Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sidste nyt om vildsvin i DK
#1
En rapport fra Dansk Fødevareforskning har for alvor sat vildsvinene på den grønne dagsorden.

Rapporten praktisk taget frikender vildsvin for at være igangsætter af svinepest, og på den baggrund har Danmarks Naturfrednings- forening forlangt, at der atter skal være plads til vildsvin i den danske natur.

Spørgsmålet blev debatteret på et møde i naturcenteret Naturama i Svendborg torsdag aften. Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening, Poul Henrik Harritz, og Landbrugsrådets præsident, Peter Gæmelke, lyttede først til et indlæg fra direktøren for Fødevarestyrelsen, Preben Willeberg. Fødevarestyrelsen har ikke haft noget med ovenfor omtalte rapport at gøre, men har forsøgt at drage konklusioner af rapporten.

- Det er første gang, vi blander os i debatten, indledte Willeberg, som med sin egen formulering erkendte at have vovet sig meget langt frem på banen, idet hans minister – Lars Barfoed, minister for familie- og forbrugeranliggender – endnu ikke var orienteret.

Willeberg og hans kollegaer har som de første herhjemme prøvet at vurdere omkostningerne ved at have vildsvin i Danmark, hvis der kommer et udbrud af svinepest.

Tilstedeværelsen af vildsvin vil kun hæve risikoen for svinepest med ét udbrud set over et 100 år langt forløb.

Omregnet til penge vil det ifølge Fødevarestyrelsen koste cirka 55 millioner kroner årligt set over et 100-årigt forløb at have vildsvin i tilfælde af svinepest, fordi de da i et eller andet omfang vil være smittebærere.

- Denne udregningsmodel vil jeg godt forsvare at vise min minister, sagde Willeberg, som har lovet Lars Barfoed at have en indstilling klar til ham inden udgangen af februar.

Peter Gæmelkes standpunkt var det gammelkendte, at landbruget ikke kan tolerere vildsvin i Danmark (som er det eneste land på det europæiske fastland uden vildsvin). Han henviste til markskader, til ulykker i trafikken og til den utryghed, danskerne vil få ved at færdes i naturen.

Han henviste til en rapport, som bl.a. fortalte, at ”Ornen hugger altid nedenfra med sine skarpslebne tænder.” Til slut fremdrog han også eksporten af svinekød til en værdi af 25 milliarder kroner som værende i risikozonen, men mente i samme åndedrag, at det var DN’s præsident, som havde tvunget ham til at tale om økonomi.

Poul Henrik Harritz glæder sig over udviklingen og forudså, at landbrugs- og miljøministeren nu skal diskutere vildsvin. De to ministre – og deres ministerier – skal indbyrdes blive enige om kursen. Med Vildtforvaltningsrådet som en slags bisidder og rådgiver.

- Det er ikke sikkert, at vildsvinene skal genindvandre, hvis ikke genetikken hos de nordtyske svin er i orden. Måske er vildsvinene fra eksempelvis Tofte Skov mere velegnede, og kunne udsættes på udvalgte lokaliteter i Danmark, foreslog Harritz.

- Det er sådan nogle ting, vi skal have afklaret. Tilbage er kun landbruget som modstander af vildsvin, og det kan ikke passe, at ét erhverv skal diktere Danmarks naturpolitik. Ja, vildsvin i Danmark vil give ekstra markskader, men da har vi heldigvis jægerne som en regulerende faktor, og jeg er sikker på, at den ”skrue” godt vil lade sig skrue på, så vi kan holde dem nede i antal.
Steinar

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Vildsvin i DK-en død sild

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Den eneste hændelse jeg har hørt om, hvor vildsvin har smittet tamsvin var fra Tyskland for mange år siden. En landmand havde fundet en lille vildgris i skoven der var syg. Han havde fået ondt af det lille kræ, og taget det med hjem i sin stald for at pleje det. Så blev hans egne grise syge.

Hvis man har lov til at være så dum, er det spørgsmålet om man burde have lov at omgås dyr overhovedet. Eller om man kan betroes omgang med åben ild eller køretøjer.

Hvis det er det niveau landbruget vil beskytte sig imod, så har organisationerne ikke megen tiltro til sine medlemmer.

...så lad os nu få de vildsvin i DK, det vil være en stor berigelse for naturen.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg synes det er fantastisk, at landbruget fortsat ser sig selv som en så betydende magtfaktor, at de skal have vetoret i forhold til naturlig udvikling såsom indvandring af hjemmehørende dyrearter.

