Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5 x 55 med Oryx
#1
Hej, er der en af jer med QL programmet der kunne regne på følgende:

Jeg ønsker at Lade 6.5 x 55
Hylstre: Norma
Kugler: Norma Oryx 156 gn / 10,1 g
Fænghætter: Federal 215
Krudt: Norma MRP-2
COL: 74 mm

Max Tryk: 4150 bar

Hvor meget Krudt skal jeg fylde i? og hvad kan jeg forvente i V0 når jeg har 60cm pipe på rifflen?

Hidtil har jeg haft ladet med 50,4 gn MRP-2 og det har været helt fint men med en ny og stærk riffel er det fra flere hold angivet at man med fordel kan lade op til nutidige værdier af tryk a'la det der lades til i 308 win.

Mange tak for jeres hjælp!
MVH
Svar
#2
hej
ifølge min qload er du allerede over max tryk med ca 1 grain

med 49,4 grain mrp 2 lande du ca på 3780 bar lige under max

med 50,4 grain mrp 2 lander du på 4065 bar
med 50,7 lander du på 4156 bar
så tror ikke du skal højere op

nu ved jeg jo ikke hva dit hylster har af H2O volume
men dette er taget direkte ud fra qload
mvh paul

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#3
Jeg har ladet 156grs Oryx i 6.5x55 med 50.5grs MRP-2. De 50.5grs MRP-2 er Normas Max ladning.

Den er fx angivet her

http://www.bushman.dk/sider/genladning/caliber/6,5%20x%2055.htm

Jeg har ikke haft behov for at gå over den officielle max-ladning, så der kan jeg ikke hjælpe.

V0 udregnet af QL i 60cm pibe er ca 840 m/s. Jeg ved ikke lige hvorfor Bushman (794 m/s) og QL (843 m/s) er så uenige. Har ikke lige mine egne kronografresultater her.

Mvh Pete
Svar
#4
Pete1234:

Jo tak det er jeg helt med på at 50,5 gn er max i følge den første udgave af Normas ladebog.

De 840 m/s lyder hurtigt - kunne være spændende at se hvad en kronograf siger.

min riffel (M03) synes i hvert fald godt at kunne lide de 50,4 gn jeg har budt den
Svar
#5
Jeg har haft god erfaring med Norma Oryx 156 gr og 50,0 gr MRP-2. I min riffel gav det ca 790 m/s ved mundingen og fin præcision.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Hylster fabrikat = Ligegyldig
Fænghætte = ligegyldig

Kugle = nødvendig
Krudt (mængde) = nødvendig
Max tryk = nødvendig

Reel hylster volumen = stærkt ønskelig
Pibelængde = stærkt ønskelig

Alle moderne låse er stærke nok til at lade til 4450bar hvor messing for alvor bliver plastisk og deformerer big time.
De der stikker hovedet lidt længere ud får lavet hylstre hvor bunden er mere massiv og dermed får mindre volumen (Norma's nye 300WM og Lazeroni mfl.).
Svar
#7
Og er der nogen der ved hvorfor 6,5x55 er ladet så svagt?
Svar
#8
Kafegrums: Taler vi svage håndladninger, eller svage fabriksladninger?

Et "Gæt" på svage fabriksladninger, specielt fra US fabrikker, er at de vil sikre sig, at deres 6,5x55 ammo ikke skader skytten, hvis han smider den i en gammel Norsk Krag, i 6,5x55

Om det er det samme der gør sig gældende med ladedate, det ved jeg ikke.

Det samme gør sig gældende med 8x57IS, hvor US ladningerne er svage, til hvis man nu fik smidt patronen i en 8x57I, der har en lidt mindre kugledia, end IS...
At der så ikke er produceret 8x57I rifler siden omkring 1905, det er så noget andet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Her er nyt spændende for mig[Smile]

Vil det sige, at 6,5x55 generelt i ladebøgerne opgives til lavere max ladetryk end sammenlignelige kalibre, fordi trykket ikke må kunne overstige det svageste led, som i dette tilfælde kunne være Krag Jacobsen?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Her er nyt spændende for mig[Smile]

Vil det sige, at 6,5x55 generelt i ladebøgerne opgives til lavere max ladetryk end sammenlignelige kalibre, fordi trykket ikke må kunne overstige det svageste led, som i dette tilfælde kunne være Krag Jacobsen?



Leo, for f.nden, de hed altså Krag og JØRGENSEN.. og er de to
danskere,der har bidraget mest til Norge [Big Grin][Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Hvad skal jeg sige.

Jo, nu ved jeg det.

Når man nu har valgt et kaliber, har man vel indledningsvis gjort sig nogle overvejelser omkring dets anvendelighed i forhold til det behov man har.

Hvorfor i alverden skal man så, fordi man nu selv kan lade patroner, og måske oven i købet har investeret i QL, lade sine ny patroner til så højt tryk, at man bevæger sig på kanten.

Hvorfor skal en ærværdig gammel 6,5x55 nu pludselig yde lige så meget som en AI, og hvorfor skal en 308W nu yde som en 30,06. Køb da for pokker et kaliber der yder det i har behov for, i stedet for det her pjat.

