Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål til Jagtfrokostteoretikerne
#1
Hvis en riffelkugle forlader mundingen med 900 m/s, hvor langt ud kommer den, rent teoretisk inden lyden indhenter den igen ??

Vi forudsætter normale atmosfæriske forhold ved havets overflade og vi kan sætte kuglefaldet til nul.

og vi sætter B.C. til 0,4

--
FKF

ANNA
Svar
#2
Du er nødt til at kende projektilets B.C. (Ballistiske Coefficient) for at regne det ud. I min 6,5x55 Awesome vil en Lapua Mega der starter med 772 m/sek gå subsonisk ca. når den passerer 700 m mærket. På den afstand går den 334 m/sek, så det er ikke helt galt. Starter den med 900 m/s går den subsonisk ca. 860 meter ude.

En Norma Golden Target som starter ved 800 m/s når ud på ca. 1.000 meter før den går subsonisk.

Så du kan se, det har rigtig meget med projektilets form at gøre.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Det er ikke helt klart hvad der spoerges om. Er det afstanden hvor projektilet gaar fra super sonic til sub sonic eller er det tidspunktet hvor mundingsknaldet indhenter projektilet? i begge tilfaelde kraeves dog kuglens BC som angivet af Lasse..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Der er rigtigt hjemmelader, men det giver ikke rigtig mening at regne på hvornår mundingsknaldet indhenter projektilet. Det er jo flintrende ligegyldigt, selv for en jagtfrokostteoretiker. Derimod er det meget relevant at vide hvornår projektilet går ind i den transsoniske fase, for der bliver det helt uberegneligt hvor det vil ramme, fordi det indhentes af sin trykbølge. Det var det jeg gik ud fra, var meningen med spørgsmålet.

Så det man kan bruge mine tal til, er f.eks. at indse, at der ikke er nogen grund til at tage Lapau patronerne med til Borris til 1.000 meter skydning, men der kan jeg måske lige præcis bruge en Golden Target. Begge patroner kan fint afprøves i Ulfborg til 600 m skydning. Det er da godt at vide [:p]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Det jeg spørger om er faktisk det som Hjemmeladeren har opfattet.

På hvilken afstand fra mundingen vil lyden indhente projektilet ?

Så jo, det er faktisk relevant for en jagtfrokostteoretiker.

Derimod er det fløjtende uinteressant hvornår den kommer i den subsoniske zone - i denne omgang.

Det er mig ser spørger og derfor bestemmer jeg hvad der skal svares på [Wink][Big Grin][Wink]

PS: lad os sige at B.C. er 0,4

--
FKF

ANNA
Svar
#6
Hmmmmm. Så ligger spørgsmålet bare i det forkerte forum. Det hører ikke til i "riffelteknik", men helt afgjort i "off topic" [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
2.745,35 meter, her vil mundingsknaldet have indhentet et projektil med en BC på .5412 sendt afsted med en hastighed på 900 m/sek [B)][Wink]Under forudsætning af at der er en konstant medvind i 32,5 grader, med en middelvindshastighed på 4,342 M/sek


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
Er det forenden eller bagenden af projektilet, der er indhentet at mundingsknaldet?[}Smile]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Er det forenden eller bagenden af projektilet, der er indhentet at mundingsknaldet?[}Smile]


det er helt klart midten af den cylindriske del, da en beregning af sammenfald med spidsen, vil blive forstyrret af at lyden skal ændre retning 90 grader, for at træffe spidsen


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Man kan "jagtfrokost-teoretisk" bruge denne vitale information til noget.. Ved at holde sig et passende stykke længere væk fra manden med omtalte riffel, vil man være i stand til at høre knaldet FØR man bliver ramt af kuglen .. [Wink][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Spørgsmålet er ikke svært (men dog ufuldstændigt;-) )
Jeg har i mine beregninger taget udgangspunkt i et projektil der vejer 120grains da der skal 3 ting til for at beregne en kuglebane. V0, BC og projektilets vægt.

Kuglehastigheden over tid vil give en samlet afstand fra mundingen og dermed en omvendt hyperbel tegnet ind i et XY system hvor X er tiden og Y er afstanden fra mundingen. Kuglen vil starte med at lægge fra land i en vældig fart men vil tabe hastighed over tid og afstandsforøgelsen vil dale med tiden (grafen vil gå mod vandret). Lyden vil have en konstant hastighed uanset hvor den er så den vil have et ret linje som stedfunktion.

