Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Om kalibervalg
#1
Hej Forum

Er der nogen der har en forklaring på, hvorfor kal. 16 er så lidt udbredt i DK ? Jeg har nu skudt med kal.16 i 3 år og er meget tilfreds[Big Grin]. Jeg har ikke svært ved at skaffe patroner (de koster det samme som til kal 12, ca. 3,50 kr for stål og 6,50 kr for bismuth. flugtskydningspatroner er lidt dyrere ca 35 kr æsken) og anskaffelsesprisen på en brugt skyder i god stand er vel et sted mellem 2000 og 4000 kr[Smile]. Jeg skyder både med stål og bismuth. Stålhaglene virker nøjagtigt lige så dårligt, som andre stålhagl (hjemmeladning er åbenbart vejen frem.) og bismutherne er suveræne[^].
Faktisk er jeg blevet så begejstret, at jeg i dag har købt en sprit ny browning o/u i kal 16 model White Lightning [:p]. Den håber jeg så, at blive rigtig dus med inden næste sæson.[Wink]
Svar
#2
Faktisk var kaliber 16 meget anvendt i Danmark før i tiden. Hvorfor den er gået i glemmebogen ved jeg ikke. I Tyskland er dem stadigvæk meget almindelig. Jeg har selv for nylig renoveret en gammel 16´ner (”Simson” side by side fra 1938). den skyder fortræffeligt! Det største problem er hvis man på en jagt løber tør for patroner (det er ikke så nemt at låne sig frem).

Swift
Svar
#3
3.5 kr er også 1.5 kr mere end det jeg giver for patroner. Jaguar i div str. og 2.70 for jaguar hi-speed. Når man bruger 5-800 stk af dem så plus ca 100 hi-speed så løber det pludselig op. I øvrigt så har jeg brug for den ekstra "power" i 12´eren til strand/havjagt so er det jeg dyrker mest. Og så som du selv nævner 1 kr pr. flugtskydningspatron er heller ikke at kimse af. Det er en 10´er sparet på 25 stk. og dem ryger der også et par tusind eller mere af om året.
Udvalget af våben altså mærker er jo heller ikke det største herhjemme skal man købe nyt.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Jeg har hørt (det kan være forkert), at de fleste 16´ere er lavet på samme baslyle som 12´erne. Og så får man jo ikke ret megen vægtreduktion ud af at gå ned i kaliber. 20´erne derimod skulle som oftest være lavet som en helt egen model, og dermed får man det fulde udbytte af at gå ned i kaliber. En let bøsse der klarer de fleste fugle på normal landjagt.
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Hej ULSKE og UJENSEN

Okay Ulske du skyder mere end jeg gør.
På havet anvender jeg dog selv kal. 12 da ederbasserne + gæs kræver max firepower[^]. Til al landjagt syntes jeg dog, at 16eren gør det rigeligt. De 16ere jeg har, er "ægte" 16ere to AYA en mod. 51 med sidelås og engelsk skæfte og en Shooting star med engelsk skæfte og boxlås. Den nye er med samme dimentioner som Browning model 325 i kal. 20. i hvert tilfælde i låsekassen. Ret beset tror jeg, at der er flere 20ere i 12er låse en 16ere.
Jeg var iøvrigt ude og skyde krager i dag (man skal jo prøve sådan en ny skyder[Big Grin]). En lille tur på en time. 4 skud = 3 krager. Jeg missede en double, træerne vokser åbenbart ikke ind i himlen[:I].
Svar
#6
Tillykke med bøssen

Amerikanerne har et udtryk ”sweet sixteen” som også dækker haglbøssen. De er ved at genopdage kaliber 16 til upland birds.

Med hensyn til dækning: Den store teori med samme dækning med en 20’er som en 12’er holder kun ved samme hagl vægt og hagl størrelse. En lille 20’er med 36 gram hagl er ikke behagelig at skyde med – bevares den er en fix sag. Kaliber 16 er et godt kompromis hvis man holder samme længde på patronen dvs. en mindre reducering i ladning og tilhørende reducering af vægten af bøssen. Ellers giver det hele ingen mening.

Tyskernes forkærlighed for kaliber 16 hænger nok meget sammen med deres forkærlighed for kombinationsvåben. En drilling bliver lidt lettere og elegantere i kaliber 16. Derfor er der bare flere 16’er syd for grænsen ud fra devisen kun en størrelse haglpatron i huset.
De ældre tyskere i kaliber 16, som jeg har stiftet bekendtskab med, er for det meste lavet på en mindre lås end en 12’er.

Jeg har altid sværget til kaliber 12, alt andet er tidsspilde.

Men, man har jo et standpunkt til man får påtvunget et nyt…. jeg fik desværre den fornøjelse at holde en lille engelsk cal. 16 (boxlock) i hænderne. Den var bestemt ikke lavet på en 12’er lås. Et utrolig elegant og handy våben oprindelig lavet til en dame i 1908 - SOLGT til den lille forvirrede herre med det fjogede udtryk i ansigtet.
Jeg bruger den kun til skovjagt med en ladning på 26-28 gram, hvilket er særdeles behageligt at skyde med. Sidst på sæsonen når fjerene er blevet rigtigt stive på fasanerne bruger jeg stadig min 12’er med 32 gram.

Personligt vil jeg kun gå på havjagt med en kaliber 12 magnum m. variabel choke, som ikke skal brækkes ved opladning. Gyttorp med nickel størrelse 3 eller Winchester X-MAX i samme størrelse…..alene tanken…..føj hvor var det dejligt!

Mvh Thorlak

NB:Hvad skal vi lave de næste måneder?

