Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krav til anslagsenergi på længere afstand
#1
Jeg er i gang med lave kliktabel, og i forbindelse med det er der også beregnet anslagsenergi på de forskellige afstande.

På en kugle over 10g er E100 kravet 2000 joules til bl. a. kronvildt.

Jeg når ned på 2000 joules omkring 400m.

Men hvor meget anslagsenrgi skal der til for med god samvittighed at kunne sige at det er våbnets effektive rækkevidde, på eksempelvis kronvildt?

Det er en rent teoretisk spørgsmål, da jeg ikke har tænkt mig at skyde på de afstande, andet end på bane.
Svar
#2
Det er jo svært at sige. 1000 joule med en 10 grams kugle der rammer hjerte/lunger på et stort krondyr skal nok slå det ihjel, men flugtafstanden vil nok stige noget, når man er så langt nede i energi.
Svar
#3
Dette er et emne du med fordel kan bringe på banen til en jagtfrokost - det skulle holde dem kørende et par timer [Big Grin][Big Grin]

Der har været flere numeriske forsøg på at klassificere kalibre/projektil kombinationer fx Taylor Knockout Factor (Taylor KO Factor) og Optimal Game Weight (OGW). Herfra er Google din ven [Smile]

Her er dog en brugbar tabel der giver et (af mange) svar på dit spørgsmål:

http://www.chuckhawks.com/game_range_caliber.htm

Mvh Pete
Svar
#4
Jeg mener, rent jagtfrokostteoretisk, at du kan glemme alt om anslagsenergien hvis patronen er lovlig til klasse 1. Men kig på hvilken hastighed projektilet har på de lange afstande, og sammenlign med producentens oplysninger om, ved hvilke hastigheder du får en tilstrækkelig ekspansion. Visse fabrikanter gør en del ud af at konstruere projektiler som både kan tåle at møde vildtkroppen med stor hastighed, men som også ekspanderer pålideligt ved lav hastighed.

Sådan et projektil ville jeg vælge til langtholdsjagt, og så som sagt glemme alt om energien.

Oftest er det for resten det modsatte problem projektilet er lavet til at løse. Folk skal absolut have højhastighedspatroner som f.eks. 300 Win.Mag. der kan dræbe en kronhjort på 400 og 500 m afstand. Og så tager de ekvipagen med på drivjagt hvor skudafstanden ca. er 35 m! Det kræver en hård bonded kugle for at klare terminal ballistik, og giver en kugle der så til gengæld ikke nødvendigvis fungerer ret godt ved lave hastigheder på de lange hold.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
FrederikR,

Nu ved vi ikke hvilken kaliber det drejer sig om. Nathan Foster, vil nok ikke give dig et præsist tal for anslags energi, men prøve at se lidt på hans side. :

http://www.ballisticstudies.com/ballisticstudies/index

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Tak for svarene, jeg var nok klar over at der ikke var enkelt svar, men jeg er blevet kloger :-)

Specielt havde projektilets evne til at ekspandere ved forskellige hastigheder ikke strejfet mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)