Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 Rem pibelængde
#21
@Max ..

Uanset hvem der vrøvler, så kan det vi normalt betegner som "ballistik-programmer" ikke fortælle noget som helst om hvordan pibelængden påvirker projektilets hastighed.

Dertil skal man bruge helt andre beregningsmetoder, som tager hensyn til hylstervolumen, krudtmængder, kuglevægt, krudtets energi-indhold, brænd-hastighed, progressivitet og hvordan volumen bag projektilet ændres når det bevæger sig ud gennem piben.
Det er det QL kan ..

Men det er vi jo allerede enige om.

Når man korter sin pibe ned, så ændrer man på en parameter som har stor betydning for effektiviteten af en eventuel lyddæmper, nemlig mundingstrykket.

Det kan man også se i QL, og ved en "drastisk" afkortning af piben, vil man med langsomt krudt (som stadig giver den højeste hastighed, det kan man også se i QL) få et højt tryk og en stor volumen af delvist forbrændt krudt/gas. Dette vil påvirke dæmpning af skuddet meget!
Forskellen på en 223 med 16" pibe og dæmper og en 22" pibe med samme dæmper er mere end en fordobling af lydtrykket..
(Leder man, kan man finde målinger på det på flere "snigper" fora og dæmper-fora ..)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
men selv med den korteste lovlige pibe vil den larme mindre med dæmper end den lange pibe uden dæmper.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Citat:quote:

men selv med den korteste lovlige pibe vil den larme mindre med dæmper end den lange pibe uden dæmper.


Ja, naturligvis! [Big Grin] Man skal bare være opmærksom på at man øger "støjen" ved at afkorte piben, og at det kan være en markant forøgelse!

Nu skriver "chrf88" ikke at han vil bruge dæmper på sin .222, men det er jo et oplagt valg.

Man kan faktisk øge lydtrykket fra en .222 /.223 til aldeles ubehagelige niveauer ved en drastisk afkortning af piben.

en .223 med 16" pibe (40,6 cm) er absolut ikke behagelig at skyde med uden fornuftig beskyttelse af ørerne, og mange går jo på jagt uden høreværn. (og uden dæmper)

Jeg kan ikke forestille mig at en .222 med 38 cm pibe er "bedre" [xx(]

Jeg har skudt mange skud på jagt (råvildt, ræv og skadevildt) med .222Rem i en 24" pibe, og aldrig opfattet den som ubehagelig i en jagtsituation. Jeg er til gengæld HELT sikker på at jeg IKKE ville gøre det med en 38 cm pibe!!!

Ikke nok med at mundingstrykket er væsentligt højere, mundingen er også væsentligt tættere på mine ører!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Nu vil trådstarter jo lave en kompakt riffel, så lyddæmper er vel ikke på tale?!
Jeg synes heller ikke en 222 med 55 cm pibe er ubehagelig uden høreværn og lyddæmper. I hvert fald ikke ligesom en 6,5x55 eller en 12'er.
Skulle jeg korte min 222 ned, så ville jeg nok stoppe ved 45-50 cm, da der ikke skal lyddæmper på. Totallængden vil stadig være under 100 cm.
Svar
#25
Du der Dravis, Det der med at et højere mundingstryk giver et højere lydtryk fra en dæmpet riffel. Det har der da været en del test som har vist ikke gælder. Faktisk viser de mange test som Eirik Moen har foretaget, at samme dæmper testet på en riffel i kaliber 308Win, ofte opnår dårligere målinger i dB (ikke kun forskel) i forhold til samme dæmper testet på en riffel i kal 308 Norma Magnum. Mange af testresultaterne viser at magnummen ofte måles til 1-3 dB lavere resultat i forhold til 308win.

Der er dog næppe tvivl om at en riffel med meget kortere pibe vil give et højere lydtryk ved øret uanset om det er med eller uden dæmper, i forhold til en riffel med længere pibe. Det kan dog primært tilskrives afstand fra flyveørerne til lydkilden.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#26
@ n/a (nOT aLL there [Big Grin])

Du har helt ret i at der ofte ikke er en lineær sammenhæng mellem mundingstryk, gasmængde og dæmperens effektivitet.

Der er en del eksempler på at "slut-lydtrykket" med dæmper er i samme niveau selvom der skydes med hhv. 308W og 300WM.. Det er dog såvist jeg kan læse mig til ikke en "fast regel" [8D]

Det har så bare ikke været tilfældet i flere af de tests der blev lavet med .223 på de amerikanske fora jeg har kigget på...

Amerikanerne har en vis interesse for dæmpning af korte .223 våben contra længere .223 våben .. [Wink]

GEMTECH, som laver dæmpere, har lavet en måling der viser at lydtrykket forøges med ca 3,1 dB(a) fra 24" og ned til 12" altså reelt en fordobling af lydtrykket. UDEN DÆMPER!

Deres målinger viste også at deres dæmpere reducerer denne effekt til ca. det halve, så afkortningen af piben resulterede med deres dæmper i en ca 50% forøgelse af lydtrykket MED DÆMPER!

Der var her tale om en "compact" dæmper specielt lavet til .223 på AR15/M16 systemerne og lignende rifler.
Resultaterne kan naturligvis være meget anderledes med en større/længere/mere kompliceret dæmper.

Målingerne blev lavet på en AR15 UDEN gasport, og der var derfor ingen effekt fra "back-pressure" fra semiautomatisk åbning af bundstykket. (Reelt var riflen en "rettrækker" [8D][:I][Big Grin])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)