Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kliktabel, "labels"
#1
Jeg har tidligere været på en arbejdsplads hvor der også var Skilteteknikkere/grafikere. De var super gode at have en tjeneste til gode ved, når man indimellem skulle have lavet klistermærker eller lign.

Jeg har nu gået og overvejet alverdens labels til mit kliktårn, men finder det lidt bøvlet at skulle lave ny når man skifter ladning eller ammunition.

Derfor overvejer jeg at få lavet nogle små klistermærker/pile på ca. 2x8mm i en hidsig farve, hvorpå der er trykt hhv. 100m, 200m, 300m, og op til 1000m som man så kan klistre på sit tårn ved de respektive klikmarkeringer. Man kunne måske have to forskellige sæt (farver) til forskellige ammunitionstyper.

Jeg er stadig på planlægningsstadiet og er derfor lydhør overfor gode ideer til design, farver størrelser, påskrift etc.

Omkostningen til produktionen af dem vil være meget beskeden, så hvis der skulle være andre herinde fra som måtte være interesserede kan jeg sikkert formidle et sæt eller to for omtrent prisen på porto.

Så lad mig høre hvad i tænker om ideen?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Det lyder meget bøvlet, og hvis du vil markere fra 100-1000, det er saa 10 labels du vil klistre paa taarnet. Det er der slet ikke plads til.
Min egen klik tabel har jeg faaet lamineret, og lavet den noget anderledes end det du tænker paa. I stedet for at bruge 100, 200, 300 osv, saa har jeg meget møjsommeligt udregnet (via et gammelt og fantastisk ballistic program ikke længere i brug og kun paa en 10 cm floppy disc), et system hvor jeg ved helt nøjagtigt hvor kuglen rammer ved hvert klik.
Min tabel ser saaledes ud for min .243 AI
100 yds 0
187 yds .25 (1 klik)
215 yds .50 (2 klik)
239 yds .75 (3 klik)
260 yds 1.00 (4 klik)

osv hele vejen ud til 671 yds som for mit vedkomne er 9.00 eller 36 klik. Mit klik taarn er indelt som i første kolonne 0, .25, .50, .75, 1.00 osv. Saa klik værdierne er blot for klarhed her I forummet. Det er paa en Leupold VX III 6.5-20
Kliktabellen er 3,5cm X 13cm og passer fint i bryst lommen.
Saa hvis jeg ser en groundhog og maaler afstanden til 390 yds F.eks, saa viser min tabel at ved 384 yds er det 2.75 (11 klik) og 400 yds er 4.00 (12 klik) og saa vælger jeg den ene eller anden og sigter paa halsen og rammer enten i brystet eller hovedet.(Groundhogs sidder op som et egern)
Jeg har brugt den saa meget, at jeg næsten kan den udenad.
Den var bøvlet at lave, og jeg fandt, at ved afstande over 400 yds havde programmet en tendens til at skyde højt, saa det justerede jeg saa i felten og udarbejdede den færdige tabel.
For mig virker det fortrinligt, og jeg 'skamferer' ikke min kikkert med smaa sedler eller labels.
Og hvis jeg er i et terræn hvor der er mulighed for at skyde paa længere afstande har jeg en tabel ud til 1000 yds, men det er sjældent den kommer i brug, for saa skyder jeg ofte paa tværs af flere landejere og er nødt til at sidde paa et højdedrag, men det hænder.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Hvilken kikkert er det til?
Svar
#4
Prøv at kigge på dette "Scope Knob" program. http://compufoil.com/product_sk.html

Det er ret smart. Du starter med at vælge diameter og antal klik på dit kliktårn. Så indsætter du afstande fra din ballistiske tabel, vælger skriftstørrelse, stregtyper mm. og kan hele tiden se resultatet for oven. Når du er færdig, og vil vælge "print" går det op for dig, at dette ikke er en mulighed før du har købt programmet [Big Grin] Meget smart, for så kan man lege med det inden man køber, og se om det giver de muligheder man har brug for.

Du navngiver og gemmer dine labels i programmet, og når du har én, er det nemt lige at rykke lidt op/ned på klikkene til en anden patron, og så gemme den nye label under nyt navn.

Programmet er lavet til luftbøsser, men det fungerer fint til rifler også´.

Hvis du kun bruger èn omgang på kliktårnet, kan du vælge f.eks. at skrive hele 100 m i turn 0, 50m opdelingerne i turn 1 og 25 m opdelinger i turn 2, det giver et fint overblik på den færdige label.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hvis man går ind på http://www.hawkeoptics.co.uk og downloader programmet Hawke BRC
Så er der et lille program i programmet som kan lige nøjagtigt det der efterspørges, nemlig at man kan designe sine egne labels og printe dem ud. Helt lavpraktisk kan man printe dem på almindeligt papir og tape dem på kliktårnet med klar tape.
Nørderne kan sikkert finde en måde at printe på selvklæbende folie, så man sparer en enkelt operation.
Jeg har leget med programmet, men af ren dovenskab, så klarer jeg mig som Hogmeister med en klikabel der ligger i min ammobox.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Der er nu noget smukt og simpelt over bare at kunne måle afstanden og så dreje kliktårnet til afstanden og ramme sit mål. Men i praksis skal der jo også tages højde for om man f.eks. skyder i 0°C eller 20°C.
Svar
#7
Bare print på adresselabel og sæt klar tape på...
Kræver bare lidt justering og motorik at ramme stregerne på kliktårnet

