Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V8 eller Z6I....?
#1
Jeg skal finde mig en ny all-round kikkert, til jagt-brug.
Jeg vil have en kikkert der både kan bruges på drivjagt,natjagt og lidt længere skud. Valget står mellem en V8 2,8-20x56 eller en Z6I 2-12x56
Nogen der har godt/skidt at sige om dem?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Går ud fra du mener Z6i 2-12x50.. ? 56 mm fåes vist kun i 2.5-15x56?
Har en jagtkammerat der har en z6i 2-12x50 og han er svært tilfreds med den. Vi er på natjagt i Tyskland hvert år og den leverer varen Wink
Svar
#3
Ulrik - Allround = kompromis...

Vælg dig to forskellige kikkerter i stedet hvis du vil have en optimal løsning. Og det er IKKE dobbelt så dyrt. Hvis man køber uden lys kan man sikkert endda få råd til tre kikkerter.

Men omvendt kan jeg sagtens forstå din lyst til alt-i-en kikkert, men det bliver ikke uden at gå på kompromis på den ene eller den anden måde.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
En kikkert , en montage og en riffel . Det virker hver gang .

Der er ørne på alle mine kikkerter i dag . Og har en z6i
Ville dog hvis jeg kunne gøre det om vælge V8
Prikken på V8 er bedre. Og tænd sluk knappen på z6i gør at den for mig altid tænder når den ligger i kufferten og tit når man kommer til at strejfe en gren eller noget . Er fagtis noget så træt af den kikkert aldrig har strøm på

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
Z6i 2-12x50 har vist ikke parallaksejustering. Men nu ved jeg jo heller hvad du, ULG, mener med "lidt længere skud".

Som allrounder med krav om talent på de lange skud, ville jeg personligt vælge en kikkert med parallaksejusteringsmulighed [Smile]

Og der må du op i minimum 2,5-15-forstørrelsesspænd i Z6/Z6i serien, såvidt jeg kan se på nettet.

http://www.swarovskioptik.com/hunting/z6i-c200501

Mvh Pete

PS.
Jeg hælder til at være enig med Boryx.
Til drivjagt er der her i huset valgt en "reasonably priced" Leupold, til lange skud/bane en "reasonably priced" Bushnell. Pengene er primært lagt for jagtkikkerterne, uden parallaksejustering, hvor der generelt skydes indenfor 200m, og der kan være tale om lavlys-skud. Just my 0.02$
Svar
#6
Har både en Z6i 2,5-15x56 og en Zeiss Victory HT 2,5-10x50:
Swaroen er ombyttet en gang (reklamation) og nr 2 er repareret 1 X(reklamation pga defekt lysknap)
Zeiss' har aldrig fejlet noget, virker længere i skumringen til mit nattesyn, bedre lysdot; men ingen parralakseindstilling.

V8 er sikkert fint til allround jagt; men den er tung, så hvis du tillige skal have en lyddæmper monteret, begynder det at ligne en dobbelt bærerem.
Til Michael: Swarovski har lavet et lille plastikbeslag beregnet til at klemme ned over lysknappen, når riflen ikke er i brug. Dermed hindres at batteriet tappes.
Svar
#7
Tak for inputs.[Smile] Jeg er ikke til veksel-systemer, så det skal være en permanent løsning, med een kikkert der kan (næsten) alt. Jeg har en kanon med en kikkert på, der kan bruges til langdistance-skydning,så det er et almindeligt jagtsæt på en sako 308, så realistisk er det til brug ud til omkring 200 meter.
Jeg har ikke lige været opmærksom på 50/56 mm forskellen. [:I]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Jeg stod i samme overvejelser for et år siden, og måtte erkende at der bare ikke fandtes en der kunne det hele.
Som jeg sagde til LasseScout dengang:
Da jeg ikke havde råd var de alle sammen perfekte, nu hvor jeg har, er der ikke en af dem der er [Smile]
Så jeg endte med en Kahles Helia 5 1-5x24 og en Kahles K624i på min 9,3x62.
Da jeg fandt den Helia 5 brugt, eller rettere sagt en god kammerat gjorde, og jeg havde montagerne liggende endte det totalt i 2000 kroner mere end den store V8 med montage.
Hvis du holder fast i én kikkert, havde jeg taget den store V8'er [Smile]
Svar
#9
Jeg har 2 Z6i en 3-18x50 og en 5-30x50 begge med BT, dem kommer mine efterkommere til at arve.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#10
Indtil jeg får råd til en V8 må jeg nøjes med mit docter holosigte ovenpå min 6-24 Zeiss.

Men den combo er faktisk ret anvendelig til alt ...[B)]

Der er næsten ingen grund til at investere ...[V]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Ulrik - jeg forstår dig og er enig med dig i, at det er fedt at finde en kikkert, der skal kunne klare det hele - så drejer det sig blot om at finde den bedst egnede til det.

Jeg er også enig i, at V8'eren en en fantastisk kandidat.
Jeg forstår blot ikke dine argumenter for netop at vælge den Swaro?
Skulle jeg se på Swaros konkurrent til V8'eren ville jeg nok se på enten 2,5-15x56 eller måske nærmere 3-18x50.

