Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 i en Sako 579???
#1
Turen til det Jydske begyndte ikke efter planen. 2,5 time ved broen grundet fare for nedfalden is.... Men noget godt kom der ud af det. Impulskøb af en ældre Sako.
Det er ( tror jeg) en A2 i 243 win
Kan man finde ud af mere vha nummeret på den ? Og hvor?
Tror den skal have et fiberskæfte, hvis jeg kan finde et til den.

Michael
Svar
#2
http://www.sako.fi/sako-downloads#old-models
Et godt sted og starte.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Tak for linket
Det er en l579 fra omkring 1988.
Kunne godt finde på at lave den om til en 260 rem eller 260 AI.... Men kom til at tænke på BC som har en 6,5x55AI i en Remington SA. kender i C.O.L på en sako, for så var den jo også en mulighed.

Michael
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Tak for linket
Det er en l579 fra omkring 1988.
Kunne godt finde på at lave den om til en 260 rem eller 260 AI.... Men kom til at tænke på BC som har en 6,5x55AI i en Remington SA. kender i C.O.L på en sako, for så var den jo også en mulighed.

Michael



Jeg ved ikke så meget om Sako, udover at de altid har lavet gode rifler.

Men det afgørende i denne situation er selvfølgelig COL, og om magasinet er enkeltrække. Et krydsmagasin kan blive en udfordring med hensyn til fødning af en til grænsen patronlængde kombineret med en stejl skulder.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Du skal normalt op på en AV lås for at kunne smide 6,5x55 i en Sako på den årgang

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Tak JRexA
Det jeg tænkte var, at hvis COL var 75mm, så kunne man sætte købeammu lidt dybere og på denne måde træne og fire forme på samme tid,
Jeg kunne forstå på BC, at det er det han gør.

Michael
Svar
#7
OAL på en 6,5x55 er 80 mm
At sætte projektilet 5mm dybere, gør det ikke, at du "mister" fordelen ved AI, i tabt volumen, til projektilet, der er seatet dybt?

Hvis du vil til en 6,5mm, så tag 260 Rem, evt. i en AI version.

Eller noget baseret på en .300 RCM

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Hele ideen med 6,5x55 AI er at kunne købe Ammo til acceptable priser, lavere end prisen for et hylster i fx 260 rem. Det var i al fald min begrundelse for omkamring fra 260.
Når man sætter projektilet dybt stiger trykket, ved at have mere kammer at fylde ud sænker man det igen. Mit mål var ikke at opnå højere hastigheder, men at få billigere hylstre end 260 hylstre.
Mit magasin tager col indtil 75 mm og kammeret er skåret med en rival beregnet til kortlås. Så jeg har ikke en vildt lang friflugt. Det kræver enten ny pibe eller setback.

Så vild man gerne have en potent 6,5 patron i en kortlås og med billige hylstre/ammo er det vejen frem.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Hylstre til .260 laver man da ud af .308 hylstre ( det gør vi i hvertfald).

Dem kan man da skovle op de fleste steder.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by CP

Hylstre til .260 laver man da ud af .308 hylstre ( det gør vi i hvertfald).

Dem kan man da skovle op de fleste steder.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det er bare lettere at kunne købe noget, der evt. skal gøres kortere.
Fx en Norma rekrut, der skyder fint indtil 100 meter i min og ikke engang skal gøres kortere.

Dovenskab er vejen frem.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Så har jeg googlet lidt. Den opgives til 2,8 tomme. Det er lige knap 72 mm....
Så det ender sikkert med en 260 AI. Efter at have søgt lidt på dette forum, kan jeg se at GT var ganske fornøjet med dette kaliber tidligere.

Michael
Svar
#12
Som skrevet dur det ikke med 6,5x55. Jeg har selv lavet 6,5x47 Lapua og 260 Rem på den lås. Det virker bare super godt. Jeg kunne godt på sigt tænke mig en 260AI, men nu vi se.
Hold os lige opdateret, hvis du går i gang med en AI

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)