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#8
Hvis man ikke kan ramme stregerne på kliktårnet, så skal man vist alligevel ikke skyde på " klikafstande"!!!!![Big Grin][Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
@ULG
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Meningen er at det skal kunne bruges på alle kikkerter med kliktårn. At kalde det en label er nok forkert, den skal være ligesom når man før i tiden skulle underskrive et dokument i banken rent fysik og ikke med Nemid, så var der sat en gul pil med påskriften "underskrift her" på dokumentet. Jeg ville få lavet sådan en "pil" i miniature format men med påskrift 100m, 200m, osv. på.

Så kan man når man har indskud på den pågældende afstand bare klistre en markør på - og så fremdeles ved forskellige afstande.

Jeg synes ikke det lyser så bøvlet. Det vil jo minde lidt om systemet på Swarovski Z6i, hvor det er farveindikatorer - her skulle det bare være tal i stedet og som klistermærker.

Giver det bedre mening?[:I]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Der findes jo ringe til Swarovski med tal på, men det passer jo nok kun til dem.

Jeg har løst det sådan her:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hTerms=ASV
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Der er nu noget smukt og simpelt over bare at kunne måle afstanden og så dreje kliktårnet til afstanden og ramme sit mål. Men i praksis skal der jo også tages højde for om man f.eks. skyder i 0°C eller 20°C.



Så kan du gøre som mig - købe en Barrett BORS (Barret Optical Ranging System), som egentlig bare er en ballistisk computer som du bygger ovenpå en S&B, NightForce eller Leupold kikkert.

Den har fat i elevationsknoppen og ved dermed hvilket trin den står i.

Der kompenseres for skudvinkel op/ned, samt for temperatur og lufttryk.

Og jo, det virker faktisk rigtig godt - omend det ER noget overkill.
Men i realiteten aflæser du bare afstanden, peger på målet, og drejer knoppen til den målte afstand står der.. og trykker på knappen.

Du kompenserer kun for afdrift i form af vind.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Jeg synes faktisk at det lyder meget smart og simpelt med de små " pile-klistermærker"
Jeg vil da gerne være med i puljen.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Nu fatter jeg hvad det er du vil Boryx, jeg kan godt se det smarte i den hurtigmetode. Jeg vil tro, at hvis pilene skal være til at få af igen, skal limen ikke være alt for kraftig. Det betyder at man nok lige skal sikre pilene med en omgang klar tape når de er på plads, men det går også fint med det.

Jeg tror det vil være en fordel også at lave pile på arket i halv højde, hvor der står 25 og 75, og i 3/4 højde hvor der står 50 på. Der behøver ikke være en label med påskriften 250, for det er bare 50-mærket mellem 200 og 300 mærket. Når du kommer over 300 m er det en fordel også med 25 m inddelinger, men der er der som regel også plads til dem, fordi der er flere klik mellem 100 m mærkerne.

Jeg forestiller mig 100 m mærkerne skal være sort skrift på gul baggrund, det ser man tydeligst. De mindre labels kan være sort skrift på andre baggrundsfarver, f.eks. grøn og rød. Til gengæld tror jeg ikke, at jeg vil have opmærkning til forskellige patroner samtidig. Det koster overblik, og styrken ved disse labels er, at man hurtigt kan fjerne et sæt og sætte nye på når man skifter patron.

Jeg vil gerne aftage nogle ark, det er snildt lige at kunne mærke kikkerten op uden de store armbevægelser lige før man drager af på jagt eller feltskydning.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
@Lasse - god ide med mærker i lavere højde. Jeg overvejer om mærkerne skal have forskellige farver til forskellige afstande - måske en slags regnbue [:o)][B)][Big Grin], eller farveskala i forskellige nuancer.

Mht. klister, så er skiltefolie en super løsning, jeg har brugt det i en del andre sammenhænge og det virker fortrinligt. Sidder rigtig godt fast, men når det skal fjernes er det nemt at slette alle spor efter det.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Ups, jeg redigerede mens du skrev. Vi er enige om farverne [Big Grin]
Det lyder godt med skiltefolie. Super hvis man bare kan sætte dem på, og så regne med de bliver der.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Lyder som en god ide og aftager gerne nogle sæt Smile

mvh
Steen
Svar
#18
jeg vil også gerne være med : måske lidt pænere end mine dymostrimler[:I]
måske 7 stk ( hvis muligt gerne bare med tallene 1-2-3-4 for at få dem større for mine gamle øjne )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Det lyder funktionelt - jeg aftager gerne et par sæt.
Svar
#20
Update:

Nu bliver der lavet en test version, så snart jeg har den i hænderne lægger jeg billeder herind og modtager gerne indput til designet så det kan redigeres og passe til flest forskellige kikkerter osv.

Tror det er klart denne uge.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)