Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
God Country Guns Guts.
#1
Er dette concept helt forsvundet i Danmark ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Har aldrig været et concept i DK! Det er et forblommet amerikansk fænomen der overhovedet ikke har bund i Dansk kultur eller historie.
Jeg tror du 'have too much time on your hands' og prøver at provokere nogle her til en debat du aligevel vil tabe.
H
Hogmeister
Svar
#3
@Jess
Pro rege et grege "For konge og folk". Et motto mange her i landet kender og elsker. Dette er et gammelt dansk motto noget vi her kan være stolte af. Forældet... tjaaeh måske, men ikke mindre forældet end det du spørger til.. Hvorfor er det forøvrigt du syntes vi skal blande gud ind i den sag....??
Blot fordi du har valgt at smutte fra den synkende skude for at bosætte dig i en lidt større plimsoller, der forøvrigt synker i samme hastighed, betyder det da ikke at vi andre skal forplumres af alle de kamerikanske tåbeligheder såsom, at ved enhver given lejlighed at indblande gud i statslige anliggender..
Nej du... behold I blot jeres overværdskomplekser, tåbelige wannabe helligdage såsom thanksgiving, halloween, valentinsdag og lignende. Det faktum at vi har guts og guns behøver vi faktisk heller ikke blande gud ind i.

Det der med religion ser jeg på lidt ligesom en pik. Det er ok du har en, det er også ok du er stolt af den, men lad for fanden være med at smaske den op i synet på enhver der kommer forbi...[Big Grin][Big Grin]

Jeg har stor respekt for at I har jeres ærkeamerikanske traditioner og mundheld, men pas nu på med at træde på nogen, der rent faktisk har en historie der går lidt mere end et par hundrede år tilbage..tænker nok at Vi med vores historie har et par mottoer I kunne tage ved lære af...
Jeg ved godt at du til enhver tid kan tilbagevise min påstand om provokation idet du blot har stillet et spørgsmål, men din historik her på sitet taget i betragtning tager jeg det øjeblikkeligt som en provokation når netop du stiller et sådant spørgsmål.[}Smile][Smile]

Og ja Hogmeister.. Jeg faldt for provokationen...

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#4
Ja Klokker og glem ikke at det ER gud's eget land. En anden forblommet amerikansk indstilling, de mener at have eneret til.
H
Hogmeister
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Ja Klokker og glem ikke at det ER gud's eget land. En anden forblommet amerikansk indstilling, de mener at have eneret til.
H



Nu har jeg efterhånden hørt så meget om den der gud, på Discovery er der flere amerikanske serier hvor de bruger en masse tid på at takke eller bede enelleranden som ikke er der om at give dem en masse guld eller om ikke at ryge gennem isen, er det fordi de ikke tror nok på sig selv ? hvis de regner med at den der gud kan redde deres røv så er de ilde stedt[^], tyskerne bar under en større batalje bæltespænder med påskriften Got mit uns og se hvordan det gik dem[xx(]

Mht. mit land så er jeg så dansk at selv mine blodlegemer er i de nationale farver[Big Grin]

Skydere, dem jeg har er beregnet til jagt og skiveskydning[^]

Nosser, tja jeg er normalt både rar og fredelig[^], men pisser man hårdt nok på mig går jeg i viking mode og det klarer jeg fint uden at behøve andre hjælpemidler end dem der sidder for enden af armene[Wink]

Jeg tror faktisk at jeg ligner gennemsnittet af danskere, religion siger os ikke så meget, vi elsker vort land, trods alt, og vi behøver ikke gå med våben for at klare os[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Ja Klokker og glem ikke at det ER gud's eget land. En anden forblommet amerikansk indstilling, de mener at have eneret til.
H



Nu har jeg efterhånden hørt så meget om den der gud, på Discovery er der flere amerikanske serier hvor de bruger en masse tid på at takke eller bede enelleranden som ikke er der om at give dem en masse guld eller om ikke at ryge gennem isen, er det fordi de ikke tror nok på sig selv ? hvis de regner med at den der gud kan redde deres røv så er de ilde stedt[^], tyskerne bar under en større batalje bæltespænder med påskriften Got mit uns og se hvordan det gik dem[xx(]

