Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibe længde ?
#1
Hvad er optimal pibelængde for en .338 LM ?
Starter fra scrats, så der er forholdsvis frit slag.
Skal udelukkende bruges til langdistance bane skydning.

Og ja, kan vel ligeså godt også spørge; hvilken stigning ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Hvis du skal skyde 300 grains så skal du omkring 1:9.

Jeg har valgt 20" men er klar over at jeg ofrer lidt. 27" + dæmper har bare åndsvagt langt Smile og da jeg ikke regner med at komme væsentligt over 1.000 meter...

I

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Skal klart over 1000 meter og ingen lyddæmper, men mundingsbremse.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
jeg har en 30" det er den pibelængde np Nielsen lave dem i. der er også kunne bremses på min 338ere
Svar
#5
Blev meget hurtigt MEGET træt af bremse på 338LM. Trykbølgen letter alt støv og grus i nærheden, så man har det alle vegne. Meget effektiv mod rekyl, men trykbølge og larm gjorde mig skudtræt efter bare 10-20 skud. Med dæmper er der mere rekyl i skulderen, men langt mindre larm og gener for både mig selv og alle ved siden af liggende.

Jeg ville gå hvis der lagde sig en med LM og bremse ved siden af mig. Skader jo ikke at tænke lidt på andre også..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
hvad dæmper har du på din lm. man kan være for mundingsbremse eller i mod. jeg tag bare øreprop og hørværen på. der komme ingen dæmper på min lm. har det godt nok på min 300ere og er glad for det på den. men har ikke fundet en dæmper som jeg kan/vil brug på min lm
Svar
#7
Tror sgu også ret hurtigt man bliver terrænets mest upopulære skytte, hvis man stiller op med LM'er og stjernemotor![Sad] Ville klart gå efter at finde en rigtig god lyddæmper, og så leve med den kraftigere følte rekyle. Min erfaring med rigtigt kraftige rifler med mundingsbremse, er netop også, at de ret hurtigt bliver trælse at skyde med,og ikke mindst være i umiddelbar nærhed af, netop pga. trykket fra mundingsbremsen.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
jeg brug 300ene ved alm skydning hvor jeg tænke på min medskytter og 338 lm i "lukket" selvskabe hvor der bliv skudt med og uden dæmper i de tung kaliber vi skal har en skydning i Ulfborg i aug og vil tro der kunne er 50% der har dæmper på
Svar
#9
Hvorfor er rekyldæmper så meget bedre end lyddæmper til at dæmpe rekyl ?

Mvh Pete
Svar
#10
Fordi alt den energi der er i krudtgassen kan sendes bagud og modvirke rekylen med en god bremse (og den kan reducere op imod 50% af rekylen).
I en potte er der kun 2 huller og det bagerste er lukket, så skidtet skal altså ud af fronten (næppe meget bedre end 20-25% rekyle dæmpning).
Svar
#11
Jeg er nok terrænets mest upopulære skytte i forvejen og det gør mig intet, så det bliver bremse - slut prut.
Men bremsen monteres jo via gevind, så muligheden for at vinde popularitet er jo til stede, hvis jeg skulle føle for det engang.

Knt - hvor i landet holder du til ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Citat:quote:

Jeg er nok terrænets mest upopulære skytte i forvejen og det gør mig intet, så det bliver bremse - slut prut.
Men bremsen monteres jo via gevind, så muligheden for at vinde popularitet er jo til stede, hvis jeg skulle føle for det engang.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Fordi alt den energi der er i krudtgassen kan sendes bagud og modvirke rekylen med en god bremse (og den kan reducere op imod 50% af rekylen).
I en potte er der kun 2 huller og det bagerste er lukket, så skidtet skal altså ud af fronten (næppe meget bedre end 20-25% rekyle dæmpning).



Det er vidst ikke helt korrekt [Wink]
En almindelig bremse vil typisk vinkle 70-80% af gassen ud til siden i en ca. vinkel på 90 grader. Derfor vil den kunne neutralisere ca 75% af den gasraket skabte rekyl DVS. ca. 40% - 50% af den totale rekyl.
En hypereffektiv knaldforstærker vil kunne vinkle den ca samme gasmængde 10-30grader bagud. Det vil medføre et netto træk fremad i mundingen hvad angår den del af rekylen som kommer fra selve gasraketten. Derfor kan en hypereffektiv bremse reducere mellem 50-70% af rekylen.

En dæmper med tilstrækkelig volumen kan nedsætte hastigheden på den udstrømmende gas med ca 90%. Hvorfor rekyleffekten af gasraketten nedsættes med ca 90%. Altså en netto rekylreduktion på mellem 40 og 50%. tager man så også højde for at dæmperen ofte tilføre en større vægt end knaldforstærkeren, kommer man nok frem til at dæmper og knaldforstærker ofte vil reducere den følte rekyl med samme andel.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Kan man ikke bare bygge lyddæmperen uden på den gode rekylbremse og udnytte den volumen man har til rådighed i reflekskammeret til low-angle diffuser eller deflector ?

Mvh Pete
Svar
#15
cp

jeg er fra Nordvestjylland næ Thisted
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvad er optimal pibelængde for en .338 LM ?
Starter fra scrats, så der er forholdsvis frit slag.
Skal udelukkende bruges til langdistance bane skydning.

Og ja, kan vel ligeså godt også spørge; hvilken stigning ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Todd Hodnett fra 1Accuracy som har et meget fedt skydeterræn og god plads og lange afstande går ikke efter de længste piber.

Han vurderer præcisionen fra korte og tykkere piber giver mere end den sidste hastighed, der kan vrides ud af den længere pibe.

stigning 1-9

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
[/img]

Citat:quote:

Kan man ikke bare bygge lyddæmperen uden på den gode rekylbremse og udnytte den volumen man har til rådighed i reflekskammeret til low-angle diffuser eller deflector ?


Jo,kun fantasien sætter grænser for størrelsen af en lyddæmper....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#18
Jeg bruger Ase Utra SL7 og den dæmper nok til at rekyl og tryk er tåleligt til længere seancer - lydniveau er ikke markant højere end 308win med samme dæmper (subjektivt).

Den er dog lidt dyr, men en Sonic 55 til 1.800 skulle efter sigende kunne klare mosten og har endnu større volume.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
chrstn olsen

Sonic 55 er udelukket da den ikke kan gå ned over min pibe eller en fin dæmper har den på 300ene. den ase utra sl7 kunne måske gå. jeg ved godt det lyder sært men jeg vil har så lidt rekyl som mulig selv om det er en 338ere og jeg IKKE er bang for rekylen. men der er beviset at man skyder bedre med så lidt rekyl som mulig. ja helles har en 338 lm med rekyl som en 22lr hehe ved godt det ikke kan lades gøre
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by BC

Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvad er optimal pibelængde for en .338 LM ?
Starter fra scrats, så der er forholdsvis frit slag.
Skal udelukkende bruges til langdistance bane skydning.

Og ja, kan vel ligeså godt også spørge; hvilken stigning ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Todd Hodnett fra 1Accuracy som har et meget fedt skydeterræn og god plads og lange afstande går ikke efter de længste piber.

Han vurderer præcisionen fra korte og tykkere piber giver mere end den sidste hastighed, der kan vrides ud af den længere pibe.

stigning 1-9

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



todd har en rigtigt fin sted at test på. her er en test af 300 norma magnum http://www.accuracy1stdg.com/content/docs/binder7.pdf så bliv min 338ere afløser nå min pibe er skudt ud. test
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)