Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevind i en .223 med kun 13mm ved munding
#1
Om lidt kommer bukkejagten og der vil jeg rigtig gerne bruge min .223'er. Men jeg får tinnitus ved blot at slå en skid. derfor ønsker jeg at få lyddæmper på den lille riffel, og være fri for de desorienterende høreværn som nedsætter min opmærksomhed betydeligt.

Jeg kan på hgfirearms.dk læse mig til de mest brugte gevindstørrelser på forskellige kalibre, men den går desværre kun til 15mm munding.
Min er som sagt 13mm ved munding og derfor skal jeg "Spørge!" i henhold til skemaet.
Nu vil jeg høre jeres erfaringer med dette i stedet for at tage en travl HG's tid - og ydermere vil jeg ikke belemre HG med mindst spørgsmål grundet jeg ved gevindet ikke bliver lavet hos ham.

Hvad koster et gevind hvis jeg selv har dæmperen?
Gevind med dæmper koster sølle 1500kr og det er jo ikke galt overhovedet. Dog lurer jeg på at få min max 8mm lyddæmper med 14x1 gevind over på den lille såfremt det er muligt og ikke direkte tåbeligt.

Jeg takker på forhånd [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
13mm er ikke meget. Ved ikke om 1/2"x28tpi der jo er AR std gevind ved 223 får nok bryst at hvile på.

Af nysgerrighed, hvilken riffel har så tynd pibe? Gætter på at den er drejet af ud mod mundingen, så hvis det er helt galt, kan du tage af længden for at vinde lidt diameter?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Selvfølgelig må du det.
Riflen er en Ruger M77 HawkEye Compact .223 med en totallængde på sølle 90,5cm. Jeg kunne godt være nervøs for om en afkortning af standard piben vil gå ud over præcisionen, men måske jeg er forkert på den.

Kunne den anden lyddæmper passe over på så ville det være fint, men skal der en ny lyddæmper til så er det dét vi gør [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
M12 X 1
Special ordre hos Sonic.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Har lavet 1/2"x20 UNF-gevind på Steyr Scout piber - de er 13.2mm i diameter ved mundingen.
Det kan sagtens lade sig gøre.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Det er jo ikke piber - det er vvs kobberrør Smile

Med et 12x1 bør det være fint

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Har lavet 1/2"x20 UNF-gevind på Steyr Scout piber - de er 13.2mm i diameter ved mundingen.
Det kan sagtens lade sig gøre.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Nu anbefaler dæmper producenten (Sonic) at piben er minimum 1 mm større end gevindet, så "sagtens" er nok nærmere "måske"

Gå efter M12 x 1 i stedet

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Det er sikkert korrekt, og de kan de da anbefale som de har lyst til.

Nu regner (begrænser) jeg mig så ikke til Sonic - og siger bare hvad der KAN lade sig gøre i andre tilfælde.

Det være sig montering af BR Reflex, Ase Utra m.fl. for bare at tage et par øvrige fabrikater som ikke har givet anledning til problemer ved 1/2"x20 (12,7mm) gevind i en Ø13,2mm pibe.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Det er sikkert korrekt, og de kan de da anbefale som de har lyst til.

Nu regner (begrænser) jeg mig så ikke til Sonic - og siger bare hvad der KAN lade sig gøre i andre tilfælde.

Det være sig montering af BR Reflex, Ase Utra m.fl. for bare at tage et par øvrige fabrikater som ikke har givet anledning til problemer ved 1/2"x20 (12,7mm) gevind i en Ø13,2mm pibe.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Fint Happy, men Boldsen nævner prisen incl. gevind til 1500,-
Deraf udleder jeg at det drejer sig om en Sonic og så nytter det jo ikke noget at du fortæller hvordan du monterer en Ase Ultra på en Steyr [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Det har jeg det også fint med - nævner bare øvrige muligheder.
At Sonic så anbefaler noget andet, er jeg da ret fløjtendes ligeglad med.

Igen - siger bare hvad der KAN lade sig gøre i andre tilfælde.

Trådstarter så bare for mig ikke ud til at være HELT låst fast i beslutningen, og læste kun indlægget som hvad der var muligt.