Mht. mit land så er jeg så dansk at selv mine blodlegemer er i de nationale farver[Big Grin]

Skydere, dem jeg har er beregnet til jagt og skiveskydning[^]

Nosser,(er der ikke noget med en undersøgelse som viser at de skrumper i takt med den tid hvor de anbringes ovenpå en pladevibrator på lave hjul [B)][Smile])) tja jeg er normalt både rar og fredelig[^], men pisser man hårdt nok på mig går jeg i viking mode og det klarer jeg fint uden at behøve andre hjælpemidler end dem der sidder for enden af armene[Wink]

Jeg tror faktisk at jeg ligner gennemsnittet af danskere, religion siger os ikke så meget, vi elsker vort land, trods alt, og vi behøver ikke gå med våben for at klare os[^]
Og alligevel hyler og piver mange over at de ikke må have en forvokset lommekniv liggende i bilen [Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
Da jeg saa Kima's navn i 'last Post' tænkte jeg :Ahhr for helvede, nu lukker han sgu for debatten", men det gjorde du saa heldigvis ikke. Mange tak Kima.
Det er et emne, som jeg tror den meste del af den vestlige verden er godt trætte af, og ku' brække sig over ved amerikanere. Deres konstante paaberaabelse af gud i alt de foretager sig. Det er nok et af de mest bonnerte samfund/folkefærd der findes. Jeg kan forsikre jer for at der finds ikke den avis eller TV/radiostation i USA idag, der gør nogen opmærksom paa det er bøf og blowjob dag idag. Hvem der end skrev eller sagde sligt ville blive fyret paa graat papir med det same. Denne indstilling til gud og Gods Country er noget lig med deres indstilling til, hvis I har lagt mærke til det, at ameikanerne 'hilser' aldrig med fanen naar de F.eks marcherer ind i stadion forbi værts landet og konge/præsident ved de olympiske lege. En uforskammethed uden lige efter min mening, men de mener de er bedre end alle andre. Eller husk blot paa den uforskammede udtalelse fra Præsident Bush i kongressen efter 9-11 "Either you are with us, or you are with them!" Hvad fanden bildte han sig ind, og alt de har rodet sig, og os andre ind i, har de tabt, og ladet andre i stikken, og bare rejst hjem.
Uha, don't get me started!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
ak ja tænk en gang hvor fredeligt der kunne være på jorden hvis ikke nogle tåber havde oprettet staten Israel på grund af noget der står i en gammel bog fuld af eventyr og tænk en gang hvis USA vil lade være med at stikke en pind i en hver lort der damper
Dem har vi sgutte været heldige med
Svar
#9
Det man altid skal huske om "USA" er at indbyggerne derovre stort set kan dele op i tre grupper, hvoraf kun den ene er der frivilligt ... [:I]

Der er de sorte... (DEm jeg ikke må kalde Negre.. [V]) De kom ikke derover frivilligt, de blev hentet derover for at arbejde sig ihjel, uden hverken løn, anerkendelse eller rettigheder (i 150 af de 226 år USA har eksisteret) --- Alligevel er mange af dem meget kristne og patriotiske ...

Der er Indianerne (De røde) De var der allerede, 10.000 år før de andre, de levede et kompliceret stamme-liv, med stor variation og udbredelse over et enormt kontinent.. De havde så meget plads at de stort set kun sloges for sjov.. (Selv om det godt kunne udvikle sig til grimme ting)
De er nu stort set forvist til de ringeste områder i USA, de tilhører generet en "underklasse" og er "fremmede i deres eget land"

Den sidste gruppe er Europæiske "indvandrere" De er en særdeles blandet flok, men de har dog nogle fælles træk.. De flest af dem kom til USA mer eller mindre frivilligt, de kom med ærgerrighed, kamplyst, virketrang, og først og fremmest med Håb om at få en bedre fremtid, på egne præmisser, og uden utidig indblanding fra undertrykkende regimer, religioner o.s.v. i Europa ..

Mange af, især de første, indvandrere kom ikke reelt frivilligt, de var religiøse flygtninge, medllemmer af Kristne sekter, der var forfulgte i Europa, eller bare "i bad standing" hos magthaverne ..

