Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pis - jeg har solgt min kikkert! Hvad nu?
#1
Hej,

Jeg har lige solgt min ene riffel, men han ville sgu også have min kikkert med, som jeg ellers havde tænkt mig at beholde til min nye riffel [Big Grin]. Jeg fik en ok pris for den, og jeg tænkte at jeg jo så samtidig fik mulighed for at vælge kikkert helt frit(indenfor de økonomiske rammer naturligvis).

Jeg har ikke lagt mig fast på hvad kikkerten må koste. Den jeg havde var en Nikon Monarch 2,5-10-56, som jeg var meget glad for, og som til prisen er svær at slå(efter min ringe mening).

Mine krav til den kommende kikkert:
SKAL kunne bruges til natjagt på gris. Der er dog netop lavet åtelbelysning på stedet, én jeg ved ikke om det gør at man kan bruge en kikkert med mindre lysindtag (fx 42mm).

Skal kunne bruges til skud på vildt på op til 300M - Dette har jeg på nuværende tidspunkt ikke evnerne/erfaringen til, men jeg vil gerne i fremtiden på fx højlandsjagt og lignende(måske gemse?), hvor man kan komme ud for de lange skudhold.

Skal også bruges til skydninger i fx Ulfborg på 600? M, hvor jeg godt kunne tænke mig at tage med(har aldrig skudt på over 100M [:o)]). Dette gør vel at der SKAL være kliktårn på.

Gode forslag til en kikkert der opfylder ovennævnte modtages meget gerne [Big Grin] - der er sikkert mange at vælge imellem, men jeg kunne forestille mig at flere af dem er udenfor min rækkevidde økonomisk...

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Jeg bruger Kahles K624i til alt ovenstående. [Smile]
Og er svært godt tilfreds.
Svar
#3
Zeiss V8 2,8-20x56

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
S&B PM II 4-16x50 P3L

Hilsen Kim

SLing18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by P226

S&B PM II 4-16x50 P3L

Hilsen Kim

SLing18



Jeg kunne ikke være mere enig![^][:p]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
Ja for søren, det er gode bud på en ny kikkert.

Men mindre kan altså også gøre det.
Natjagt, med 50 eller 56 mm objektiv er du godt hjulpet her. Gerne med lys.
Skud til vildt op til 300 meters afstand, forstørrelse op til f.ex. 12 gange giver kød på bordet her.
600 meter i Ulfborg, her skal du sikre dig, at du har klik nok i højden og/eller anskaffe en rail med f.eks. 20 MOA tilt. Forstørrelse så meget som muligt, men det er fuldt ud muligt at skyde på 600 meter med f.ex. 20 gange forstørrelse.

Så noget der ligner 5-20x50/56 med lys og tårn vil være et godt valg. Jeg bruger selv en Nikon Monarch til samme opgaver og er 100% tilfreds. Jeg har så sparet 15-20.000, som jeg bruger på skydebanen og på jagtture, men jeg er så heller ikke ny-rig eller specielt meget grej-luder [8D]

Men bevares, alle de foreslåede kikkerter kan løse opgaverne, men der er der altså også rigtigt mange andre der kan, og det til en 1/3-del af prisen.

Knæk og bræk,
Torben
Svar
#7
Hvis jeg stod i den situation, og pengene ikke rakte til topmodellerne fra Zeiss, Swarovski eller S&B, så tror jeg jeg ville kigge alvorligt på den nye entry line fra Zeiss. Kan ikke huske hvad de kalder den nu, men her i Tommerup kan du få en Zeiss Conquest DL 3-12 x 50 med lys til 8.000 kr. Den ville jeg godt turde binde an med.

http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/tilbud/optik-zeiss

Jeg tror at optikken er af sædvanlig Zeiss kvalitet, hvorimod der nok ikke er helt så meget luksus over kliktårne og andet gejl. Jeg savner lignende begynderprodukter fra Swaro og S&B, hvorimod Leupold altid har kørt med flere prisklasser i deres produkter. De er dog ikke specielt kendte for natjagtegenskaber, så alt i alt var det det Zeiss´en jeg ville vælge.

