Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt i Norge
#1
Da jeg havde lidt tid tilovers i marts, tænkte jeg, at jeg ville prøve lidt bæverjagt i Norge. Fik kontakt med en flink nordmand, som havde tilgang til store mængder bæver, skrev lidt frem og tilbage og tog afsted midt i marts. Så 2 bævere i vandet, men uden at komme til realistisk skudchance. Det gav dog blod på tanden til mere.

Så i fredags trak jeg en fridag og tog afsted igen. Ankom fredag eftermiddag, fik udstyret gjort klar og trissede ned til åen. Så ikke noget og da min norske forbindelse ringede og spurgte om jeg havde lyst til at se noget mere bæver-revir, var det bare afsted. Så blev jeg guidet gennem 3 timer langs åer, i skov og over stok og sten. Vi så masser af gnav, fældede træer og små dæmninger. Der er masser af bæver. Vi afsluttede dagen med at dele en flaske Arlberg, så morgen pürshen udgik....... Lørdag aften var der ingen gevinst, faktisk var der helt dødt langs åen. Hmmm. Op søndag morgen og ude ved åen ved 4-tiden. Starter med at se en bølge i åen, OK, så er de ud og aktive. Går ned langs åen og på et tidspunkt kan jeg høre noget gnave. Jeg sniger mig frem efter lyden, der ligger en væltet asp, som er gnavet helt fri for bark og grene og det er derfra lyden kommer. Jeg kan ikke se bæverne, men sætter mig, op med riflen og afsøger området med kikkerten. Pludselig kommer bæveren gående langs med stammen, med kurs mod vandet. Det giver mig lige 2 sekunder til at overveje om det pæne bæverkranium hjemme på amagerhylden er vigtigt eller ej. Det er det ikke, så den får en pille mellem øjenene og triller i åen. Lang historie kort, jeg får den bjærget og min første bæver er en realitet.
En lille sag på 25 kg, længere end min gamle Sako. Samtidigt står solen op over fjeldet i øst og bader engen i et gyldent lys, fin start på søndagen.
[Image: DSC_0046_zpsyhj1kbpc.jpg]

[Image: DSC_0048_zpsbarow2k6.jpg]

De tekniske detaljer, Sako i 243win, 87 grains V-max 915 m/s.

Hovedet føltes som en pose med Legoklodser, så der blev ikke noget til amagerhylden. Til gengæld tager det temmelig lang tid at flå en bæver... Nogen der kender et sted jeg kan få garvet sådan et skind?

[Image: DSC_0050_zpsryjlafap.jpg]

Det er ikke min sidste bævertur til Norge.
Svar
#2
Tillykke med den, skød min første også i Norge i 91, sendte skindet til Damsholte pelsberederi http://www.garveri.dk

Håber du tog kødet med hjem, for det smager rigtigt godt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Stort tillykke med den :-)

Er der noget om at man faktisk tilstræber hovedskud for at undgå at de i (dødeligt) såret tilstand når at svømme væk ?

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Tillykke. Jeg vil dælmen gerne prøve at skyde sådan en magnum rotte.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Næste gang, Torben, så tager du mig med og så skal jeg lære dig at flå en 30kg bæver på under en time.

Og bagefter steger jeg køllerne og serverer dem for dig til frokost [Smile][:p]

Pelsen sender du til Ronald i Rudkøbing. Fair priser og godt arbejde.

http://www.krak.dk/f/ronald-rafael-johan...%C3%B8bing

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Tillykke med bæveren.
Ronald har jeg brugt flere gange og det er rigtig fint. Hurtigt, billigt og godt arbejde.
Damsholte pelsberederi har jeg til gengæld ikke god erfaring med - lang historie kort, så blev min ræv væk for dem, men dukkede op 10mdr. senere.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)