Da USA blev "bygget" var det af mennesker der slet ikke havde den tanke i hovedet IKKE at tro på "Gud" Det var en helt naturlig del af hvem de var ... ALLE troede på gud dengang, hvis man ikke gjorde var man helt sikkert "udenfor"

DE mennesker der opbyggede den Amerikanske Forbundsstat, var visionære super-humanister, som f.eks. Thomas Jefferson og hans kumpaner, de VAR allerede extremt velhavende "aristokrater" som havde råd til at tro på "Frihed og lighed" og som var tilstrækkelige "afdæmpede" i ders kristne religiøsitet til at vælge at "værdsliggøre" den forfatning de fike grundlagt USA på.

Rent faktisk er "GUD" eller kristendom overhovedet ikke nævnt en eneste gang i "Forfatningen" eller i alle de "Amendments" der er kommet til siden ...

At "Vorherre" så dukker op i tide og utide alle andre steder i USA's lovgivning og specielt delstaternes, det er jo noget befolkningen formodentligt har valgt selv .. Det ER jo verdens bedste Demokrati.. [^]

SÅ: kommentar til Jess:

"God" -- USA , og alle dets stater har formelt total religionsfrihed. Gud er altså "optional" [Big Grin] (Sådan er det desværre ikke i praksis.. Der udøves den dag i dag diskrimination mod "ikke religiøse" på mange områder i USA)

"Country" Menes der her den enkelte delstat, eller USA som Forbundsstat? Mange meget frihedselskende og meget troende Amerikanere bryder sig MEGET lidt om "Forbundsstaten" USA..

"Guns" menes der her udelukkende håndskydevåben (Rifler, pistoler o.s.v.) ?

"Guts" menes der her "Mod" "viljestyrke" eller.. ? Det har det lille selvtilfredse folkefærd der kalder sig Danskere i rigt mål bevist at de har.. mod til at karrikere uforsonlige religioner, mod til at stille op på cykler overfor en totalt overlegen fjende ... Mod til at drage FRIVILLIGT i krig (og dø!)på de mest ugæstfrie steder på kloden, på opfordring af hævngerrige misinformerede statsledere ...
( Jeg bliver STADIG harm, når jeg hører George Bush komme med udtalelsen om: If you're not With us, You're Against Us.. efter 9/11, det er TOPMÅLET af ignorant Arrogance .. [V][xx(][Sad!])

Bortset fra det, så ER der jo noget om sagen, som Jess bringer op.. Efter min mening så er det en anden "guddom" der bliver tilbedt nu om dage, nemlig "Mammon" ALTING bliver på en eller anden måde gjort op i PENGE .. Avisoverskrifter hyler op om "Så mange milliarder koster medicinen til de kræftsyge" "SÅ mange millioner koster det at have de arbejdsløse indvandrere .."

Konstant brokkeri over skatten, benzinpriserne, og faldende lønninger.. på trods af at vi er blandt nogle af de rigeste på planeten ... DEt er ikke bare sørgeligt, det er beskæmmende.. [V][xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Hvis man ikke skal snakke totalt "go' da' mand økseskaft" når man snakker med hinanden er det praktisk at have nogle standarder som man så kan snakke ud fra. En af de mest universelle af disse er penge. Penge bruges til at sætte værdi på alt fra jordbær til behandling i sundhedsvæsnet. Der er visse tabuer, som fx at vi ikke vurderer et menneskeliv i Afrika til det samme som et menneskeliv i Europa. Men hvis man ellers så nogenlunde kan kan blive enige i værdien af forskellige ting kan man diskuterer hvordan man ønsker at prioriterer. Husker man så samtidigt at sætte værdi på ens fritid, og herunder tid med familien, så ender en diskussion af prioriteter og penge ikke nødvendigvis i talmagi men kan blive helt humanistisk.

Hvis man i privatlivet ikke accepterer at man kun råder over en begrænset mængde penge så ender man i RKI. Hvis man ikke indser at det samme gælder for et land, så er man i bedste fald ude af stand til at indgå i en fornuftig diskussion om prioritering, og i værste fald laver man en Anker Jørgensen og kører landet i sænk.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
God post Yeti. Helt enig.

Ja maske er emnet vel ikke en del af dansk kultur, men jeg skal love for Amerika ellers far en pa hatten. Kritik er godt og sundt, og det er godt og hore nogle synspunkter fra andre.