Ville samfundet være lige så lydhøre, hvis forsikringsselskaber foreslog at bæverne blev udryddet under henvisning til den potentielle risiko for Vestjyllands træhuse?

Vildsvinene kommer af sig selv. De hører hjemme i Danmark og de skal forvaltes præcis som enhver anden hjemmehørende art. Stod det til mig blev de genudsat (som bæverne) og fredet i et passende tidsrum, så der hurtigt kunne etableres en bæredygtig bestand. Bønderne har ikke problemer med vildsvin, der ikke opvejes af stigende jagtlejeindtægter (lige ned i lommen for de flestes vedkommende).

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Rigtigt Høegh

...og Danmark har jo travlt nok med at fortælle afrikanerne at de skal være god mod elefanterne selvom det koster afgrøder. Vi fortæller endda inderne at de skal være gode mod tigrene selvom det koster dem menneskeliv.

Var der nogen der sagde dobbeltmoral?

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Den eneste hændelse jeg har hørt om, hvor vildsvin har smittet tamsvin var fra Tyskland for mange år siden. En landmand havde fundet en lille vildgris i skoven der var syg. Han havde fået ondt af det lille kræ, og taget det med hjem i sin stald for at pleje det. Så blev hans egne grise syge.

Hvis man har lov til at være så dum, er det spørgsmålet om man burde have lov at omgås dyr overhovedet. Eller om man kan betroes omgang med åben ild eller køretøjer.

Hvis det er det niveau landbruget vil beskytte sig imod, så har organisationerne ikke megen tiltro til sine medlemmer.

...så lad os nu få de vildsvin i DK, det vil være en stor berigelse for naturen.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.



Jeg har rent faktisk tidligere på året posteret en nyhed i den internationale sektion, hvor man har undersøgt tyske vildsvin nedlagt på 2 drivjagter. 13 af dem var smittebærere...

http://www.djz.de/447,1184/

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Jeps, men de har ikke smittet tamsvinene !!

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Så er forarbejdet til en forvaltningsplan skudt igang
Mere her

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#9
Jeg tør ikke desværre ikke glæde mig, hvor meget jeg end ønsker det, før jeg ser dem i vores fri natur. Politik har snørkede veje.

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#10
Hvis det bliver vedtaget ville jeg donerer lidt til en fond der støtter udsætninger.

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#11
Det virker på mange måder helt absurd at man diskuterer om en naturligt hjemmehørende dyreart skal være "lovlig" eller ej...

Man må håbe at de der bestemmer snart kommer til besindelse!
Svar
#12
For eller imod vildsvin i Danmark Speciale afhandling

Knæk og bræk

Med venlig hilsen
Best regards
Mit freundlichen Grüssen

C.B.Andersen
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Baikal

For eller imod vildsvin i Danmark Speciale afhandling

Knæk og bræk

Med venlig hilsen
Best regards
Mit freundlichen Grüssen

C.B.Andersen



Det er desværre ikke en bestilt rapport fra ministeriet eller andre organisationer, men "kun" et speciale.

Men konklussionen er da til vildsvinenes fordel:
10. Konklusion
En bestand af vildsvin i Danmark har klare fordele for naturen og for det store flertal af befolkningen, som bruger naturen. Ulemperne ved vildsvin kan minimeres ved diverse tiltag, men det er ikke muligt at eliminere dem. En mulig løsning er en mere sammenhængende landskabsplanlægning eventuelt med indhegnede nationalparker, hvilket delvist kan eliminere ulemperne. Der vil dog stadig være en risiko for svinepest, men det er muligt, at denne form for løsningsforslag kan accepteres af svineavlerne, fordi risikoen for tamsvinene kan blive så ubetydelig, at det ikke kan forsvares fortsat at afvise en fritlevende bestand af vildsvin i Danmark.


Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
De skal nok komme - vi må bare håbe på at det ikke varer evigheder [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern
(...)
En mulig løsning er en mere sammenhængende landskabsplanlægning eventuelt med indhegnede nationalparker,(...)


Så da heller være fri. Vildtes fri bevægelighed troede jeg umiddelbart var en af grundpiller i forvaltning af den danske vildtbestand. Jeg støtter fuldt ud vildtets fri bevægelig og synes det vil et skridt tilbage i forvaltningen af den danske vildtbestand hvis vildtet bevægelighed blev begrænset til national parker. Det kan vel i øvrigt overføres til tråden omkring kronvildt?

Der er ikke noget som et hegn til at forskønne naturen!

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)