Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.300 win mag LIGHT vs. .300 win mag HEAVY???
#1
Hej Formænd

Ja, så har jeg igen brug for noget kvalificeret input - og jeg håber, I både kan og vil hjælpe mig [Smile]

Jeg skal til at lade nogle patroner til en .300 win mag og har søgt efter interessante ladedata på div. hjemmesider. Undervejs har jeg også været forbi Normas hjemmeside og opdager derved, at Norma opgiver to forskellige typer ladedata til netop .300 win mag - en LIGHT- og en HEAVY-udgave!

LIGHT: http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan...m---light/

HEAVY: http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan...m---heavy/

Umiddelbart kan jeg sagtens se forskel i de forskellige ladedata, men jeg har helt ærligt svært ved at se ideen med to typer ladedata. Ved I hvorfor, Norma har lavet to udgaver? Og hvad er ideen bag?

Jeg ved ikke, om min riffel er til light eller heavy-udgaven - jeg ved blot at det er en Remingtoon Sendero - og jeg tror det er en helt almindelig .300 win mag[Big Grin]

Kort og godt - kan og vil I hjælpe med en forklaring.

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
@MS
Kunne det tænkes det er fordi Norma har 2 forskellige hylstre til .300 win mag. måske et light samt en heavy

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Some nævnt ovenfor, Norma har leveret to forskelige 300 Win Mag hylstre, med forskelligt volumen.
Dette kræver selvfølgelig forskellige ladedata.

http://www.sniperforums.com/forum/reload...ass-2.html

Om de stadig leverer to forskellige hylstre ved jeg ikke, der er kun et varenummer op Normas hjemmeside

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Da du er hjemmelader så er du også i besiddelse af en krudtvægt. Vej et par afskudte hylstre. Bagefter så kan du fylde et af dem med vand og veje hylstret igen så er der en venlig sjæl der kan beregne QuickLoad for dig hvis du oplyser krudt type og hvilket projektil du ønsker at skyde med. QL har vist nok 5 forskellige typer hylstre alt efter hvilken producent man får hylstre fra.
Held og lykke med opgaven.
Svar
#5
Normas ladd-manual opererer med 2 forskellige hylster vægte!

Lette: 215 grain / tunge 270

Har kun fundet lette fra normas egen hylsterproduktion, hvorimod de tyske generelt har været tunge.

Det giver igen, for feks ved 180 grain oryx forskel på krudtmængde i omegnen af 6 grains.

Så det er meget relevant at finde vægten frem, og derefter bruge de rigtige data.

Vær opmærksom på forskellen er så stor at max for en type, kan være mindre end min. for en anden .

mvh
mvh
Svar
#6
Hej igen [Smile]

Jeg takker mange gange for de meget brugbare svar - Jeg har sagt det før, men det ER altså en stor fornøjelse at spørge om hjælp i dette forum!! Altid kompetente svar [Big Grin]

Jeg var ikke bekendt med, at der fandtes to udgaver af hylstre fra Norma, men jeg vil prøve at veje volumen af vand og lægge det ind i QL - så kan det vist ikke gå helt galt [Smile]

Mange tak for hjælpen

MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#7
@MS

Jeg bruger 190 grain Berger VLD hunting i 1:11 stigning, den går ud med 900 m/s bruger Norma light hylster
Mht. ladning så er jeg dig et svar skyldig.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by MS

Hej igen [Smile]

Jeg takker mange gange for de meget brugbare svar - Jeg har sagt det før, men det ER altså en stor fornøjelse at spørge om hjælp i dette forum!! Altid kompetente svar [Big Grin]

Jeg var ikke bekendt med, at der fandtes to udgaver af hylstre fra Norma, men jeg vil prøve at veje volumen af vand og lægge det ind i QL - så kan det vist ikke gå helt galt [Smile]

Mange tak for hjælpen
MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"



Det er den eneste kaliber Norma har valgt at udgive 2 tabeller for.

Om Norma har lavet tunge hylstre undervejs, ved jeg ikke, men Gecco, RWS mfll. har generelt vist sig at være tunge. Jeg har ladet begge typer undervejs, med behørig hensyntagen uden at kunne registrere fordele/ulemper.

Ladedata kan du finde ved at gå på Normas hjemmeside - ladd-manual !

mvh
mvh
Svar
#9
I bogen "Alt om krut & lite till" (side 244) har de målt tryk og hastighed for 300 win mag ved brug af forskellige hylster fabrikater.

Resultat ved samme krudtladning og kugle :
RWS 912,8 M/S - tryk 394,7 MPa
Norma 890,2 M/S - tryk 375,3 MPa
Federal 900,8 M/s - tryk 386,3 MPa
Remington 891,4 M/s - tryk 378 MPa

Jeg har vejet de forskellige fabrikater jeg havde liggende, og de vejer således :
RWS 270 grains.
R-P (Remington Peters) : 240 grains.
Winchester : 244 grains.
Norma 215 Grains.

Jeg har generelt brugt Norma light og heavy ladedata, men korrigeret forholdsmæssigt efter hylstervægt.

Jeg har aldrig fundet nogle 270 grains Norma hyster - de har altid vejet ca. 215 grains. Tror måske de fik lavet et parti tunge ved en fejl engang - måske et parti RWS skulle have haft ;-)

Mvh. Ole
Svar
#10
Hej.
Vedr. 300WM hylstre.
Norma Light = normale Norma hylstre - vægt ca. 215 grains
Norma Heavy - vægt ca. 270 grains

RWS hylstre vægt ca. 270 grains

RWS hylstre er produceret af Norma, der jo er en del af RUAG koncernen.
Der kan findes enkelte Norma Heavy hylstre, selv om de er forholdsvis sjældent. Jeg er gennem tiden stødt på 7 - 8 stk, så derfor vejer jeg altid Norma hylstre.

Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#11
Jeg har kun fundet 3stk tunge' Norma hylster,ud af de mange hylster jeg har. De er sjældne.De tunge' ryger til skrot.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)