Jeg undrer mig altid over, at fortiden spiller sa stor rolle folks meninger nu om dage. Tror bestemt ikke de scandinaviske vikinger spurgte om lov, da de stjal, voldtog og myrdede pa deres krydstogter ! Afrikanere og indianere syntes at have stor interesse for enkelte her.

Efter min mening simplificerer Hogmeister sine meninger om USA for primitivt. Du har alderen, viden og erfaringer pa omradet, og burde vide bedre. Selve emnet "God Country Guns Guts", tror jeg f.eks. ikke du ville kunne bevise tidligere danske modstandfolk om, ikke virkede.

Er Danmark ved at blive mere anti-amerikansk ? Det var ellers ikke mit indtryk, da jeg besogte DK sidste sommer. Eller er det blot emnet der er akavet, og helt hen i vejret for mange?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

God post Yeti. Helt enig.

Ja maske er emnet vel ikke en del af dansk kultur, men jeg skal love for Amerika ellers far en pa hatten. Kritik er godt og sundt, og det er godt og hore nogle synspunkter fra andre.

Jeg undrer mig altid over, at fortiden spiller sa stor rolle folks meninger nu om dage. Tror bestemt ikke de scandinaviske vikinger spurgte om lov, da de stjal, voldtog og myrdede pa deres krydstogter ! Afrikanere og indianere syntes at have stor interesse for enkelte her.

Efter min mening simplificerer Hogmeister sine meninger om USA for primitivt. Du har alderen, viden og erfaringer pa omradet, og burde vide bedre. Selve emnet "God Country Guns Guts", tror jeg f.eks. ikke du ville kunne bevise tidligere danske modstandfolk om, ikke virkede.

Er Danmark ved at blive mere anti-amerikansk ? Det var ellers ikke mit indtryk, da jeg besogte DK sidste sommer. Eller er det blot emnet der er akavet, og helt hen i vejret for mange?

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Hej Jess,

Du sammenligner USA med vikingerne, og det er da rigtigt at de plyndrede, men først og fremmest var de altså handelsfolk

http://da.wikipedia.org/wiki/Vikingerne_som_handelsfolk

Derudover så synes jeg det er mindre relevant at sammenligne Vikingernes ugerninger i år 700 med noget der skete >1000 år senere [:o)]

Du burde hellere sammenligne med Danmarks brug af slaver, eller vores forbrydelser mod grønlænderne - dét er langt mere relevant. Tættest på USA's moderne behandling af de sorte, er dog nok vores egen behandling af folk fra Mellemøsten.

Danmark er så vidt jeg ved ikke blevet mere antiamerikansk - jeg tror altid vi har haft det lidt svært med diverse patriotiske slagord fra USA - det minder for meget om den tale der næsten altid forekommer i amerikanske actionfilm [Smile]

Sidst men ikke mindst, så nævnes Georg Bush's ord "If you're not With us, You're Against Us". Dér skal man ikke glemme at han var en tørlagt alkoholiker, og den slags adfærd angiveligt kan følge med, også efter tørlægningen.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
@Jess m.fl.

Jeg forsøger på ingen måde at "Nedgøre" USA.. Jeg forsøgte egentligt bare at "nuancere" en debat, og måske sætte nogle definitioner på hvad vi rent faktisk mener når vi bruger udtryk som: "God Country Guns & Guts"

Jeg har mine meninger omkring religiøsistet, som erklæret ateist, og jeg er modstander af at nogen form for religion skal have en afgørende indflydelse på hvordan et fornuftigt samfund indrettes/styres/lovgives.

(Måske ville nogen kalde min "anti-religiøse" holdninger for en form for "religion ... [:I] )

Jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen, Den "Styrende" del af USA's befolkning er efterkommere efter Europæiske indvandrere, der kom med et enormt "drive" som handlede om at "være sin egen lykkes smed" De fleste af dem drog til et fremmed (forjættet?) land med håbet om at kunne skabe sig en ny lykkelig tilværelse. De fleste af dem havde meget lidt med sig, og måtte bygge alt op fra bunden. Det siger sig selv at sådan en start på opbygningen af en familie, vil give dem der HAR nok "drive" og de rigtige idealer, mest fremgang.

