Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med Stalon Whisper
#1
Hello
Er der nogle der har gjort sig erfaringer med Stalon-dæmpere? Læste en helt frisk test i jaktjounalen hvor den nye W110 samlet vinder testen. Til sammenligning kan det i øvrigt (for dem der ikke har set testen) nævnes at Sonic35 og 45 samlet set er dårligst i testen......[B)]

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#2
Ikke personligt, men har jagt venner der har Stalon og de klager ikke,
jeg stror dog ikke at det menneskelige öre kan höre forskel om der er en mindre decibel forskel imellem Stalon og Sonic hvis det er der forskellen ligger, derimod vil jeg mene at Sonic's no bulshitt garanti er mange penge värd, og så skal vi ikke glemme at den test er udfört af et svenskt blad så selvfölgelig er den svenske dämper bedst[Wink]
Svar
#3
Jeg er langt hen af vejen enig, og ejer da også selv allerede en Sonic45 til min 9,3x62.
Hehe, det er selvfølgelig sandt men vi må vel antage at testen er nogenlunde objektiv og en del point gives da også for længde, vægt og diameter. Forskellen på første skud i hhv. StalonW110 og Sonic45 er på hele 9,7målt dB. Der jo altid en fejlmargin i de her hjemme test, men knapt 10dB må da siges at være STOR.

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#4
Hej

Jeg har en Stalon på min Sauer 202 i cal. 30-06. Den tager en del rekyle og lyddæmpningen er jeg også fuldt ud tilfreds med.

Mvh. Taby
Svar
#5
Jeg kan kun sige, at den opsætning vi har valgt, ikke passede til den pointfordeling man havde valgt i denne test. Her vægter maksimal dæmpning med 12+12=24 point, hvor alle øvrige parametre til sammen kan give 30point.
Hvis man ser på de forskelle en nordmand kom frem til i en test, så gav 5 ekstra moduler en forbedring af dæmpning på 10dB, en ekstra længde på 75mm og en øget vægt på 125 gram, og prøver at lægge den version med 5 ekstra moduler ind, så ligger vi pludselig i top 5.
At Sonic 35 ikke klare sig godt på en 30.06 uden ekstra moduler er ikke overraskende. Men med 5 ekstra, ville den ligge ca. midt i feltet, selv om vi egentligt ikke anbefaler den til så store kalibre. Ikke på grund af styrke, men derimod fordi vi synes man får for lidt effekt.
Hvis man kikker på forlængelse og diameter, og sammenligner med de andre, så klare begge sig vel hæderligt.
At vi så vedrørende vægt, har valgt en strategi med lidt ekstra vægt, som pris for ubegrænset brug (ingen max for antal skud i rap) gør at vi i denne test også må betale for sikkerhed ved tab af point.
Så vidt jeg kan se, er begge modeller i øvrigt forsynet med det gamle låg vi gik væk fra for over 1 år siden. Nyt låg vil med 10 mm ekstra længde forbedre dæmpning med 3-5dB

Nu kan mit svar godt tolkes som ”vand ud af ørene” men prøv selv at regne efter med de variationsmuligheder, som findes jfr. Den norske test


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#6
Link til testen?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Jeg har en Stalon Whisper på min 9,3x62 og er ganske tilfreds. Den dæmper lyden godt og tager en væsentlig del af rekylen.

Om dæmperen er bedre end så mange andre, kan jeg ikke udtale mig om. Jeg er dog tilfreds med vægten og finishen.
Der ryger en Stalon på min næste pibe. Det yderste modul, den som bestemmer kaliberen, kan med fordel købes i Sverige (ca. 1000,- dkk). Derved kan man nøjes med kun én tilladelse.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)