Men fint nok.
'A hopp'r af her. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Kom nu ind i kampen. Jeg har meget at lære [Smile]

Hvordan dresserer du en dæmper til at blive rettet op ved hjælp af flanken, hvis piben er 13mm og gevindet er 12,7mm (½") ?

Hvis piben skal være gratfri, så vil det nok være passende med en rejfning på 0,05 x 45°
Da brystet eller flanken kun er 0,3 divideret 2 altså 0,15 mm bred og rejfningen stjal 0,05, så er der en brystbredde på 0,1mm tilbage.

Der skal osse være lidt spillerum i gevindet, som alle jo ved ikke skal styre, men overholde ISO standard. Her ryger sådan cirka 0,05mm af de 0,1mm og så siger min Casio plastichjerne at der kun er et bryst på 0,05mm bredde tilbage.

Så hvordan pokker dresserer du de der Ase Ultra mm. til at styre op på så smalt et bryst.
Det kan jeg godt tænke mig at lære - osse selv om du er fløjtende ligeglad [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Det er efterhånden længe siden jeg monterede en Ase Utra, men det var hvad han havde købt, og ønskede monteret, og Steyr Scout var hvad han havde af våben. Jeg fik det bare til at passe sammen, andet kan jeg ikke umiddelbart huske om det.
Jeg ved dog at han stadig har riflen og dæmperen, samt aktivt benytter disse til jagt - så noget må være gjort rigtigt, da jeg ved han adskiller hvad han kan for at rense og tørre riflen efter jagt.
Ved bare han sørger for at kontrolspænde inden brug og ikke er en type der mishandler sine ting.

Standard Steyr Scout har en pibediameter på 13.2-13.4mm, typisk 13.2mm.
Den kan skaffes hjem med 1/2"x20gevind fra fabrikken også, på 13.2mm pibe - men kan også bestilles hjem med M14x1-gevind, men så laver de naturligvis en pibe der er en lille smule større i diameter, og der husker jeg ikke pibe-diameteren.

Det kan måske være et tip til våbensmedene i Dk, at hvis de skal bestille nye Scout'er hjem - så bestil en version med M14x1-gevind, for så er piben en anden og lidt større. Dermed er piben også en smule mere stiv, og skulle gerne have et bedre skudbillede.

MAE og BR Reflex som jeg også har monteret et hav af på Steyr Scout'er - hvor jeg har lavet 1/2"x20 gevind i en Ø13.2mm pibe, de er så teleskopiske dæmpere, hvilket vil sige at gevindet kun bruges til at fastholde dæmperen på piben med - i tilgift er der så en fiberbøsning som hjælper med at styre dæmperen, selv i tilfælde at den gik løs så den ikke falder ind foran kuglen.
Dermed er kravet til brystet en smule mindre og jo jeg medgiver at jeg syntes dét er en bedre løsning, når der ikke er ret meget materiale at lave et ordentligt bryst til dæmperen at lægge an imod.

Ved bare at jeg har monteret snart 200+ dæmpere, hvis ikke 250+, siden 2001 her i Grønland - og har ikke kværnet så meget som én eneste.
Har også rettet op på ting der er kommet fra en våbensmed i Dk, hvor gevindet lignede noget der var løgn. Der fik man lidt fornemmelsen at "Herregud, det er kun til tosserne i Grønland - de er vant til noget der ser værre ud" - og så sender man en riffel afsted, hvor 2/3 af gevindene mangler øverste 0.5+mm af gevindtoppene, og selvfølgelig tager man fuld pris for det.

Jeg har givetvis ikke lavet så mange gevind som våbensmedene i Dk (her på forummet), men derfor sætter vi så ikke lavere krav bare fordi det er "tosser i Grønland", som jeg personligt har hørt os omtalt før telefonrøret har været lagt helt på.

Kan bare se at jeg ikke er den eneste der laver sådanne gevind, på piber der ligger lige på grænsen til gevinddiameteren.
Kan omvendt se at det ikke er alt for optimalt, men det kan lade sig gøre, og med lidt forholdsregler så virker det egentlig meget godt.

Men Boldsen kan vel bare få udskiftet gevindet i dæmperen fra M14x1, til M12x1 hvis det endelig er.
Og få lavet samme gevind på begge rifler, så han kan bruge samme dæmper på begge rifler.