Den dag i dag dyrkes idealet om "the selfmade man" overalt i USA, det er "det rigtige" [^]

Vi kan ikke sidde her i vores lille Socialdemokratiske/Social-kapitalistiske smørhul og "nedgøre" USA og Amerikanerne, hverken dem der kom for 200 år siden, eller 25 år siden ... De har, præcis som os i DK, fået det land de har fortjent [:I]

USA er kolossalt stort og varieret, det er 10 gange så "multietnisk" som DK, Der er kæmpestor "ulighed" mellem rig og fattig, og en deraf følgende stor "dynamik" i sådan et samfund, med både gode og dårlige konsekvenser.

Mange amerikanere er meget patriotiske, og med meget store armbevægelser, og det bryder vi os ikke så meget om her i DK, Hvis folk har brug for at udbasunere deres patriotisme og deres tro på gud, på den måde, så må der være noget "hult" ved det...[V]

Desværre tror jeg en af de gamle digtere havde ret da han en gang skrev følgende:

"Den danske folkesjæl er den lille husmands undersætsigt skulende mistro"

Variationer af "janteloven" er utallige her.. [xx(]

@yeti ..
Penge er ganske rigtigt et universelt "kommunikationsmiddel", med det er desværre også så dårligt reguleret, så snart vi kommer ud i "international pengehandel" at spekulanter med store pengekasser kan få lov til at presse selv et meget rigt lands valuta ud af statslige samarbejder.. Båd Schweitz og Danmark har været ude i kraftige økonomiske reguleringer fordi vi tillader en totalt usømmelig omgang med penge i de virkeligt store "firmaer" bare tag et eksempel som OW-bunker..
Svindel og humbug på højt plan, der koster de små investorer deres investeringer. (Og HVORFOR investerede de så i OW--- fordi AFKASTET var bedre end andre investeringer, altså ren mammon-dyrkelse..)
(Og Anker Jørgensen KUNNE have haft råd til at spendere som han gjorde, hvis ikke Hækkerup og hans kumpaner tidligere havde foræret de danske gas- og olie-reserver til DONG og AP Møller [V])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Hvis jeg lige maa rette en ting, saa sagde Bush altsaa: "If you are not with us, you are with them" IKKE ........ You are against us! Der er en substantial forskel.
Glem ikke Jess, at det tror jeg slet ikke modstandsfolk tænkte, der var jo krig, med mindre du foreslaar USA er i krigstilstand, hvilket man godt kan faa en fornemmelse af naar man hører nyheder hver morgen. Jeg hører Detroit, og der er mindst et mord hver dag og adskillige skyderier, og mens jeg er ved det kan jeg bekræfte at kun i tre (3) tilfælde har nogen med en carry permit engageret voldsmændene siden Januar. Saa meget for det postulat.
Du mener jeg kradser det op for primitivt. Jeg har alderen, viden og erfaring paa omraadet. Ja, det har du ret i, og det er den viden og erfaring jeg trækker paa.
God guts and guns var sikkert tilfældet under den store folkevandring i 1848, men nu er hele USA opdaget og befolket. Indianerne er tæmmet, men det har ikke afholdt dem fra at skrue sig selv op i et saadan panic lag at de bevævbner sig i en saadan grad uden sidestykke. De ser kun oprustning som en løsning. Nu er det tilladt, og jeg har set reportage, af forældre der følger deres børn i skole med en M16 over skulderen her i Michigan. Mødre med en M16 !!!! Det synes du maaske er OK
De er ikke rigtig kloge. Saa hvem er primitive, spørger jeg.
H
Hogmeister
Svar
#15
@hogmeister ...

Den rettelse af Hr. Bush's udtalelse gør bestemt ikke udtalelsen mere "spiselig" for mig .. tvært imod... Det er da endnu mere indbilsk og arrogant at udnævne alle der ikke "holder med én" til "fjendernes venner" ... [V]

Der er enorm forskel på at "Opruste" med bevæbning af almindelige borgere, på gade og vej, og så "kampen mod" den vanvittige dæmonisering af skydevåben, knive os.v. man kan høre og se i DK.. i den politiske korrektheds tjeneste.

