Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mere dårlig omtale for jægere
#1
Som om vi ikke har fået dårlig omtale nok den sidste tid [Sad]

http://vafo.dk/apps/pbcs.dll/article?AID...0609417%2F

Mojn LWL
Svar
#2
Så er det da på tide at folk får en Gunbox.

Og nej jeg har ikke aktier i dette firma.

/Rolin

PS: Transport
§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for civile statsmyndigheder.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 2.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Det er ikke ulovligt at købe ind på vejen til eller fra jagt eller skydning. Riflen blev opbevaret helt korrekt i en lukket kuffert i en låst bil. Jeg kan virkelig ikke se hvordan det kan give jægere dårlig omtale, vi skal vel ikke til at sige undskyld fordi vi eksisterer ?

Den eneste der får dårlig omtale af dette er vel tyven.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
LasseScout, har du noget tekst på det ?

Direkte adspurgt, ved tidligere lejligheder, har både medarbejdere fra både nordsjællands og københavns Politi sagt det modsatte, idet de siger, at man ikke må efterlade våben i bilen uden opsyn.

Således er deres påstand,. idet jeg heller ikke på stående fod kan finde lovtekst på det, at man kun må køre "korteste direkte rute" fra opbevaringssted til anvendelsessted uden ophold og såfremt ophold er nødvendigt for at tanke etc, skal våbnene være under opsyn hele tiden.

I øvrigt ændrer gunbox'en ikke på noget, den er ikke mere værd end et bagagerum i forhold til transport af våben i Danmark.
Svar
#5
Det står ganske tydeligt i våbenbekendtgørelsens § 9
Citat:quote:

§ 9. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Læg mærke til det lille ord "eller". Det betyder at våbnene enten skal være under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel, sådan som de var.

Politiet kan ikke stramme den bestemmelse, og jeg er sikker på at manden ikke kan dømmes for ulovlig opbevaring eller transport, med mindre han har haft riflen til at ligge i bilen i flere dage før eller efter jagt eller skydning, eller der er andet galt.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg har for nogle år siden fået "en påtale" (= blevet verbalt overfuset af en yngre betjent) fordi jeg havde parkeret lidt "flabet" men ikke ulovligt, under et besøg hos familie, og havde en kuffert med riflen liggende i bilen.

Jeg var på bukkejagt om morgenen, kørte derfra til min familie for at hygge og spise frokost inden jeg skulle tilbage på jagt om aftenen.

Betjenten havde set sig sur på min parkering og åbenbart kigget ind i bilen og set at "der lå noget mistænkeligt under et tæppe", bag i min stationcar.. Han og en kollega "lå på lur" i en civil bil, og da jeg kom tilbage til bilen, lagde betjenten ud med at skælde ud over min parkering, og jeg blev nok lidt træt i ansigtet af hans "brok" så han gik over til at snakke om "ransagning af min bil" på grund af mistanke om ulovligheder.. Jeg fremviste mit kørekort, jagttegn og våbentilladelse til riflen, og sagde så at han var velkommen til at rode bilen igennem.. [^] og se om han kunne finde nogen "ulovligheder" [8D] Så fik jeg som sagt en "røffel" om at jeg ikke måtte lade min riffel ligge i bilen uden opsyn, og da slet ikke så den kunne ses (under tæppet [B)]) Og at det i øvrigt var ulovligt at have våben liggende i en stationcar, da de "skal være låst inde"
Således "belært" sagde jeg "mange tak" og fik lov til at køre på trods af "ulovlighederne" Selvfølgelig fik jeg ikke engang en buk den aften --- [V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Ja, man må af og til tåle at enkeltpersoner roder sig ud i en retsvildfarelse. Det bør dog stoppe hvis de finder bødeblokken frem. Så bliver man nødt til at undlade at betale bøden, og så forklare den rare dommer at man intet ulovligt har foretaget sig.

Hvis man betaler bøden indrømmer man samtidig at have overtrådt den regel man får bøden for, og så er det, at jagttegnet pludselig kan komme i fare, så det skal man endelig ikke gøre.

Det skulle ikke undre mig om politiet lige nu undersøger om de kan komme efter den uheldige jæger, og føje spot til skade, men det tror jeg nu ikke de kan.

P.S. @Rolin: Jeg kan se, at du har transportbestemmelserne fra § 8. Det var det i den tidligere våbenbekendtgørelse fra 2009. Den gældende er fra 2013 og har transportbestemmelserne fra § 9. Så hvis det er en udgave du har liggende i kopi et sted, skal du måske få den opdateret [Wink]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
[quote
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.

[/quote]
@Lasse, læs lige stk 2 en gang, der står tydeligt til hvad du må transportere dit våben, turen forbi Bilka og tanken på vej til og fra jagt og våben smed er NoGo. dette vil være en afvigelse af turen/ruten.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Det er da en selvstrammer Santo, der står intet om hvilken vej man skal køre og hvilke ærinder man må have undervejs. Alene det at våbnene tydeligvis ikke behøver være under konstant tilsyn indebærer, at ejeren lovligt kan lave andet end at være direkte på vej.

Ellers læs bestemmelserne om opbevaring når våbnene ikke er hjemme, du har et helt døgn til alt muligt andet, hvor riflen sagtens kan ligge i en låst bil:
Citat:quote:

§ 23. Bestemmelserne i § 22, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.


Var der for resten ikke en sag om det med at købe rundstykker eller tanke bilen på vej på jagt for et par år siden ? Som jeg husker det, blev manden pure frifundet, men jeg husker ikke om det var skydevåben eller en jagtkniv der var kernen i sagen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
@LasseScout

Her skal du bemærke de små detaljer.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.

Mig bekendt er en tur i Bilka ikke anderkendelsværdigt. Du har vist ret i at i den sag du nævner blev manden frifundet fordi han kun havde kørt på tanken og det ikke kunne bevises, at han ikke havde bilen under opsyn, dommeren havde noteret sig at jægeren kunne se bilen fra butikken.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#11
Jamen så bør politiet da rejse sigtelse mod den uheldige våbenejer fra Vejle. Det skulle ikke undre mig det mindste om det sker, henset til de vanvittige domme i kvivsager vi har set på det seneste.

Skal vi aftale, at jeg giver mig hvis han bliver sigtet og dømt, og du giver dig hvis der ikke rejses sigtelse ? [Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det bliver spændende at følge sagen.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)