Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan man lukker et gevær????
#1
Godformiddag Formænd
Forleden var jeg med mine to noget yngre fætre på skydebanen for at knække nogen lerduer. Mine fætre er begge helt nye i faget, idet de netop har overstået jagtprøven med det tilfredsstillende resultat, bestået.
De træner begge til haglskydeprøven og jeg var egeentlig bare med som det tynde øl for hyggens skyld og så for at benytte lejligheden til at få støvet piberne fri for spindelvæv på Browningen.
Derfor var der også en skydeinstruktør med, idet jeg egentlig ikke har noget kendskab til det formelle ved skydeprøven. Jeg vil ikke være skyld i at de bliver misinformeret så derfor valgte de at slæbe denne ældre herre med på banen.

Det var ok. Jeg fik en del informationer om haglskydeprøven men desværre også en dynge velmente råd om hvorledes jeg skulle håndtere mit gevær, min tilsyneladende forkerte grundstilling osv. osv. jeg bar lidt over med ham, det var naturligvis velmente råd, men han kunne simpelthen ikke lade mig være selvom jeg bad ham koncentrere mig om de to unge gutter.
Kæden faldt helt af da han "krævede" jeg ikke holdt på toplukkenøglen når geværet skulle lukkes. Han insisterede på at den var fjederbelastet og at bøssen skulle smækkes i fordi det var den lavet til ellers ville den blive slidt og gå i stykker.

Han kunne ikke forklare mig hvorfor det forholdt sig således og jeg orkede simpelthen ikke at diskutere med ham og gjorde egentlig bare derefter som det passede mig og min skydning.
Jeg har i mine 22 år som jæger altid holdt på toplukkenøglen når geværet skulle lukkes og er af den overbevisning at noget der "smækkes" i slides mere end et gevær der lukkes, hvad i himlens navn er det der gør at han kan finde på at argumentere for det modsatte.Jeg har skilt en del geværer ad efterhåneden, uden forøvrigt at ville udnævne mig selv til ekspert overhovedet, og når jeg kigger på de forskellige konstruktioner kan jeg altså ikke lige lure hvorfor man ikke må holde på toplukkenøglen når geværet lukkes.
Fjederen der holder toplukkenøglen er af min overbevisning ikke bedre tjent med at blive "sluppet"
Hvad siger I? Er der noget om snakken? og i så fald vil I så ikke være venlige at fortælle mig hvorfor?
Venligst
Dan "Klokker" Korgaard

Ps Instruktøren var flink og rar, men dog meget insisterende. Jeg er sikker på, at det han praktiserede var velment og i bedste mening, men hvor er det dog irriterende at blive bombarderet med gode og velmenende råd når man egentlig bare forsøger at koncentrere sig om sin skydning. En skydning, der forøvrigt altid kan forbedres, men som ordsproget siger angående for mange kokke fordærver maden, så var jeg egentlig bare interesseret i at passe min træning. Han kan jo ikke vide hvor mange duer jeg i virkeligheden knækker om året.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Du må gerne holde toplukkenøglen når du lukker dit gevær, så længe at du blot slipper den og lader fjederen efterfølgende lukke toplukkenøglen.
Det man ikke må er at presse toplukkenøglen på plads når geværet er lukket, fordi i sådant et tilfælde lægger du et unødvendigt stort pres på lukkeriglen og det forøger slidtagen.
Derfor er det at nogle personer mener at det er bedre at "smække" geværet i, nogle gør det endog mit gefülle :-)

Mvh Bjarne.
Svar
#3
ja vi lærte at geværet skulle listes i og ikke smække.
så jeg må være på dit parti denne ene gang. ;o)
Svar
#4
Gutterne fra Holland&Holland anbefaler at man smækker geværet i.(jeg har mødt dem til et skydestævne)
Deres forklaring er at så er man sikker på at den er HELT lukket.

Jeg har altid haft samme holdning som Klokker og Høker.

Jeg er sådan set ligeglad. Jeg fortsætter med at bremse toplukkernøglen med tommelfingeren, hvorefter jeg liger presser den en lille smule for at mærke dens position.

--
FKF

ANNA
Svar
#5
Bare luk, det er ikke nødvendigt at holde igen eller trykke ekstra.
Svar
#6
Jeg lærte at man skulle holde lidt igen på toplukkernøglen. Min jagttegnslærer sagde vist endda at man ville dumpe hvis man smækkede geværet i. Men det er også ved at være nogle år siden.
Hvis jeg skal stå på post, så lukker jeg normalt geværet så stille som muligt, for ikke at lave unødig støj. Men på et heftigt andetræk, hvor man bare skal have ild i kanonen konstant, så bliver geværet normalt bare smækket.
Man skal naturligvis ikke presse toplukkernøglen på plads med mere end svag kraft.
Svar
#7
lukker også min i stille og roligt ved at holde på toplukkenøglen.
og har fået at vide af en bøssemager at hvis man "smækker" den i svarer det til at skyde 3 skud i forhold til slidtage på hovedbolten (om det passer kan jeg ikke svare på) Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

lukker også min i stille og roligt ved at holde på toplukkenøglen.
og har fået at vide af en bøssemager at hvis man "smækker" den i svarer det til at skyde 3 skud i forhold til slidtage på hovedbolten (om det passer kan jeg ikke svare på) Smile