En udbredt oplysning af almindelige borgere i DK og en bred front af mennesker med "sund fornuft" i deres forhold til knive og våben (Og HVAD der rent faktisk udgør et våben) er nok bedre end at male sig ind i et hjørne af "God, Guns and Guts"

Det handler jo i bund og grund om "idealer"
Det er ikke alle der ser "heltemod" og "handlekraft" (i form af vold) som brugbare løsninger på deres problemer.

Dyb ulighed og rablende paranoia i et samfund kan ikke løses ved at de "fornuftige" bærer våben og bruger vold til at "løse problemerne"

Religiøs fanatisme er vi vist helt enige om heller ikke løser noget, men tvært imod oftest avler mere vold og deler samfundet endnu mere op i "Dem og Os"

Såkaldt "Kristne" i USA har myrdet og ødelagt på grund "modstand mod abort" Deres argumenter er enten cirkulære eller blot "guddommelig dekret fra biblen" De er ikke en skid mindre terrorister end Al-queda og IS .. Samme forsøg på at "revertere" samfundet til middelalderlig tågesnak og overtro, for at cementere magten hos bestemte (altid mandlige) "ledere" .. Samme idiotiske snak om "Synd" og "kætteri" og "Vantro" .. I det ideelle "Kalifat" kan selv den mest tomhjernede mandsling få lov til at koste rundt med kvinder og børn. Religionen giver klare svar på alle livets spørgsmål, ingen behøver tænke selv... bare følg de andre Får i flokken...[V]

I går var der en såkaldt "ultra-ortodoks" jøde der kom med følgende brægende intelligente udtalelse: Hvis vores kvinder skal sidde i Knesset (Israels parlament) Hvem skal så lave mad til Os??"

Vorherre til hest... [V][xx(]

Patriotisme er helt fint, når bare det ikke "kammer over" i "National Front" og lignende højreorienteret idioti..[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
øh Dravis, nu sagde jeg ikke noget om at Bush's udtalelse var bedre end den anden. Jeg mener oven i købet jeg brugte udtrykket "Hvad fanden bilder han sig ind?"
Derudover er jeg enig med dig.
Amerikanere er et folkefærd for sig med helt andre syn paa tilværelsen. Se blot en lille ting som ved større valgkampagner. Der slæber de altid konen med, og holder pænt hånd. Uha, der maa ikke være den mindset antydning af familie strid. Er der nogen her der ved hvordan Angela Merkel's mand ser ud, eller nogen sinde har set ham? For eksempel.
I mange amerikanske hjem finds der ikke en eneste bog eller bogreol udover biblen, som ligger meget prominent fremstillet paa skrå, og fylder det halve af kaffebordet i stuen.
H
Hogmeister
Svar
#17
Interessant debat!
Jeg har helt samme forhold til religion som f.eks. Dravis. Befinder mig midt i bibelbaltet, sa oplever dagligt effekten religion har pa folk og dagligdagen. Sidste nye trend er hvem der kan se mest kristen ud.

Jeg var selv lidt skramt ved tanken, om alle de grumme historier man har hort om USA, da jeg immigrerede hertil. Virkeligheden er dog lidt anderledes. Selvom amerikanerne er bombastiske, risikotagere og nutiden pionerere, er det ikke sa slemt som man skulle tro.
Nar man larerer dem at kende godt, er de ligesom de fleste andre personer. Baggrunden og kulturen er blot anderledes. Faktisk er nogle af bedste venner jeg nogensinde har haft, dem jeg kender her i dag.

Mange amerikanere, specielt her i syden, vil ikke vare afhanige af hjalp fra politiet eller regeringen. Mistroen kan syntes for stor, men nar man bor her, kan man godt forsta hvorfor vabenkulturen er sa dominerende. ikke kun pga. det er en rettighed samt lovligt, men ogsa fordi riffelskydning osv. er syden "golf" sport. Jagt er selvfolgeligt alfa/omega og sport nr.1, men man kan ogsa nemt lobe ind i de forkerte vildbasser her. Derfor praktisk med skydevaben, nar politiet ikke er indenfor almindelig rakkevidde.

