Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper "max xx" størrelse
#1
Hej,

Jeg har en Sonic 35 til min .223. Den riffel sælger jeg snart.

Jeg skal i stedet have en 6,5Xkedelig, og så er det jeg lige vil høre om man bare kan skifte låget på sin dæmper fra "max 6" til "max 7", eller om der også er forskel på indmaden ?

Det vil være lidt 'øv' at skulle sælge den gamle og købe en ny, da jeg kun har skudt ca 20 skud med dæmper på.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Du skal skifte hele fronten incl. modulerne.

Og inden du samler den, skal du bore hullet i flammedæmperen op til 7,5mm. Det er den stål-del med de 4 fræste spor der sidder inde midt i dæmperen.

--
FKF

ANNA
Svar
#3
Sælg dæmperen sammen med riflen. Du bliver skuffet over hvor lidt en Sonic 35 dæmper, når du skifter til kaliber 6,5x55-Awesome.

Køb i stedet en Sonic 45 til 6,5´eren, det større volumen i dæmperen opfanger bedre det større krudtgasvolumen fra 6,5´eren.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Sælg dæmperen sammen med riflen. Du bliver skuffet over hvor lidt en Sonic 35 dæmper, når du skifter til kaliber 6,5x55-Awesome.

Køb i stedet en Sonic 45 til 6,5´eren, det større volumen i dæmperen opfanger bedre det større krudtgasvolumen fra 6,5´eren.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Vrøvl !!! Jeg bruger en 35mm på en 6,5 x 55 til jagt og jeg er imponeret over hvor godt den virker uden at være i vejen, netop fordi den er så lille. Jeg kan nu fint skyde uden høreværn. Det kunne jeg ikke før.

--
FKF

ANNA
Svar
#5
Mange tak for de (lidt forskellige) udmeldinger :-)

Jeg tror dog også at jeg vil sælge dæmperen i stedet for at bore den op. Om jeg så vælger en 35 eller en 45 må jeg lige se på.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Kenneth - du har mail, PM og alt muligt :-)

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Hvis du besöger NA er der en mulighed at han kan ändre den du har, man kan jo godt ha flere moduler af forskellig störrelse, men jeg mener at flammedämpereren eller hvad den nu hedder skal skiften til en större.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by CP

Kenneth - du har mail, PM og alt muligt :-)

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Og jeg har svaret CP :-)

Marion, det er jo nok nemmere at sælge riflen med dæmper, selvom jeg så mister en del penge på det, så tror jeg bare jeg lever med det i forhold til det store bøssemagershow [Smile]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Ja , det er så en operation på 30 sekunder for at ændre en dæmper fra Max 6 til max 7.
Hvis pengetabet går dig på, så fatter jeg ikke beslutningen om at sælge den du har for så at købe en i samme størrelse.
Jeg er osse en af dem der bruger en 35 på en 6,5TRÆLS og til jagt fungerer det ret fornuftigt. Den er noget mere fix end en 45. Til skydebiografen lader jeg noget lette ladninger og de er markant støjsvagere end samme kaliber dæmpet igennem en 45.

Så behold den du har eller sælg den til mig.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Stort set alle der hos mig har købt 35´eren til 6,5x55 og 308 er kommet tilbage og har købt 45´eren fordi 35´eren ikke dæmpede nok.

Forskellen på de to dæmpere er så ubeskrivelig lille praksis.

Gå efter en 45[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Tak for input Max og GT - det er ikke altid at tingene bliver nemmere jo mere man ved, men det er da rart at føle sig oplyst :-)

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT

Stort set alle der hos mig har købt 35´eren til 6,5x55 og 308 er kommet tilbage og har købt 45´eren fordi 35´eren ikke dæmpede nok.

Forskellen på de to dæmpere er så ubeskrivelig lille praksis.

Gå efter en 45[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]



Ja, du læner dig op af andenhånds erfaringer, mens jeg personligt har begge størrelse dæmper på samme kaliber, nemlig 6,5x55.
Jeg fastholder at til jagtbrug og lejlighedsvis en tur i skydebiografen er en Sonic 35 tilstrækkeligt. Den dæmper nok til at jeg kan skyde uden høreværn, uden gener og den er uden diskution, mere fiks at kravle rundt med og at vende og dreje sig i et jagttårn med hjørnestolper. [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jeg køber Max argumenter da jeg er mest til fiks lille ting og på skydebane bruger jeg høreværn alligevel.
Kan du forresten mærke nogen forskel på rekyl på de to størrelser.
Svar
#14
Den er sgu svær, for jeg ved jo hvilken dæmper jeg har på og selvfølgelig dæmper den store rekylen bedre. Men forskellen er uden betydning. Begge tager mundingshoppet, så man kan se hvad man skyder på.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Køb én af hver, hvor svært kan det være ? De koster mellem 1/10 og 1/15 af en sigtekikkert.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Køb én af hver, hvor svært kan det være ? De koster mellem 1/10 og 1/15 af en sigtekikkert.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Har overvejet det [Big Grin]

Min kommende riffel tømmer dog kassen i alvorligt omfang, så jeg må lige se det lidt an.

Så er der også bare det med indskydningen ved skift af dæmper...

/Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GT

Stort set alle der hos mig har købt 35´eren til 6,5x55 og 308 er kommet tilbage og har købt 45´eren fordi 35´eren ikke dæmpede nok.

Forskellen på de to dæmpere er så ubeskrivelig lille praksis.

Gå efter en 45[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]



Kan det mon tænkes at nogle af dem, der har købt en Sonic 35, men som er skuffede over produktet og har købt en 45 efterfølgende, har forventet at dæmperen reduceres lydniveauet til "hollywood"-niveau eller noget i den stil?!
Svar
#18
Jf ny test er der 5db forskel på 35 og 45 modellen. Hvor den sidste ligger lige omkring niveau for anbefalet (140db) ligger 35 et pænt stykke over. Så vil mene man kan høre væsentlig forskel med det blotte øre..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Som skrevet i en anden tråd, er Sonic modulopbygget, så man hvis man ønsker bedre dæmpning, kan sætte flere moduler på, man har dermed fri mulighed for at opbygge præcist den kombination, hvor man får så meget dæmpning, som man orker at slæbe af lang dæmper.

Norske test viser at 5 ekstra moduler, og en yderligere forlængelse på 7,5cm giver en yderligere dæmpning på ca. 10 dB.
Det er fedt at skyde med, men træls at slæbe på


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Jf ny test er der 5db forskel på 35 og 45 modellen. Hvor den sidste ligger lige omkring niveau for anbefalet (140db) ligger 35 et pænt stykke over. Så vil mene man kan høre væsentlig forskel med det blotte øre..

Stort knald = stort smil :-D


den test du henviser til, er foretaget på en relativt kortpibet kan 30.06 Denne kaliber er klart over det vi anbefaler for en 35er, da vi ikke føler at kunden får nok dæmpning ved denne kombination.
Dog vil en dæmpning på disse ca. 18 - 20 dB stadig reducere skadevirkningen på dine øre med ca. 50 gange, og formodentligt lige så meget reduktion af høreskaden, som hvis du bruger et sæt middelgode høreværn.
Et sæt høreværn af "jagttypen" dæmper støjen i det lavfrekvente område (0-1000Hz) med mellem 10 og 14dB.
Riffelskud har den primære støj i området mellem 0 og 1000Hz


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)