Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blaser-R8
#1
En af mine venner har en R8'er som han er rigtig glad for...
Dog havde han en oplevelse i går på jagt som "overraskede" ham en lille smule. Han havde inden jagten haft aftræk/magasin delen ude af riflen, og satte det på plads i brønden umiddelbart inden 1. såt. Da han skød første skud blev hele aftræk/magasin modulet skudt ud af sin plads i riflen og så lå det på skovbunden...!! Han troede meget rimeligt at riflen ikke kunne affyrres hvis ikke modulet var 100% i indgreb, men dét er så åbenbart ikke tilfældet. Jeg forsøger at få ham til at finde det pågældende hylster, det kunne være spændende lige at se det.
Jeg ved ikke om det "bare" er rystet ud i forbindelse med skuddet, men ifølge min kammerat var der meget fart på da det kom ud.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hmm, der måtte komme et eller andet før eller siden. R93éren var der "problemer" med som de har løst med R8éren - men så er der måske bare kommet nye problemer.......

Underligt hvad der lige er sket, er riflen intakt stadig? Eller er der gået noget i stykker....?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
Jaaaammen... det kan da ikke passe .. det er jo verdens bedste og mest avancerede jagtriffel ...[^]

Nåååjaaa ... men med R8 kommer "stumpen" da i det mindste ikke ret bagud mod ansigtet ...[xx(]

Slog han ikke sin aftrækker-finger?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Riflen er intakt. Han satte aftræk/magasin tilbage på plads og så fungerede kanonen normalt resten af dagen. Han slog ikke fingrene eller hånden, men han beskriver det som om at modulet blev " skudt" ud, med stor kraft. Det lyder umiddelbart lidt underligt hvis der ikke er noget andet usædvanligt ved riflen nu synes jeg.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Er ikke bare alle de fjedre der skal til for at sådan et tysk makværk fungere, der kaster magasinet ud hvis det ikke fået et klap i måsen som lille mor.
Der er hvis nok både en fjeder i magasinet og en der skubber magasinet op.
Så der må være en god ned af gående fjederkraft hvis der er ladt helt op.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#6
Hej
Tror ikke magasinet har været i indgreb, hvis det ikke er sat i indgreb så kan det da nemt flyve op, ellers kan jeg på ingen måde se det kan lade sig gøre.

Mvh. Ole

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Er det et fyldt magasin, er der et vis vægt i det og det kan måske opleves som det skydes ud[?]

Godt jeg ikke ejer et sådant selv destruktions våben, uanset model[^][xx(]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
"disconnector" mekanismen i en R8 er IKKE afhængig af at de paler der låser magasinet på plads i riflen, reelt er i indgreb, kun at magasin/trigger dele sidder højt nok i "baskylen" [:I]

Det betyder at HVIS der er noget kommet i klemme i låsepalerne, så kan riflen affyres og er der bare en lille gaslæk bagud fra hylstret (f.eks. en lidt løs gænghætte-lomme eller noget skod-ammo)så vil dette gastryk "skyde" magasin/trigger delen nedad ... Bundstykket HOLDER nemlig i en R8, det har Blaser selv sagt!!!

Det er næppe "farligt" på linje med R93'erens "problemer" og selv et totalhavareret hylster vil sikkert ikke gøre andet end at give skytten et rap over aftrækkerfingeren (hvilken nogen af dem nok kunne tåle ind i mellem...[^])

Mere er der ikke i det ... [Big Grin][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Ja men så stoler vi på Blazer, de siger jo altid sandheden..
Svar
#10
Så snart der er et aftageligt magasin er der jo altid en risiko for at det falder ud. En hængslet magasinbund kan også udløses utilsigtet - så om det er Sako, Blaser, Tikka, Mauser etc. så er det en af følgerne ved aftageligt magasin.
Jeg har prøvet flere gange at mit AI magasin faldt neden ud efter første skud, fordi jeg ikke havde fået det trykket ordentligt op på plads.

Jeg har stadig tilgode at det det er sket på min R8 her efter omkring 1300 skud med den - men det sker nok en eller anden dag.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Mauser m03 kan magasinet låses
Mvh KP
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by KP ryom

Mauser m03 kan magasinet låses
Mvh KP


Det kan det skam også på en R8. Der er en lille skrue man kan skrue i, så sidder magasin/aftrækkerenhed fast som på en R93. Det er meget smart, så går man ikke og taber det. Man kan sige at R8 giver ejeren fuldstændig frit valg, om han vil have fast magasin eller aftageligt. Så kan han vælge den løsning der passer bedst til situationen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Den ideelle løsning til drivjagten må da være en laderamme, som på en Garand ... [Big Grin] Så kan man også få det lille "pliingg" som reminder når man har skudt sin ultra-hurtige repeterer tom på øfferne der kommer væltende forbi posten [^][:p]

Sorry ... lidt Off Topic her ... [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
LasseScout, hvor sidder den skrue i din R/8 ?

I min er der en lille "skyder" i bunden af magasinet, som låser magasinet i brønden, hvis den er skubbet fremad så vidt jeg husker.

/C
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by cjs

LasseScout, hvor sidder den skrue i din R/8 ?

I min er der en lille "skyder" i bunden af magasinet, som låser magasinet i brønden, hvis den er skubbet fremad så vidt jeg husker.

/C



Ligeså i min - men tror ikke Lasse ejer en R8, så han mener nok bare at magasinet kan låses.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by cjs

LasseScout, hvor sidder den skrue i din R/8 ?

I min er der en lille "skyder" i bunden af magasinet, som låser magasinet i brønden, hvis den er skubbet fremad så vidt jeg husker.

/C



Ligeså i min - men tror ikke Lasse ejer en R8, så han mener nok bare at magasinet kan låses.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



..., men det gør Lasses bror så snart politiet har behandlet ansøgningen[Smile][Smile][Smile]
Svar
#17
Lasse vrøvler - igen.

Den lille skrue til at låse magasinet sidder på en Mauser 03. Der er et lille hul i magasinudløserknappen og her kan nab indføre en unbrakonøgle model LILLE, og låse magasinet [^]

--
FKF

ANNA
Svar
#18
Helt rigtigt med hensyn til Mauser 03, jeg har bare aldrig fundet det nødvendigt at bruge da knappen ikke stikker ud og man ikke kommer til at røre ved den ved en fejl.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)