Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkortning af 375 H&H
#1
Hej Formænd

Jeg har fået afkortet min 308 pibe til 45cm, og det har kun været positivt.

Nu overvejer jeg at opgradere våbenskabet med en 375H&H - hvordan har den det med afkortning ift. f.eks. en 308 Win.?

Jeg forestiller mig at den skal slutte på omkring 52-53 cm kontra dens 60 cm i dag.

Hvad er jeres erfaringer?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Hej Bo

Jeg kan bidrage med erfaringer fra min 35Whelen, om end det ikke er en 375H&H, så er der visse ligheder.
Begge kalibre er relativt store diametre til moderate hylstervolumener, dvs. ikke "over-bore" kalibre.
Jeg fik min 35Whelen kortet ned til 50 cm i forbindelse med montage af dæmper, det gav ikke nogen målbar nedgang i hastighed. Jeg lader selv og tager højde for den kortere pibe ved valg af krudt.

Mange hilsner
Torben
Svar
#3
Der er lidt om afkortning af en 375 HH i tabellen et stykke nede på siden her:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...34a15d6f91

det ser ud tl at der ingen problemer er i afkortning af den kaliber

--
FKF

ANNA
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Hej Bo

Jeg kan bidrage med erfaringer fra min 35Whelen, om end det ikke er en 375H&H, så er der visse ligheder.
Begge kalibre er relativt store diametre til moderate hylstervolumener, dvs. ikke "over-bore" kalibre.
Jeg fik min 35Whelen kortet ned til 50 cm i forbindelse med montage af dæmper, det gav ikke nogen målbar nedgang i hastighed. Jeg lader selv og tager højde for den kortere pibe ved valg af krudt.

Mange hilsner
Torben


I relation til hastighed, hvordan kan man så tage højde for en afkortning ved valg af krudt??????


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#5
Hr. Nielsen, nu skal du læse hvad der står, og ikke hvad du tror der står.[}Smile]
Når jeg skriver, at jeg tager højde for den kortere pibe, er det alene for at sikre at alt (eller næsten alt) krudt er forbrændt i piben, for at minimere "muzzleblast", ikke for at få hastighed.
Giver det mening?

Mange hilsner
Torben
Svar
#6
.375H&H kan fint kortes ned til 48 - 52 cm .. Kaliberet fungerer faktisk bedst med krudt med "mellem" brændhastigheder.

Krudt-typen betyder efter min mening mere end brændhastigheden for om der kommer for meget "blitz" effekt på ved mundingen...
(dette kan for øvrigt "dæmpes" gevaldigt med en god "moderator" skruet på enden af den kortede pibe.) En .375H&H bliver meget nemmere at have med at gøre, med en dæmper på.

Der ER jo faktisk tale om en kaliber der kan sende en 350 grains kugle afsted med lidt over 710 m/s i en 62 cm pibe!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Der er lidt om afkortning af en 375 HH i tabellen et stykke nede på siden her:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...34a15d6f91

det ser ud tl at der ingen problemer er i afkortning af den kaliber

--
FKF

ANNA



Og det er fornuftigt at NVF citerer VTF, når der skal fakta på bordet [Smile]

Org. link til tabel i første post, her med angivelse af ophav, og diskussion i følgende svar [Smile]

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=32827

Mvh Pete
Svar
#8
da jeg kortede min ned med 10 cm fik jeg mere mundingsglimt ( ret naturligt ). har altid brugt N 150 før og efter nedstrygeren.
præcision er den samme og rekyl og hastighed ikke væsentlig ændret.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Jamen det er jo ikke forskrækkende - så kan den jo godt kortes lidt ned og få riller på enden.

Så må vi se om jeg kan få den til den rigtige pris.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)