Som Tagergård en inde på, så hører man meget godt om Nikon. Jeg har ikke personligt kendskab til deres kikkerter så det kan jeg ikke sige noget om. De er lidt billigere end Zeiss, men her skal du måske tænke ind, at en Zeiss altid kan sælges igen til en god pris, det kan være lidt sværere med de mange mærker der ligger i den gode mellemklasse.

Du må for guds skyld ikke falde i den anden grøft og købe en skodkikkert med lækre taktiske kliktårne og lyskryds i grønt og rødt. Det kommer der kun ærgrelser ud af [xx(][xx(][xx(].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Mange tak for rådene - specielt også dem der er lidt mere til at komme i nærheden af prismæssigt [Smile]

Jeg har overvejet en Leupold vx-6 3-18X50, som man selv med den nuværende dollarkurs kan få til lige over 7000,- (i USA)

Er der andre mærker man specielt bør overveje når man har mulighed for at tage en kikkert med hjem fra USA ? De Europæiske mærker er nærmest dyrere i USA end i Europa.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Hvor og hvorlænge skal du være derovre?

Kig på om der er en lokal Cabela's eller Bass Pro, og om de har aktuelle tilbud.
SWFA.com plejer også at være gode, men shipping address og kreditkort skal matche, og de sender IKKE ud af USA

BHPhotovideo.com har en stor butik, i New York

Der er både Nightforce og Trijicon, i samme prisklasse.
Den nye Nikon Monarch 7 er ikke helt så dyr, men den er også et kig værd.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hvis jeg stod i den situation, og pengene ikke rakte til topmodellerne fra Zeiss, Swarovski eller S&B, så tror jeg jeg ville kigge alvorligt på den nye entry line fra Zeiss. Kan ikke huske hvad de kalder den nu, men her i Tommerup kan du få en Zeiss Conquest DL 3-12 x 50 med lys til 8.000 kr. Den ville jeg godt turde binde an med.

http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/tilbud/optik-zeiss

Jeg tror at optikken er af sædvanlig Zeiss kvalitet, hvorimod der nok ikke er helt så meget luksus over kliktårne og andet gejl. Jeg savner lignende begynderprodukter fra Swaro og S&B, hvorimod Leupold altid har kørt med flere prisklasser i deres produkter. De er dog ikke specielt kendte for natjagtegenskaber, så alt i alt var det det Zeiss´en jeg ville vælge.

Som Tagergård en inde på, så hører man meget godt om Nikon. Jeg har ikke personligt kendskab til deres kikkerter så det kan jeg ikke sige noget om. De er lidt billigere end Zeiss, men her skal du måske tænke ind, at en Zeiss altid kan sælges igen til en god pris, det kan være lidt sværere med de mange mærker der ligger i den gode mellemklasse.

Du må for guds skyld ikke falde i den anden grøft og købe en skodkikkert med lækre taktiske kliktårne og lyskryds i grønt og rødt. Det kommer der kun ærgrelser ud af [xx(][xx(][xx(].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Jeg stod lidt i same situation som trådstarter. Havde også en riffel til salg, men så ville køber sq også have kikkerten med. (Zeiss Duralyt 3-12x50 m. lys) - den gamle model.

Jeg var faktisk overrasket over hvor god den var til "natjagt" - randen manglede dog lidt skarphed. Men til prisen var det svært at finde noget der kunne det samme. Den Nye udgave ser også lidt mere fiks ud, og er vist med deres lotutec coating.

Jeg har dog skiftet til en swaro z4i 3-12x50 - der kan klart ses forskel. Prisen er dog også "beskedne" 2500,- dyrere. Men klart pengene værd efter min mening.
Mvh

Niels.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)