Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TTSX - Hvad pokker gør jeg forkert???
#1
Hej Formænd

Ja, så har jeg vist brug for lidt kompetent hjælp igen.

7mm-projektet er lagt på hylden for en stund og .308´eren fundet frem - og dét var en blandet fornøjelse.

Jeg har været ude at afprøve nogle test-ladninger med 150 grains TTSX - og den forventede præcision udeblev desværre.

Jeg havde lavet 4 testladninger efter følgende opskrift:

150 gr TTSX
Norma hylstre (brugt 1 gang, fuld-kalibrerede, trimmet til 50,9 mm, rejfet, vasket og tørret.
CCI-200 gænghætter
Norma 202
Ladevægt: 42,5 - 43,0 - 43,5 og 44,0 grains
Col: 71,0 mm - hvilket i min riffel giver en friflugt på 2,5 mm

Præcisionen var ikke "overvældende" - alle afgivne skud sad indenfor en cirkeldiameter på 8 cm - ikke imponerende...

Jeg har i hovede "gennemgået" mulige fejlkilder i laderutinen og jeg kan simpelthen ikke greje, hvad der er galt. Min første indskydelse var pilotfejl under testskydningen - men det er ikke tilfældet. Jeg skød efter testen tre skud med min reference-patron (9,7 grams norma Jagtmatch) hvilket gav et fint trekløver, som kunne dækkes af et enkelt markeringsplaster.

PT er de eneste "fejlkilder" jeg kan komme på: Den digitale krudtvægt, forkert friflugt eller forkert ladedata??

Kort og godt - hvad kan årsagen til den manglende præcision være? Hvad er jeres erfaringer med TTSX-kuglens præcision?

Alle input er MEGET velkomne [Smile][Smile][Smile]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Måske er der et guldkorn her:
http://www.bergerbullets.com/wp-content/...3/COAL.pdf
Svar
#3
Hej Kaffegrums

Jeg kan desværre ikke få dine links til at virke [Sad]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#4
sålænge du ikke har tryktegn, kan du gå frem med 0,5 grains ad gangen... 44,5 eller 45 grains burde virke. men kun såfrem du ikke har tryktegn.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Lav friflugten en mm mindre der skal jo ikke være plads til et dansegulv

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Jeg bruger 42.5gr N202 og COL på 71mm i mine 308 TSX. Og det gir en glimrende samling.
De har selvfølgelig ikke spidsen på så COL er en smule anderledes. Men jeg vil også prøve at gøre COL mindre. .

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Vores opskrifter er nærmest identiske - min col er 1mm mindre end din men ellers identisk.
Jeg har fremragende præcision.

Har du tidligere haft succes med homogene kugler i samme riffel?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
prøv en friflugt på omkring 1,3 mm det fik jeg anbefalet fra barnes
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#9
Hej
Om friflugten er 2,5mm som et dansegulv eller 1,5mm har ingen betydning eller den er på 4mm, man skal bare finde den ladning og sættedybde, hvor den samler bedst.
Det med den er mere stabil, hvis den næsten rører ved bommen er noget sludder, så ville fabriksladet Oryx og lapua mega aldrig skyde godt, men de skyder fint i de fleste rifler.

Jeg ville starte med en grundig rengøring af piben, blive ved indtil der ikke kommer mere snavs ud, en grundig rensning tager tid, når man så har en ren pibe at arbejde med, så ved man det ikke er det som giver problemet, Explorer havde en 243W som ikke ville samle, men efter en rensning over nogle gange samlede grupperne sig til meget fine grupper.

Start med Kogende vand og derefter med rengørings midler (til løb[Big Grin])
Du kan også prøve med cci 250 hætter, dem er jeg selv gået over til i alle mine ladninger.

Mvh. Ole

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Hvad med at udskifte krudtet?
Min erfaring er at krudtet kan gøre en stor forskel.

D93
Svar
#11
Tusind tak for de kvalificerede problemløsnings-bud [Smile]

På baggrund af Jeres tilbagemeldinger vil jeg prøve at lave en ny testserie. Ladevægten forbliver næsten den samme, som mit oprindelige udgangspunkt - dog vil jeg skifte til CCI-200 fænghætter og lave min startladning en smule svagere og bygge ladningerne op med 0.5 grains Norma 202 ad gangen. Jeg vil i samme omgang sætte projektilerne lidt længere fremme, således jeg når en friflugt på ca 1,3-1,5 mm.
Testladningerne vil således ligge i spændet mellem 41,0 - 45,0 grains

