Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matchpibe til 202
#1
Hej alle.
Jeg er ny herinde og relativt ny med riffel. Situationen er den, at jeg er ejer af en Sauer 202 og er blevet interesseret i skydning på de halvlange distancer. I første omgang 200-600m. For at forbedre præcisionen på disse distancer, har jeg fået en ide om at eftermontere en matchpibe. Riflen er iøvrigt i kaliber 308. Jeg er klar over at det ikke er den bedste kaliber på distancen, men det er nu denne jeg har.

Jeg er blevet tilbudt en pibe fra en Sauer synchro compact. Det er en ø19/51cm med gevind som er brugt til noget demo-skydning i Ulfborg.

Vil jeg opleve den ønskede forbedring med denne, eller skal jeg over i noget Lothar walther f.eks?

Alle inputs og tanker omkring min situation modtages med kyshånd.

Pft Smile
Svar
#2
Hej JHoldt

Velkommen på VTF.
Spændende med dit projekt. Det er en fin pibe du har fat i der med et godt kompromis med en semityk pibe og kort løb som passer perfekt til 308Win. Men jeg vil dog afholde mig fra at købe noget fra Sauerdagen i Ulfborg. Se evt: http://www.all4shooters.com/en/articles/...g-weekend/
Sauer 202 syncro compact xt var monteret med den nye Zeiss V8 og var det alle ville prøve.

Jeg har hørt fra deltagere at de blev skudt godt og grundigt varme...
De blev ihvertfald ikke behandlet som de fleste ville behandle egne rifler.

Vh Peter
Svar
#3
Hej JHoldt.
Velkommen til. Dette er et forum, hvor du altid kan få gode råd, og vejledning.
Her er mange virkeligt dygtige jægere , skytter og genladere.

Start du roligt op med det du har.308 er fin på distancen, og er prisbillig at skyde med.Hvilket er meget væsentligt.
Træning er kodeoret.
Finjustering i form af pibe , profil og andet gøjemøg, kan altid komme.

[Image: kludder_zpsb5521caa.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#4
Velkommen til [Smile]

Hvis du drømmer om en tyk matchpibe, har jeg en 21 mm flutet S&L pibe der passer på din riffel. Den kan du købe til en fornuftig pris [Wink]

Hvis du aktiverer dig PM funktion, kan vi skrive direkte med hinanden.

Kai

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Peter Lauridsen

Hej JHoldt

Velkommen på VTF.
Spændende med dit projekt. Det er en fin pibe du har fat i der med et godt kompromis med en semityk pibe og kort løb som passer perfekt til 308Win. Men jeg vil dog afholde mig fra at købe noget fra Sauerdagen i Ulfborg. Se evt: http://www.all4shooters.com/en/articles/...g-weekend/
Sauer 202 syncro compact xt var monteret med den nye Zeiss V8 og var det alle ville prøve.

Jeg har hørt fra deltagere at de blev skudt godt og grundigt varme...
De blev ihvertfald ikke behandlet som de fleste ville behandle egne rifler.

Vh Peter



Hej

Jeg ville ikke være bekymret for at købe en riffel fra det projekt. Jeg var selv med og hver deltager havde sin "egen" 202 synchro med zeisskikkert på. Der var ikke flere deltagere der skød med samme riffel. Det eneste sted der var fællesrifler var efter løbende gris hvor der blev skudt med 303. Hver deltager skød på en hel dag mellem 100 og 150 skud, hvilket vel ikke er unormalt for en god træningsdag.
Svar
#6
Tja, det er svært at vide, hvorvidt riflerne blev mishandlede, men " around 30.000 RWS EVO cartridges shot in just 36 hours speak for themselves!"
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Men hvis piben er meget billig kan det vel gå, men jeg mener at du skal bare skyde med det du har, og se hvor langt du vil gå, den bliver såmænd ikke så varm pr. station den køler jo når du går videre til næste.
Du kan altid investere i en ny pibe, ellers tal med olifanten han ved jo hvor meget den har skudt.
Svar
#8
Tak for svarene og velkomsten Smile
Min pm funktion burde være aktiveret nu.

