Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka 308 magasin konverteres til 222??
#1
Hej -

Jeg har en Tikka M55 222Rem med et 3 skuds magasin - men jeg kunne godt tænke mig et 5 skuds magasin også...

Jeg kan finde et i Finland (tak for linket JRexA):
http://ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kaupp...ahtihuvila

men det er jo til .308 desværre....

Spørgsmål: Kan et .308 magasin konverteres til at fungere med en 222Rem patron????
Jeg er fuldbefaren perlegrusmekaniker udstyret med såvel vinkelsliber samt CO2 svejser [Wink]

Af problemer kan jeg lige forestille mig følgende:

- Der skal jo nok monteres at patronstop i bagenden da 222 er ca 15mm kortere end en 308 (traditionel Tikka løsning).

- 222 patronen er ca 2mm "tyndere" end 308 - kan det blive et problem??

- Hvad med magasinfjederen - modiffes eller ny???

- Fødning??? Kan man forvente problemfri fødning ifm repetering??
Jeg fandt følgende link med diverse fødningsproblemer:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ka,magasin

Er jeg helt ude på et sidespor eller hva??? Er der andre muligheder - modficere det eksisterende måske????

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#2
Magasinfølgeren skal ændres i længden.
Jeg husker ikke om fjederen fylder hele magasinet, eller kun 4/5

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Har du længden, på dit .222 magasin?

Passer det til længden af patronen, eller ville der være plads til en .308 i længden?

Hvis det kun netop passer i længden, så skal der laves så meget om på .308 magasinet, at det nok er lettere, at lave et nyt magasin, fra bunden af.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Hej igen - Nu har jeg været ved at obducere/nærstudere mit 3 skuds magasin. Jeg magter desværre ikke at lægge billeder ind - så indtil videre må du/I nøjes med en forklaring.

Max patronlængde er ca 68mm. Jeg mener tror at mit magasin er et std M55 magasin hvor der "blot" er indsat et kunststof indlæg der gør følgende. 1) Begrænser patronlængden i begge ender med ca 5mm så max patronlængde bliver totallængde 78mm - 2x5mm = 68mm. 2) Endvidere begrænser indlægget magasinbredden med 1-2mm i den ene side så det passer til de lidt tyndere 222 patroner.

Min konklusion er at hvis man kan file/tildanne et lignende kunststofindlæg (skal bare ligne et fladtrykt "U" med de rette dimensioner) og tilpasse fjederen ja så er det faktisk muligt at omdanne magasinet til en 222'er.

Et par billeder ville nok sige mere end 100 ord men [Sad]...

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#5
.223 magasinet på følgende link ligner grangiveligt mit M55 .222 magasin:

http://sakocollectors.com/forum/threads/...418/page-2

Man kan se at patronlængden er begrænset i begge ender - og de to endestop er så forbundet med en 1-2mm tynd væg på langs af magasinet. Dvs hele molevitten kan fræses ud af et stykke kunststof og limes i...

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)