Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vulkan - oryx ?
#1
Er der nogle af Jer, der kan oplyse mig om evt. forskellen på Normas vulkan og oryx ? Jeg har flere gange haft tilfælde, hvor mine vulkan 11,7 gr. projektiler er vinklet i dyrekroppen og lavet en del ravage. Er det korrekt, at oryx har mere gennemskud pga. højere restvægt. Hvordan går den i en Sako kal. 308 ?
Vh. Risborg
Svar
#2
hej risborg...

forskellen på en vulkan og en oryx er konstruktionen...

oryx'en er bonded og vulkan'en er svagt hollow point... lige som et vulkankrater... deraf navnet...

jeg har ingen erfaring med selv at have brugt nogen af de 2, men jeg har ladet en del vulkan patroner til en kammerat, men virkningen var for varierende...

idag holder han sig til noslers partition i 180 grains i 308...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
jeg har brugt 180 gr vulcan i min 300 win i 15 år til brug i udlandet hvor jeg gerne vil have voldsom expansion uden skelen til hvor meget kød der er tilbage.
oryxen skulle holde betydelig bedre sammen
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Jeg har prøvet med norma vulkan i 8x57Js at jeg ramte et rådyr på ribbenet og der blev et hul på 10-15 cm. Grimt JA. Det var skudet der ødelagde en ellers udemærket jagt det var en form for aflivnings skud uden tanke på hvordan det sad!!!!!!! [xx(][xx(][xx(][V][V] Skammer mig
Svar
#5
æhhh...

Navnet på dette projektil siger vel alt[xx(]

God "knock down" effekt [Wink] i både .308 og 6,5x55 efter hvad jeg har set på forskellige jagter...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)