Hvis man kan sige, at vabenantallet er oppe pa et niveau af "point of no return", er det vel kun anstandigt at tillade den del af befolkningen som er ansvarlige og opforer sig ordenligt. Ellers kan man jo nasten med sikkerhed regne ud, at dem med onde intentioner helt far overtaget. Er dette fair ? Maske ikke, men det eneste der virker i sidste ende.

Her taler fakta ogsa for sig selv. Alle steder med de skrappeste vabenregler, bliver de fleste uskyldige myrdet. Sa hvis man gjorde vaben totalt forbudt, ville alle dem der ikke burde have dem...have dem. Pracist som i de lande med sadanne regler. Dette er altid den samme folelsesladet debat, hvor folk mener/tanker, at sadan burde det ikke vare, istedet for blot at accepterer menneskelig adfard og dets gerninger pa godt og ondt.

Har lige afsluttet "Tak for turen" med oberst Lars Moller. Selvom obersten er stolt over Danmarks styrker, samt flere andre i Europa, omtaler han ogsa USA's styrke som supermagt. Nato ville blot vare en "pyntedukke" uden USA's medlemsskab.
Det er en usikker verden. Stort set intet virker udenfor den vestlige verden. Rusland kan man ikke stole pa. Iran er igang med deres atomvaben program. ISIS rasler med sabler og trusler mod alt og alle.

I denne forbindelse er USA's paranoide holdning pludseligt helt i orden med de fleste. Som foler sig lidt trykke over at "storebror" passer pa dem. Internt i USA, skader denne holdning i dagligdagen, ligesa meget som den gavner. Ikke noget ovrige udenfor USA marker til i dagligdagen. Disse "ovrige" personer, har det til gengald fint med USA findes som modspil til alverdens trusler mod vestlig levestil.

Bare lidt aftentanker til debatten...sengetid her.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#18
"Selvom amerikanerne er bombastiske, risikotagere og nutiden pionerere"

Bullshit - de har ikke vundet en krig siden 1945, men tabt et par stykker og resten er temmelig tvivlsome. US kan ikke lave en druktur paa et bryggeri.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Ja, udover Grenada og Panama har de ikke vundet noget, og naar lugten i bageriet blev for meget rejste de bare hjem (Beirut og Mogadishu) men ellers i rækkefølge, hvis nogen skulle være i tvivl:
Korea
Vietnam
Iraq
Afghanistan
H
Hogmeister
Svar
#20
@Dravis

Mit primære point med Femøren handlede mest om at man i alle forhold må sætte tæring efter næring. Jeg kommer jo heller ikke langt med at sidde og sige - 'hvis jeg nu havde vundet i lotto var jeg aldrig havnet i denne bundløse gæld...'. Enten fattede Anker ikke hvad han gjorde eller også var han ligeglad med hvordan det gik med landets økonomi. Det mest positive ved HTS regeringen er at de da det gik op for dem at LRRs udlægning af hvordan den økonomiske situation var rettede ind. De har i det hele taget været meget ansvarsbevidste omkring dansk økonomi, og har endda gennemført en smule af de reformer der er brug for. DK er fortsat på kurs mod afgrunden og der kommer helt sikkert flere indgreb overfor pensioner og andre overførselsindkomster. Jeg vil tro at de fleste europæiske lande kommer til at slå ind på den kurs Holland er startet på. Vi skal væk fra forsørgersamfund og frem til deltagersamfund.

Valutaangrebet på Danmark har været helt til grin. Man kan ikke spekulerer en valuta op, hvis landets nationalbank ikke vil være med på legen. I sidste ende er kronens værdi jo Danmarks værdi divideret med udstedte kroner. Så nationalbanken kan bare lade seddelpressen rulle indtil alle er enige om at kursen passer. Teknisk set er det dog mere praktisk at lave elektroniske penge fremfor fysiske og derfor brugte man rentevåbnet. Schweiz kunne have gjort det samme hvis de ønskede, men de valgte en anden vej af grunde som man nok skal bo i alpelandet for at forstå. Det er en helt anden sag hvis der er pres for at spekulerer en valuta ned hvor der er konsensus om at landet er mindre værd end værdien af de udstede penge. Spørg blot i Bank og England hvor hurtigt man kan tabe den kamp...

OWB er vel en sag om kriminalitet mere end om valuta.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)