden ved jeg ikke, men jeg vil da opfordre til at der tages kontakt til den lokale schweisshundefører, som så kan rådgive derfra.

Iøvrigt har jeg ofte set 3-benede råer med gode sunde lam og endda trebenede bukke, som var absolut fit for fight og hvor skaden var helet eksemplarisk.

Så mit råd - slå lidt koldt vand i blodet og kontakt en schweisshundefører. [Smile]

Mvh
Korthår [Smile]
Svar
#6
Hej Schönauer, det var mange dyr med snabelsko, fodrer i råvildtet på jeres terræn?i følge Center for vildt sundhed, er der flest tilfælde hvor der fodres.
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Kontakt først grundejer, hvis han indvilliger i en aflivning, så kontakt politiet og få tilladelse til at aflive den.

Skød en i januar 2013 med meget store snabelsko. Totalt udmagret og kun 10,5 kg brækket. Til trods for det var der 2 fostre i den.

[Image: Snabelsko_zpsg0frw3rv.jpg]

[Image: Snabelsko2_zps7mfojqbh.jpg]

Vi havde 12 stykker råvildt på paraden, hvoraf der var 3 mere der havde begyndene snabelsko.

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!



Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
Flemming:
Det giver mening. Med fodring kan dyret overleve, og derved ser man det.
Uden fodring kan dyret ikke lige så nemt få den nødvendige mængde føde, og derved dør. Ergo ser man ikke dyret.

Det jeg vil sige er, at det ikke er pga. fodring snabelsko kommer, men at det netop er arveligt. Og ringe dyr med fodring på reviret kan overleve.

Fodring er derfor både godt og ondt da den naturlige selektion af svage dyr ikke sker. De svage dyr (snabelsko eller ej) overlever og kan på den måde give deres dårlige gener videre.

Korthår:
Kunne det så ikke være en idé at kontakte den lokale vildtkonsulent sammen med en schweisshundefører så der måske kan træffes en beslutning fremfor man står i en situation hvor der ikke kan træffes en beslutning - som du også er inde på?
Politiet kan tage stilling inden skuddet går, men de kan kun tage stilling til det som anmelder siger. Og de kommer ikke og kigger efter dyret (heldigvis - det er ikke deres primære opgave).

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Hvad er aarsagen til 'snabelsko'?
H
Hogmeister
Svar
#9
Det ved man desværre ikke.
Herunder er et par artikler, og heri flere forskellige muligheder. Teorien med at blød jord skyldes manglende slid af klove og biklove og derfor giver snabelskov, tror jeg ikke på.

Deslige er herunder en forklaring på hvordan fodring kan holde liv i et dyr med snabelsko samt bevirke at dyret bliver omkring fodringsstedet.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...did651=831
http://www.raavildt.dk/index.php/arkiv/307-snabelsko5
http://www.raavildt.dk/database/sygdomme/74-snabelsko

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Mange tak.
H
Hogmeister
Svar
#11
Så er der nyt.
Da jeg arbejder i forsvaret, tog jeg kontakt til dem som har ansvaret for området. De har en person tilknyttet som ville se på den. Skønner han at den skal aflives, tager han kontakt til politiet, for at få tilladelse til aflivning.

Michael
Svar
#12
Politiet kan ikke give lov til at aflive dyret.
Det kan den lokale vildtkonsulent.

Her hos os er proceduren.
Ring til vildtkonsulenten og fortæl problemet.
Giver han lov, så skyd dyret.
Derefter kontaktes politiet og man meddeler at vildtkonsulenten har givet lov til at skyde et dyr uden for Jagttiden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Nu er det ikke mit terræn, men et gods jeg havde adgang til i et par år. Der fodres, men jordbunden er også meget blød.

Det er ligesom nødvendigt at fodre hvis man vil holde en forårsbestand på ca. 300 dyr og en årlig afskydning på 120-150 dyr.

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)