Bær over med mine kragetæer i det groft skitserede:
[Image: R0011911_zpssv927maj.jpg]

Ud fra det skitserede vil jeg sige lige efter 5 sekunder eller ca. 1770m

Er det godt nok eller skal det være helt nøjagtigt?
Svar
#12
n a er som vanligt en hel kilometer ved siden af [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

n a er som vanligt en hel kilometer ved siden af [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Nu er du ond. Her havde jeg rundhåndet strøet om mig med mange decimaler, for at underbygge mit SWAG , og så kommer du og bringer såkaldt facts ind i en debat.[xx(]
edit:
Der var du lige ved at få mig til at hoppe i, og tro på dit vrøvl.
Nu checkede jeg lige mit SWAG op mod Normas ballistik , og de skræmmende resultater er klart tættere på mit SWAG end på dit fuldstændigt amatøragtige gæt[Wink]
Med BC på ,53 og V0 på 900m så er resultaterne et sted mellem 3000 og 3100meter
Kugleflyvetid ved 2400m er 6,235 og lydens tid er 7,058(340m/sek)
Kugleflyvetid ved 3000m er 8,790 og lydens tid er 8,823(340 m/sek)
Kugleflyvetid ved 3100m er 9,255 og lydens tid er 9,117 v 340m/sek

Ved en BC på .4 vil afstanden være ca 2500m, Hvor kugletid vil være 7,383 og lydtid vil være 7,352


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Jeg vil nu hellere vide, hvor lang tid der går fra man ser mundingsglimtet til man får projektilet i panden - når man hører knaldet fra riflen, er det nok for sent at dukke sig [:I]

mvh
mvh
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Jeg vil nu hellere vide, hvor lang tid der går fra man ser mundingsglimtet til man får projektilet i panden - når man hører knaldet fra riflen, er det nok for sent at dukke sig [:I]

mvh


På 600 meter har du ca 0,837 sek
på 1200 meter har du ca 2.178 sek
Og på den afstand hvor du præcist høre både brag og klask på 1 gang er afstanden 2500m ved en V0 på 900m med en BC på 0,4
Ved en BC på 0.53 og v0 på 900m, skal du ud på 3100m for brag og klask følges, her vil tiden, fra du kan se glimt og til du mærker klasket, være 9,255 sekunder, så her kan du godt hente kaffen i mellemtiden


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#16
Undskyld n a.

Hvad fanden er det så Kaffegrums har regnet ud ? Har han kludret med integralligningerne ?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Undskyld n a.

Hvad fanden er det så Kaffegrums har regnet ud ? Har han kludret med integralligningerne ?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]


Det er helt OK, mit første gæt var som skrevet et SWAG (Scientifics wild ass guessing)
Og efter din grumme kommentar var jeg nød til at sikre min nattesøvn, ved møjsommeligt at bruge Normas ballistik ved at starte med de første 600m, og så hele tiden ændre udgangshastigheden til sluthastigheden ved de foregående 600m.[:I]Samtidig med at jeg noterede banetid.

Hvad lige Kaffegrums har lavet, skal jeg ikke sige. Men han kender sandsynligvis også tricket med at få et gæt til at fremstå som meget videnskabeligt ved at camouflerer det med decimaler, grafer og ligninger [Wink][^]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#18
Gad osse vide om resultatet vil være forskelligt om man skyder mod øst eller vest?

Altså med eller mod rotationsretningen.......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
m@x>> I forhold til lyden må med- / modvind da helt sikkert have betydning på den afstand. I teorien må jordens rotation jo også betyde noget men det må blive på så små decimaler at det næppe kan betale sig at regne nærmere på. Men hvis vi nu antager at han står præcis på ækvator så bevæger jorden sig jo med omkring 463m/s... Så noget indflydelse må det vel have, eller?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
I har tydeligvis aldrig set/ hørt min 6,5-284'er skyde med scenars... Den skyder simpelthen så vildt og voldsomt at lyden aldrig -ALDRIG indhenter kuglen... Faktisk så øger kuglen til stadighed afstanden til lydbølgen... Bla derfor skyder den så blændende... Tror nok lige at dét faktum bringer nye dimensioner til jagtfrokost-teoretikernes diskussion....! [Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)