Med hensyn til QL, så er det da bemærkelsesværdig, at ladninger i standardkalibre, ladet med Normas komponenter, for nogle kalibre giver tryk over det tilladte, og for andre et lavere tryk.

Personligt har jeg langt mere tillid til Normas ladedata, som er testet med rigtig trykmåleudstyr, end jeg har til QL.

Hvad end i gør, så undlad venligst, at dele ud af jeres hotte ladninger til venner og bekendte, Det er ikke sikkert at deres udstyr holder til det, og hvem har så ansvaret.[xx(]

Venlig hilsen

JCK
Svar
#12
Enig med JCK.

Jeg har tidligere checket hvor ladedata fra Norma's ladebog ligger trykmæssigt ift QL i lige præcis 6.5x55.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=27482&SearchTerms=minimum

Og lige præcis ladningen for 156grs Oryx med MRP-2 er den absolut højeste ift QL, ellers er der generelt fin overensstemmelse med QL udregnet max-P og Normas max ladninger.

Mvh Pete
Svar
#13
Så for fanden [:0]
Min første kæreste hed Jørgensen og min kones pigenavn var Jacobsen.
Tror det er lettere at få tilgivelse for fejlen herinde end i ægtesengen!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Så for fanden [:0]
Min første kæreste hed Jørgensen og min kones pigenavn var Jacobsen.
Tror det er lettere at få tilgivelse for fejlen herinde end i ægtesengen!



Det er derfor at mere generiske navne som varanen, kosten og ligende er at foretrække.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
JCK - jeg er enig med dig et godt stykke hen ad vejen.
Vi må dog ikke glemme, at rigtig mange på dette forum netop morer sig aller mest, når man nørder med at forsøge at forbedre på en ellers udemærket patron - uanset kaliber.
Der kan være mange gode grunde til at ligge tæt på max load, så jeg synes det vil være naturligt, at det ofte vil være emnet netop her på dette forum.

Jeg er enig med dig i, at opskriften på en ladning, der ligger udenfor grænseområderne, bør man ikke gøre tilgængelig for alle.

Jeg har ikke QL, så når jeg genlader går jeg ikke op i hvad max tryk er i bar - jeg holder mig bare til tabellerne, men jeg synes da det er interessant, hvis 6,5x55 holdes længere nede end sammenlignelige nyere kalibre.
Svar
#16
Vihtavuori har seperate ladetabeller for "traditionelle" ladninger og for moderne rifler. I den "moderne" tabel nævnes udtrykkeligt at ladningerne ikke må bruges i Kragh-Jørgensen, Mauser 1896 og lignende. Da det myldrer med Mauser 1896 i Sverige er der sikkert god grund til at de generelle ladedata og fabriksammo holdes nede i tryk.

9,3*57
9,3*57
Svar
#17
Der er skrevet flere artikler internationelt hvor man beskriver at 6,5x55 ikke er ladet til sin potentiale, og den sammenlignes ofte med 308Win og flere anbefaler at man kan lade 6,5 til samme tryk som andre moderne kalibre som for eksempel 308, forudsat at man har en moderne riffel.
Svar
#18
Moderne rifler i 6,5 x Kedelig kan fint lades op til samme tryk som mere moderne kalibre. Jeg har rettet kammertryk i min QL for 6,5 x 55 til samme niveau som .308 .. I øvrigt er M1896 Svensker Mauseren rigeligt stærk nok til "moderne tryk" ...

Det handler jo ikke om at "gasse" en gammel "trist" kaliber op, men om at udnytte potentialet i en rigtig god og præcis kaliber, som 6,5 x 55 jo vitterligt ER ..

Den er efter min ringe mening en af de allermest "universelle" kalibre der samtidigt er nem og billig at lade..

I min 6,5 x 55 "moderne" Sako med lang lås og langt "free-bore/throat" kan jeg lave fremragende langdistance -ammo, højhastigheds Varmint ammo og jagt-ammo med tunge, langsomme kugler med meget høj gennemtrængnings-evne. Alle med fremragende præcision, i billige hylstre af høj kvalitet . ..

Jeg kan uden tryk-problemer (og jeg har Pressure-trace på min riffel!!) lade de gamle Barnes-x 140 grains op på 850 m/s Eller TTSX 120 grains på 920 m/s Jeg har nedlagt Tahr på New Zealand med den kombination, med et skud på en afstand af ca 540 m ... med en 6,5 x 55 .. [:0]

Så... lad nu bare op!! [Big Grin][:p][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Hej
Jeg er helt enig med Dravis.

En gammel riffel der er lavet i 1896, skal ikke holde mig tilbage for at udnytte mine rifler.

Jeg har ingen forventning om min 6,5 skal blive til en AI, eller min gamle 308W skulle kunne klare det samme som min 30-06.

Jeg forsøger nu med at lade lette kugler til min 3006 så den bliver super lækker at skyde med, og det virker super godt på råvildt med en 130gr TSX med godt 950m/s, mit nye forsøg er med en 110gr TSX med en hastighed på over 1000m/s, de er dog ikke afprøvet på vildt i nu.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)