Jeg synes det er FEDE kikkerter allesammen.
Det værste jeg kan sige om Zeissen er, at jeg synes den er grim.
Det værste jeg kan komme på om Swaro'en er, at 3-18 ikke ender op i en 56'er.
Prismæssigt synes jeg faktisk de ligger, der hvor de hører til - og man kan altid få de fleste af pengene igen, når de skal udskiftes.

Der er forresten også kommet en ny ørn - 3,5-18x50. Jeg ved egentlig ikke rigtigt, hvad det er, der berettiger dens eksistens, men formentlig prisen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Ulrik - jeg forstår dig og er enig med dig i, at det er fedt at finde en kikkert, der skal kunne klare det hele - så drejer det sig blot om at finde den bedst egnede til det.

Jeg er også enig i, at V8'eren en en fantastisk kandidat.
Jeg forstår blot ikke dine argumenter for netop at vælge den Swaro?
Skulle jeg se på Swaros konkurrent til V8'eren ville jeg nok se på enten 2,5-15x56 eller måske nærmere 3-18x50.

Jeg synes det er FEDE kikkerter allesammen.
Det værste jeg kan sige om Zeissen er, at jeg synes den er grim.
Det værste jeg kan komme på om Swaro'en er, at 3-18 ikke ender op i en 56'er.
Prismæssigt synes jeg faktisk de ligger, der hvor de hører til - og man kan altid få de fleste af pengene igen, når de skal udskiftes.

Der er forresten også kommet en ny ørn - 3,5-18x50. Jeg ved egentlig ikke rigtigt, hvad det er, der berettiger dens eksistens, men formentlig prisen



Det er den nye X5(i) Long Range med taktiske kliktårne..
Svar
#13
Ang 50/56 mm forskellen, tanken om en "lille " jagtkikkert lokker jo også lidt... [:I] hvor stor mener i at den reelle forskel i lysindtag på feks 2,8-20x56 og 1,8-14x50 i V8 serien er på natjagt?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Ang 50/56 mm forskellen, tanken om en "lille " jagtkikkert lokker jo også lidt... [:I] hvor stor mener i at den reelle forskel i lysindtag på feks 2,8-20x56 og 1,8-14x50 i V8 serien er på natjagt?

Hilsen Ulrik



Det er vel bare spørgsmålet om den skal stå på 8x eller 7x forstørrelse under natjagt..?[Big Grin] Jeg ville vælge den lille, den er lidt mindre "bulky" (den store virker kolosal på en riffel i mine øjne (med det 36mm mellemrør)).
Svar
#15
Jeg tror ikke, du vil kunne registrere forskellen på de to kikkerter til natbrug - for det vil jo være meget sjældent, at man har behov for ret stor forstørrelse ifbm natjagt.

Til gengæld er 'den lille' V8'er ikke en lille let kikkert. Den har jo 36 mm mellemrør og vejer temmelig godt.

Hvis det kriterie 'vejer tungt', så er den føromtalte Swaro altså lækker - og det siger jeg som ellers er inkarneret Zeiss elsker!
Svar
#16
Nu er Zeiss V8 serien jo ikke lige toppen af poppen til natjagt - langtfra. Det store zoomspænd koster meget på lysgennemstrømingen og billedkvaliteten generelt.
Jeg synes heller ikke en Swarovski Z6i er lige så god at kigge igennem som en Z4i.
Jeg ville en 3-12x50/56 (alternativt en 4-16, hvis du skal skyde rigtig langt) og en decideret drivjagtkikkert.
Ud til 300 meter er 12x fint til jagt, det svarer jo til 4x på 100 meter.
Svar
#17
Jeg har en V8 2,8-20x56 som desværre endnu ikke er afprøvet på nattejagt Men jeg har dog prøvet den udenfor en sen aftentime, og jeg tror bestemt den er brugbar.[Wink] Lyspunktet er en meget fin lille prik, og det står meget skarpt.

Kikkerten er meget stor og "bulky" hvilket skal tages med i betragtningen, specielt når den skal være til allround brug. Selve optikken er jeg ganske tilfreds med.
Jeg har suppleret den med en Leupold VX-6 1-6x24 til drivjagt mm.

Min er med skinne under, og så en montage der skrues af og på en rail. Hvis du har en riffel med rail, så kan vi sagtens finde ud af noget testskydning, alternativt kan du jo bare teste på min. Jeg er desværre arbejdsramt de næste 3 uger, så der er ikke mulighed før medio juli. Hvis det har interesse, så kan du sende en PM, jeg er bosiddende på den vestlige side af øen.

Christian
Svar
#18
Hvad med den nye S&B Nordic ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvad med den nye S&B Nordic ?

Mvh.

Yeti



Mener du ikke Polar?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Jo det er vist det den hedder - noget køligt - og så er jeg mentalt allerede på ved Skandinavien rundt... 7.300 km #128526;

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)