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Hej forum

Bare som en lille historie om mig og min 16er. Var på skydebanen i dag. Ny personlig rekord på jægertrap[Big Grin] og pæn skydning på jagtbanen[Smile].
Svar
#8
- Skyder også med 16'er! BRNO Kovo 16/70 med ægte sidelåse, og engelsk skæfte....Fars skat[Big Grin]
Hva' med et hemmeligt 16'er broderskab???[8D]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#9
Hej Kluden

God ide med et"broderskab". Giv den bare gas, jeg er klar. Jeg har snakket med min våben pusher, og han er også klar, hvis der er andre der eventuelt skulle være interesseret i at købe 16er våben. Lad mig i den forbindelse fortælle, at det er ikke rigtigt når nogle våbenhandlere siger at det ikke er muligt at fremskaffe ammo. reservedele etc. Jeg har ihvertfald aldrig haft problemer med det. Jeg tror mere det handler om, at finde en forhandler der gider gøre lidt for det. Til sidst en lille interessant henvisning for 16er nørder: http://www.16ga.com
Prøv f.eks at gå ind under gunmakers og derefter klik på linket til Bill Hanus birdguns. Står under AYA. Han har nogle gode bud på ægte 16ere fra bla. AYA og Browning[:p]. Tag jer ikke af priserne på Browning, vi kan få dem billigere hos min lokale forhandler. Den jeg lige har købt stod til 1000kr mindre end den pris som er angivet og blev selvfølgelig handlet yderligere ned[Wink]

HSH
Svar
#10
Jamen, så må vi jo bare igang....[Smile]
Mine tanker går i retning af en 16'er Grousejagt i Scotland.....[:p]
Men tegnebogen byder mig at blive i Danmark et stykke tid endnu....[V]
Mon der ville være interesse for nogetr sådant i 07???

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#11
Hej Klud, sidst jeg talte med en der havde været på Grouse jagt i scotland, der kostede det den nette sum af 100£ Pr. nedlagt Grouse[xx(]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#12
Woooot????? Til sådan en pris, og det skulle ikke undre mig at det koster i den omegn, bliver jeg sku på lerduebanen og knalder skaller. Det er ikke det samme men så bliver jeg sku nærig!

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#13
Jeg mener at vide at det i nogle af af naturparkerne i Norge er mulighed for at jage rype for en forholdsvis lille ekstraudgift oven i vandre afgiften. Det var noget der kom frem under en samtale, men jeg kan undersøge det. Man må bare ikke tage noget med ud derfra, så man bliver jo nødt til at spise rype. ØV [Wink].
Det er ikke grouse, men det ligner.
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Hej alle

Jeg har en kammerat der sammen med et par andre tog på roughshooting på et gods, vistnok på Lolland. De skød over egne hunde (spaniels forstås). De havde en fantastisk dag til omkring 1500+div per mand (det bør måske nævnes, at hverken de eller jeg er talskytter, det handler mere om den enkelte situation, end om det samlede resultat).
Alt afhængig af hvilke interesser og hvilke hunde vi har, kunne vi jo undersøge om der var basis for en 16er tur næste sæson og om det er muligt, at få foden inden for på det pågældende gods eller på et andet.
Som de fleste sikkert har gættet har jeg en spaniel, FT cocker (Go-get-it). Det kan iøvrigt anbefales både racen og kennelen.
Med hensyn til Grouse jagt, så har jeg ikke pengene til sådan en tur og hvis jeg havde, tror jeg, at jeg hellere ville bruge pengene på en anden type jagt, måske duer eller kaniner.

HSH
Svar
#15
Åhhh, det med den rypejagt i Norge lyder da helt ganske og aldeles fortræffeligt....[:p] - Er meget interesseret i sådan en tur! Gerne med lange dage og gåture for min skyld. Så ku' man jo lige pakke sit stormkøkken, telt, osv. og så blive væk i en uges tid[:p][:p][:p] Det er vel også tilladt at tage fiskestangen med, så man ka' supplere kosten lidt???

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#16
Ryper jages en hel del heroppe i Grønland, men det foretrukne våben er en salonriffel.
Man kan ofte komme ind på under 10 meter af en flok ryper, og med en smule held, så kan man få en 3-5 stykker inden flokken letter, også selvom man ikke må bruge halvautomater.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Jamen, flyvemaskine til Grønland, og hjem igen = uuuha dyrt[Big Grin]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#18
Hej Alle.

Det kan også lade sig gøre i Sverige for fornuftige penge.I 2003
var vi 9 mand som var en tur ca.60 km.nord for polarcirklen .vi var afsted i en uge fra afgang til hjemkomst med 5 dages jagt, det var en tur med meget spændende og flot natur samt en del traven rundt i fjeldene Ca.10-15 km hver dag ,der blev skudt 52 ryper 2 tjur 2 snepper og 3 ænder samt fanget omkring 55 ørreder alt ialt en fed tur. Tilbage til økonomien idet hele (leje af 9pers,bus ,diesel,bropenge,mad,helikopter,leje,jagttegn,jagtlicens,ogalt hvad der ellers var,så kostede turen 4900kr pr. mand.Men det kan gøres billigere da vi også skulle betale busleje i de 5 dage bussen var parkeret ( ca 7000 kr)

Hvorfor drive med stående hunde når man kan gøre det med Spaniels.

Mvh.
Jan
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#19
Hej Jan.
Super info! Nu begynder det sgu at ligne noget!
Er du interessret i en sådan tur igen?
Eller vil du bibringe kontakt-info?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#20
Hej Kluden

Send en PM med dit tlf nr

Hvorfor drive med stående hunde når man kan bruge Spaniels.

Mvh.
Jan
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)