Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako L581
#1
Da jeg nu har tillagt en Sako L581 i kaliber 308win, har jeg søgt lidt info på nettet. Der er ikke meget....
Er der nogen som kan bidrage med informationer om for eksempel hvilke montager der passer på? Nogle steder på nettet står der, at det er Tikka montager, altså ikke-koniske spor på toppen af låsen.
Al information er velkommen og modtages med glæde.

Mange hilsner
Torben
Svar
#2
Tillykke med købet. Er den den model med løst magasin?
Mvh Lars

PS jeg har aldrig hørt om en (ikke-taktisk) Sako, hvor Tikka-baser passer, men jeg har før taget fejl...

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Tak, ja, den er med løst magasin. Og faktisk er der flere referencer på nettet til at den skulle bruge Tikka-lignende baser. Den dukker vel op i løbet af et par uger, så må jeg se.
Svar
#4
@tagergaard
Jeg har montager til overs til en sako 591

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#5
er det ikke bare optilock der skal på? Smile har selv en l591 og den har jeg optilock på det fungere glimrende og jeg kan tage kikkerten af og sætte på igen uden at skudet ændre sig, test skyder dog alligevel Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
Hej

Der er ikke særlig mange oplysninger om den riffel. Det er min opfattelse, at den kun blev produceret i et begrænset antal i ca. 1983-84 og kun i 308 Win, 243 win.

Den har 3x2 låseknaster foran, aftagelig magasin. Bundstykket kan åbne i sikret tilstand. Bundstykkeafslutning cylindrisk/konisk uden skrue eller netskæring.

Riflen blev solgt i Danmark under betegnelsen ”sikkerhedsmodellen”

Jeg mener, der er Tikka montager der skal på (parallelt spor og ikke konisk)

Det ligner lidt et forstudie til Sako 75, der dog først kom i 1997.

Mvh Søren
Svar
#7
Her er en L581 på Lauritz.com http://www.lauritz.com/da/auktion/sako-j.../i4055244/
Ligner den din, tagergaard?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
"begyndende revne ved pistolgreb"[xx(]
Der er da vist ingen tvivl om, at skæftet har været total brækket og limet igen.
Den sorte "prop" er da heller ikke original, men en dyvel der er sat i.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
[Big Grin] Du har ret Claus...
Det er ikke en begyndende revne, den har været knækket 75% hele vejen rundt...
Men det er ellers pænt lavet.
Denne riffel kan vist kun bruges som donor riffel til et eller andet projekt [Smile]
Svar
#10
MCMILLAN!![Big Grin]
Svar
#11
Jo, det har været min i et par dage. Valgte at returnere den, på grund af defekt magasin. Derudover er den "lidt" brugt....
Svar
#12
Jeg ville ikke vælge en L581 som donor riffel, med mindre man selv kan lave full inletting af et ny skæfte. Mig bekendt er der ingen, der inletter til den, og den er anderledes end L579/AII. Heller ikke McMillan gør det mig bekendt. Dertil kommer at magasinerne er temmelig sjældne.

Mvh Søren
Svar
#13
Der er i øvrigt en, der sælger en L581 på den blå avis til 14.000.

Han påstår dog hårdnakket, at det er en sako 75, som han har haft fra ny.[Big Grin]

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)