Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tapriflen og hvad den vil skyde med
#1
Så oprandt søndag og Tapriflen har været på banen.

Ladet med 70 grains Sw#4 en mellemskive hugget af en gammel krudtbøtte, en snas fedt og en kaliber .675" rundbold.

Hylstrene ændret fra centraltænding til "randtænding" med en 6mmFlobert knaldhætte.

Oh, ak og ve sikken en ussel oplevelse!
Den skyder masende fint og spyd lige med det sammenflikkede, men de konverterede Magtech haglhylstre er engangshylstre (det er lige dyrt nok og aldeles for bøvlet!)

Så i stedet for at betale en bestilt Kongsberg Colt bliver det til en bestilling hos Bisgaard & Nielsen så taptriflen kan blive ombygget til centraltænding.

For skyde skal den fame!
Det er hylende sjovt, men den sprutter bagud som en spædekalv med tyndskid og det er for dyrt i hylstre, så den skal dresseres til at gøre som der bliver sagt, nøjagtig som en nygift brudgom.

[Image: R0011965_zpstp4v4eiy.jpg]
Svar
#2
Igen, drej hylstre i messing med tyk bund. Fænghætte til ganske alm salonriffel patr(billig fænghætte).Det dur.
Svar
#3
Har forøvrigt kugletang til org kugle.
Svar
#4
Jeg har bestilt en lås hos Bisgaard & Nielsen så den er ombygget til centraltænding om en uges tid.

Er den originale kugle hulbase og hvad diameter?
Jørgen Andersen er ude af billedet (har jeg hørt) så hvis jeg skal have en spidskugle bliver det en fra Tom accuratemolds.com han har nogle fine nogen men det koster (nok ikke mere end en JA tang men det kan mærkes på kontoen)!

Jeg skød med en kaliber .675" rundkugle som normalt bruges til kaliber 16 patroner. Forbavsende præsis og der er ingen tegn på bly i piben og det selv om boringen er .660" og riflingen er .692".
Svar
#5
Ka sende en vareprøve[Smile]
Svar
#6
Så bliver det ikke bedre end det da!
Svar
#7
Varer prøve afsendt i dag.
Svar
#8
[Image: smiley-excited001.gif]
Svar
#9
Kugler skal nok støves af. De er fedtet for nogle år sidden, og har samlet lidt støv.
Svar
#10
Jeg fik fedtet kuglerne igår[^]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#11
Tak for pakken, de er fine ;-)
Er de støbte med en Jørgen Andersen tang?
Så vidt jeg kan se i bøgerne så er det en fransk M1865 minié eller en Dansk kopi af samme (men dem stoppede ma såmænd også ned i randtændingshylstrene, da riflerne blev patronladet.
Da min riffel er krigsbytte fra Slesvigerne holder den desværre ikke mål med de danske taprifler, den er en snas mindre i boringen, men som bagladet lod man 2 og 5 være lige og brugte samme patron.

Spørgsmålet er om det i det hele taget er muligt at fremskaffe en hulbase kugletang af dansk herkomst eller jeg skal bide i det sure æble og designe en kugle og få Tom fra accuratemolds.com til at snitte den.

Nå, først skal riflen lige konverteres til central tænding, så må en erstatning for rundkuglen findes senere.
Svar
#12
Jep, den kommer fra Fyn. Det er en kopi af org.dansk. Duer i både Kronborg og flådens.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)