Hvorledes vil det komme til udtryk hvis den pågældende pibe er mishandlet? Vil jeg straks kunne se at præcisionen er helt hen i vejret, eller vil det være et spørgsmål om kortere tid før den skrider ift. en ny pibe?
Svar
#9
Hej J Holdt
Velkommen til.
.308 er den allerbedste indtil 600 meter. [Big Grin]
Tror nu roligt du kan starte med den pibe du har. Jeg ville holde mig langt væk fra en pibe der var den mindste chance for havde været varm, men ved godt det er en af mine "kæpheste" og derfor betyder det absolut ikke at være rigtigt.
Skaf dig noget godt "understøtning" - gerne nogle solide sandsække/ puder til både for og bag.
Hvad har du af kikkert, hvis vi snakker 600 meter skal du helst op på minimum 16 x forstørrelse eller mere (efter min mening, men jeg skyder også med 50 x forstørrelse)
Har set en enkelt lave hæderlige resultater med en alm. 3-12 Zeiss , han havde lavet nogle specialskiver hjemmefra, da vi kom til konkurrencen var han "lost"

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Velkommen til forumet JHoldt

Bare nysgerrighed.....

Hvornår har en riffelpibe pibe været for varm?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Jeg kender ikke temperaturen, men jeg skød engang en maskingeværspibe så varm at den lyste rødt ud igennem overrøret, men så blev den smidt i en vandpyt for afkøling, imens vi skød videre med ekstra piben, og det var nok lidt for varmt.[}Smile][8D]
Svar
#12
Ja, det lyder som et godt bud[8D].

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Jeg ville søge efter en ny pibe her hvis jeg havde en 202.
http://www.skyttebutik.dk/group.asp?group=291

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#14
Hej JHoldt

Du skal lige være obs. på om pipen kan være i løbskanalen, ellers skal du lave plads til den hvis det er muligt, altenativt en anden forskæfte.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#15
Skattefar var mig nådig så jeg har smidt en Zeiss 2.8-20x56 med ballistisk tårn på riflen, så jeg tror ikke jeg går ned på det punkt. Derudover ligger den i et GRS skæfte så der er god plads til en tyk pibe Smile

Jeg har været omkring skyttebutikken men fandt umiddelbart ikke noget. Kan løb fra Sauer 200 STR droppes over i 202 udgaven ?
Svar
#16
Så har du jo allerede et fedt sæt[Smile]
Skal riflen også bruges til jagt ville jeg passe lidt på vægten. Skæftet og kikkerten er i den tunge ende og skal der også en dæmper og tyk pibe på bliver den tung.
Vil du gerne have en anden pibe på er dit eget bud perfekt med Semityk pibe og kort løb.
Jeg tror ikke den færdigpruttede pris på en ny pibe ligger langt fra demoprisen.

VH Peter
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by JHoldt

Kan løb fra Sauer 200 STR droppes over i 202 udgaven ?



Du kan bruge piber fra Sauer 200 i en 202 men du kan ikke gøre det omvendt. Så du kan finde gode løb til fornuftige penge i skyttebutikken.

Christian
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Citat:quote:

Originally posted by JHoldt

Kan løb fra Sauer 200 STR droppes over i 202 udgaven ?



Du kan bruge piber fra Sauer 200 i en 202 men du kan ikke gøre det omvendt. Så du kan finde gode løb til fornuftige penge i skyttebutikken.

Christian



Åh, det kan man godt. Der skal bare lige drejes lidt af piben udvendigt fordi samlingen på en 200 er længere.
Det er en operation på 10 minutter og så virker det også med en 202 pibe i en 200 lås.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Nå, jeg er gået i gang med at handle en pibe med Bwana Olifant. Piben monteres med tre skruer. Vil det være en fordel at efterspænde dem med en momentnøgle og i givet fald, hvor mange nm ca?
Svar
#20
De skal spændes 6-7 Nm. I gamle manualer står der 10-12 Nm, men der er ingen grund til at voldspænde på den måde. Se mere her: http://mg-42.net/200bar.htm Du kan også Google nogle norske skytteforeningssider angående korrekt moment, og hvordan du finder det, de nordmænd har virkelig forsket i det område.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)