Jeg var med en jagtkammerat ude ved Per Langvad, da han skulle have kigget på en dyr Miroku. Langvad smækkede på et tidspunkt geværet i med så meget kraft at det gav et helt sæt i min jagtkammrat. han spurgte Langvad og han vidst hvor meget sådan en bøsse kostede, siden han behandlede den sådan. Langvad svarede noget ala; "At hvis den er så pokkers dyr, så må den jo også kunne holde til at blive brugt"[^]
Svar
#9
Langvad sagde til mig en dag (jeg er uddannet tømrer, og det ved Per godt) da vi talte om samme problematik, " når en dør går stramt, så lukker du den heller ikke forsigtigt - men i stedet med et bestemt tryk uden at holde dørhåndtaget nede"

Det kunne en pragmatiker som mig forstå...

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Jeg er metalmand og lukker mine geværer ved at holde igen på topnøglen.
Jeg er dog overbevist om, at det er forkert[:I]

Jeg er ikke spor i tvivl om, at det er rekyl-"slaget" der giver slitagen og hvis der er slup i mellem delene - altså hvis delene ikke er "smækket" ordentlig sammen, giver det mere slitage.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Jeg bruger kun toplukkenøglen, når jeg åbner mit gevær...

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Jeg lukker min bildør, den bliver ikke smadret i.

Og jeg holder igen på min toplukkenøgle, når jeg skyder lerduer. Men sikrer mig altid at den er lukket.

Det er nemlig også mig der skal betale for reparationen, hvis den går i stykker.

Er der fugle i luften, så bliver den lukket uden at holde igen.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
må tilstå at blaser'n selv må finde ud af at lukke [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Sådan kan det gå når man ikke har automatsikring[Wink]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Sådan kan det gå når man ikke har automatsikring[Wink]



Hvad skulle en automatsikring afhjælpe ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Sådan kan det gå når man ikke har automatsikring[Wink]



Hvad skulle en automatsikring afhjælpe ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det højlydte smæk som thorlak beskriver, altså at skuddet går fordi man holder aftrækkeren inde, mens man lukker geværet. Med autosikring vil sikringen blive aktiveret, når man åbner geværet og spænder hanerne.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Sådan kan det gå når man ikke har automatsikring[Wink]



Hvad skulle en automatsikring afhjælpe ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det højlydte smæk som thorlak beskriver, altså at skuddet går fordi man holder aftrækkeren inde, mens man lukker geværet. Med autosikring vil sikringen blive aktiveret, når man åbner geværet og spænder hanerne.


Dvs. du stoler på en sikring [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Et fast greb med højre hånd og fingeren på foreste aftrækker, dernæst et lille kast med håndledet og bøssen lukker med et hård og højlydt smæk i vandret stilling[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Sådan kan det gå når man ikke har automatsikring[Wink]



Hvad skulle en automatsikring afhjælpe ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det højlydte smæk som thorlak beskriver, altså at skuddet går fordi man holder aftrækkeren inde, mens man lukker geværet. Med autosikring vil sikringen blive aktiveret, når man åbner geværet og spænder hanerne.


Dvs. du stoler på en sikring [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Ja, til dels. Men jeg holder fingeren fra aftrækkerene (og aftrækkerbøjlen), med mindre jeg synes det skal sige bang (det skal det ikke når man lukker en bøsse).
Svar
#20
Skuddet behøver ikke at gå, fordi man holder fingeren på af trækkeren, men det giver lidt mere styr på tingene.
Automat sikring er ikke en garanti for noget som helst and at det muligvis redder røven på en der altid glemmer at sikre.

Ifølge min gamle jagt håndbog skal man holde løbene mod jorden, medens man løfter skæfte og lås op til løbene. Den er også gammel[Smile]

Tilbage til emnet: Jeg var ude for en skydeinstruktør på Kalveboderne der absolut ville have at jeg skulle holde venstre hånd nærmest på hælen af skæftet for at holde den på skulderen under indskydning af riffel, jeg har lært at holde godt fat på forskæftet med venstre både under indskydning og jagt. Han blev ved så længe at jeg pakkede sammen og gik. Der er ingen grund til at smide 10-20 skud væk a 12 kr. stykke pga manglende ro på standpladsen, fordi sådan velmenende herre skal føre sig frem. Bevares, hvis man kun skyder ved fast bænk, men det gør jeg ikke.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)