Men så bruger man jo igen en Max8 dæmper på en 5.56-kaliber, så den ikke dæmper optimalt.

Som jeg læste indlægget, så var en dæmper til 1500kr incl gevind ikke galt - kan bare ikke se at det lå fast at det skulle være præcis den. Men ved bare ikke hvad "smertegrænsen" er, så derfor tillod jeg mig at sparke en anden mulighed ind.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Hej igen Happy.
Jeg er lige kommet tilbage fra værkstedet hvor jeg lige har drejet et gevind på en af mine piber.

Den mulighed du nævner, hvor gevindet fastholder, er der et glat cylindrisk stykke til at styre retningen? Jeg mener den kaldes spigot samling.
Sådan en har jeg engang lavet til en Finsk dæmper og det er mit indtryk at den er ret stærk/stabil, men kræver lidt mere drejearbejde.

Og du har ret i at mange gevind udført at såkaldt faglærte ikke altid ser fine ud [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Max nu må du ikke tirre Isbjørnen.

Han har helt ret i at man sagtens kan lave et ½ - 20 gevind på en 13,2mm tyk pibe. Folk med mindre erfaring end Isbjørnen, kan så have hver deres mening om hvad et sådant gevind kan bruges til [B)].
En stabil dæmpermontering, vil for de fleste næppe være førstevalget.[Wink]

Hvor stor er et HAV egentligt oppe på isterningen. Et sådant hav vil nok være af overskuelig størrelse, hvis man sammenholder med totalt ca 200 dæmpere monteret over 13 år, hvoraf i bedste fald en del er monteret på en 'scout med den helt tynde pibe. Realistisk er et Hav på isterningen nok under 5-10 stk [B)][Wink]

Max vedrørende dit regnestykke, må du ikke fortælle, at de allerfleste dæmperproducenter har en lille rejfning ved brystningsfladen i møtrikdelen. Dem der har forsøgt med en kombination af lille brystningsdiameter kombineret med rejfning på både flanche og møtrikdel, har til tider begrænset succes.[B)] GoT you[B)][Big Grin]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#15
HOVSA!

nu voksede piben 0,2mm siden TS skrev [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#16
Jeg takker rigtig mange gange for alle indlæggene.
Nu er jeg da blevet lidt klogere, og måske tættere på en beslutning i mit foretagende.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#17
Nu skal du ikke komme for godt i gang Jørgen.

På den pibe til Preben løb gevindet inden for 0,02mm med boringen.
Piben var pilskæv og det var med formodet mistanke til at det ikke var nok brøst at der blev lavet et M14x1 gevind. Resultatet var at dæmperen tvang pibe/munding skæv og fik træfpunktet til at flytte sig. Da jeg skiftede inderrøret til M13x1 og lavede gevindet om løb det igen inden for 0,02mm.
Man skal så bare huske at bore flammedæmperen op når man samler dæmperen Det er en helt anden sag.

Det kunne således sagtens have være sket i mindst 2 tilfælde mere med fabrikssamlede Sonic hvor inderrøret var Max 6 men modulerne var MAX 8.
Det korrigerede jeg bare uden at blæse det ud på nettet[Wink]

Men nu vi er i gang, hvordan går det med Kludens salonriffel?
Er den ved at nå minimumsmålet for pibelængde, grundet pilskævt gevind?[Wink][Big Grin]

Siden vi startede med det her lyddæmper cirkus har jeg lavet omkring 2000 gevind til Sonic, S&L, Hausken, Ase Utra og A-Tec og erfaringsmæssigt lært at det er noget skrot at lave 1/2" gevind med en pibediameter på 13,2 færdig basta. Det er ganske enkelt ikke fagligt i orden!! Du skal præcis som M@X skriver ned i en M12x1.

Der skal være mindst 0,5mm radialt bryst på det sted hvor der er mindst gods, minus mærkelige radier og rejfninger.

MEN jeg vil sige hvis valget står mellem at aflevere noget folk kan skære fingrene på og lave en mikroskopisk rejfning af brystet så bliver der lavet en rejfning med en nålefil!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
[Image: 10_9_1341.gif]
Svar
#19
[Image: showing-ass.gif]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)