Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270 WSM lade data? /Qload?
#1
Kan jeg som ny genlader få en venlig sjæl til at give mig data på en 140 grain TSX i et 270 WSM norma hylstre med Vihtavuori krudt N165.
gerne med COL og CCI fænghætte?

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
COL er noget du og dit magasin bestemmer og noget vi skal vide.
Pibelængde er også noget vi skal vide ellers kan du jo ikke få en hastighed.
Hætten tager QL ikke højde for.

67 grains ved 72,64mm
Svar
#3
Okay, troede at sættedybden af projektilet havde indflydelse på trykket i patronen...
Eller det har måske intet med COL at gøre? Smile

ville du vælge standard eller magnum fænghætte til patronen?

Hvad er minimum og maximum load, mere så jeg også kan lege lidt Smile

Riflen er en blaser R8, piben er 65 cm...?

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#4
Hej

COL har noget med tryk at gøre. Jo dybere kuglen sidder jo højere tryk. Men det er din riffel og magasin der bestemmer COL. Hvis mgasinet tillader det for jeg normalt de bedste resultater med projektilet 1-2 mm fra bommene. Når du har COL kan man begynde at leje med ladedata i QL.
En anden fingerregel er at projektilet skal sættes mindst lige så dybt som dets diameter. Altså skal projektilet mindst sættes 7 mm ned i hylstret i dit tilfælde.
Jeg ville bruge CCi 250 hætter til din kaliber.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by RLJ

Okay, troede at sættedybden af projektilet havde indflydelse på trykket i patronen...
Eller det har måske intet med COL at gøre? Smile

ville du vælge standard eller magnum fænghætte til patronen?

Hvad er minimum og maximum load, mere så jeg også kan lege lidt Smile

Riflen er en blaser R8, piben er 65 cm...?

Rune L. Jørgensen



Da begge ender af projektilet sidder sammen på midten så vil sættedybden påvirke COL(Cartridge Overall Length) og den totale længde vil påvirke hvor meget der stikker ned i krudtet [Wink]

[Image: 270WSM%20140gr%20TSX_zpse69phyzf.jpg]
Svar
#6
@RLJ

Hvis du har råd til en Bl*^?r R8 med tysk optik på toppen, så har du også råd til selv at anskaffe dig QL ... og en kronograf...

[:I][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Til dravis, hvorfor er det ikke ok en ny genlader spørger om hjælp til en ladning, fordi han har råd eller sparet sammen til en Bl..er?
En Blaser koster ikke mere end en Sauer 202, 404 eller Sako 85 gør.

RLJ er ny mand inden for genladning, derfor mener jeg det er helt ok at spørge om hjælp til ladninger som ny inden for området.

Man køber ikke alt udstyr til at starte med.

Dem der vil hjælpe kan hjælpe, resten kan jo lade være!!!!.
RLJ, du er altid velkommen til at smide en PM til mig, hvis der er noget du mangler hjælp til, jeg hjælper gerne med genladning.

Bare min holdning

PS. der sker ikke så meget på det her forum mere, så hvis nye ikke kan spørge om hjælp, så skulle man måske overveje at lukke forummet til fordel for gamle brugere.

Mvh. Ole

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Hej RJL

find den col så skal der nok komme data til dig
ps col I piben kan ikke altid gå I magasinet

I min 300wsm prøvede jeg først cci 250lr
men fik ikke noget brugbart ud af dem
skiftede til federal 215lrm match så fik jeg noget brugbart
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#9
Min post var nu lidt "tongue in cheek" = ironisk ment .. [:I]
Det var BESTEMT ikke ment som "mobning" af nye "medlemmer" på forummet..

Jeg har efterhånden skrevet mange indlæg, hvor jeg har efterkommet en anden genladers ønske om "Lige at køre det gennem QL" Det er sjovt de første 10 - 15 gange, men så bliver det kedeligt, især når man ofte ikke hører noget som helst tilbage efterfølgende ..

OG: Quickload er et stykke Software som man betaler for, så den der har udviklet det, kan få lidt fortjeneste for sin indsats (og omsætning i sin virksomhed) OG forhåbentligt gider fortsætte med at opdatere det og lægge nye krudttyper og projektiler ind.

Det er præcis som med den DVD du låner af en af dine venner, og ser filmen. Det er der ikke noget i vejen med, men hvis han kopierer filmen så er det "pirateri"

"lige at køre en ladning gennem QL" svarer vel til det at låne sin DVD til en kammerat, som IKKE kopierer den .. Er man seriøs med sin genladning, er der meget mere fornuft i at købe QL selv, det sparer MANGE ladebøger..

Man behøver selvfølgelig ikke "købe alt udstyret med det samme" I de første mindst 10 år af min tid som genlader var ALLE henvist til ladetabeller og ladebøger, og forsigtig experimentering med tilsvarende kuglevægte/ladninger ..

Det er i mine øjne med til at opbygge en "ny" genladers forståelse for hvad han har med at gøre, og gør måske at han ikke laver en fatal brøler m.h.t. f.eks. sættedybde , COL og så videre.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)