Mht skift af krudttype har det også været inde i mine overvejelser - det er næste skridt i processen, hvis jeg ikke får de nye ladninger til at "spinne" #128521; Alternativt vil jeg prøve med en anden kuglevægt i stedet. Der er jo både en 140, 165 og en 168 grains udgave af TTSX' en, men jeg vil lige give det etparti forsøg mere, inden jeg skifter... Det MÅ kunne lade sig gøre #128512;

Og nej - jeg har ikke tidligere prøvet med homogene kugler i denne riffel, men ideen om en "allround"-patron til alt fra ræv til gris, har givet blod på tanden#128523; Jeg har til gengæld prøvet rigtigt meget andet i riflen - både fabriksammo og hjemmeladet. Pt er riflen indskudt med en 185 grains Mega-kugle - ikke sønderligt exotist, men den virker og er præcis som bare pokker.

Og mht rengøring af piben, så var riflen grundigt rengjort (næsten jomfruelig #128518Wink inden første testskydning, så jeg tror ikke det er der, fejlen skal findes. Men for en sikkerheds skyld, får den lige en tur mere inden næste test#128521;

Endnu engang tusind tak for input #128077;#128077;

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#12
#128077 ??
H
Hogmeister
Svar
#13
@hogmeister

Tror dette fænomen opstår, når man bruger mobiltelefon på denne gamle platform[?]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

#128077 ??
H



Jeg tror det er smilies fra et Apple produkt !!!

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Oooh, OK. Jeg er i den lykkelige situation at jeg ikke ejer en mobil telefon. Jeg vil faeme ikke ha' at folk tror at de kan ringe og SMS'e i tide og utide. Jeg er at træffe hjemme efter kl ca 17. Jeg kan blive hel spedalsk naar jeg ser folk begravet i deres telefoner paa restauranter osv. Al normal conversation er ophørt, og hele familier sgu sidder der og prikker til den mobil.
H
Hogmeister
Svar
#16
Jeg beklager meget de mærkelige "tal-koder" - du har helt ret, Max - det er emojies/smilies skrevet på min Ipad.

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#17
Kunne ikke være mere enig.
Sidste år tog jeg toget til Roskilde. Jeg havde set frem til at snakke med mine medpassagerer, men toget kunne såmænd have undværet vinduerne. Samtlige passagerer undtagen ham den sure gamle mand, sad begravet i deres iPad eller telefon.
Togturen foregik i fuldkommentavshed, på nær tøsen ved siden af der skulle fortælle veninden om den fyr hun havde mødt på cafeen natten før, noller var han, eller var det hipster ???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
#128023;#128023;#128023;

dette er 3 vildsvin

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
på denne side er der mange mugliheder
http://www.robsoft.nu
mvh Flemming
Svar
#20
MS....der er så mange variabler:

Hvordan renser du din riffel? Kobberkugler er mere hysteriske over for rensning ifht konventionelle kugler.

Friflugt defineres af hylsterets opbygning/længden af pibens throat. 308W = lang throat (generelt) og relativ lang hals på hylsteret. Den kombination gør, at du generelt er bedre tjent med lang friflugt, for at opnå bedre koncentricitet og styring af kuglen. Sætter du kuglen tæt på riffelgangen er der risiko for at ødelægge denne koncentricitet/styring.

Når jeg lader 150gr TTSX i 308W sætter jeg kuglen, så sidste udfræsning kun lige er synlig. Det har virket i alle de rifler jeg har ladet til.

Hvilket diesæt bruger du? Vær opmærksom på, at de diesæt der anvender expanderball (hornady) kan trække halsen skæv = koncentrisiteten ødelægges og dermed også præcisionen....dog næppe i den grad du oplever.

Jeg tror det er et problem med endten for lille friflugt...ja du læste rigtig... Prøv med 70.00, eller præcist der for sidste udfræsning i kuglen er synlig....eller rensning.... Hvis du ikke har renset din riffel i bund de sidste 100-150 skud, så skal den have den store tur:

1. Fjern krudtslam, sod, kul i piben
2. Fjern kobber fouling - husk throaten
3. Poler din throat med goldmedalion eller autosol
4. Fjern rense/slibemidler med feks bremserens
5. Giv pibe mm et tyndt lag olie
6. Skyd 5-10 skud med jagtmatch inden du tester kobberkuglerne (vær sikker på, at din riffel samler godt med din referencepatron)

Vær opmærksom på at reife mest indvendig i hylsteret, så der ikke opstår en skarp kant som fjerner materiale fra kuglen = dårlig præcision.

Sidst men ikke mindst vil jeg ikke gå over 43gr 202, medmindre du er helt sikker på, hvordan du læser dine tryktegn.

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)