Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken dæmper på kort 243win
#1
Jeg er i færd med at skrue en kort, robust riffel til bæver, ræv og råvildt, sammen, og har anskaffet mig en Remington Seven med laminatskæfte og 20" pibe. Det er planen at korte piben til 45 cm.

Jeg er nu lidt i tvivl om hvilken dæmper, der vil fungere bedst, enten en "fuldlængde" Sonic 35 eller en reduceret Sonic 45, f.eks. 2 moduler?

Piben er relativt tynd, så den mest harmoniske løsning er nok Sonic 35, omvendt giver en reduceret Sonic 45 en kortere totallængde...

Gode ideer er velkomne.
Svar
#2
Til det bette kaliber er 35´eren fin.
Havde det været 6,5 træls eller 308 så til hver en tid 45´eren.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Undskyld, dette svar forstår jeg ikke.
Som jeg har forstået det afhænger trykket ved mundingen i hovedtræk om to ting løbs længde og hvor meget krudt der bliver brændt af i forhold til løbs diameteren.

308 og 243 har nærmest samme hylster ( bruger selv kun 308 hylstre i min 243) der kun en diameteren og meget lidt på længden til forskel.

Derfor vil jeg mene at 243 har mere tryk ved mundingen og skal vel også have en 45? Tager jeg fejl?
Svar
#4
@Hastrup, det tror jeg bestemt du har ret i. Der er ingen tvivl om at en Sonic 45 vil dæmpe bedre end en Sonic 35 af samme længde.
Men nu var jeg ikke nødvendigvis ude efter den bedst mulige dæmpning, men et let og handy setup, hvorfor jeg endte med at anskaffe en Sonic 35. Den har jeg nu brugt siden august, skudt et enkelt stykke råvildt med den og det fungerer 100% efter hensigten. Jeg sender en 100 grains Speer Grand Slam ud af døren med 855 m/s og lydbilledet er meget behageligt.
Svar
#5
Det er en meget positiv dialog. Kanon information fra begge. Takker.
Svar
#6
Jeg har en 45 på en 6,5x47 lapua og selv når jeg fjerner et element (hvilket jeg gør, fordi det er lidt mere handy) så dæmper den perfekt.

Jeg bruger en tilsvarende 45 i 338 win mag. Her er den lidt udfordret, men lyd og rekyl er alligevel markant dæmpet.

Havde jeg en 243 så ville jeg bestemt også gå efter 35. Jeg ville nok også pille et element af. Jeg er sikker på, at det ville virke fint OG være superhandy. Som der bliver skrevet så ville det være bedre lydmæssigt med en 45, men det bliver også tungere.

Analogien svarer til min 338. Her burde jeg også have taget en 55 for maksimal effekt, men jeg orker ikke at slæbe på den. Og det er ikke kun vægten. Det er også synet af en alt for stor dæmper til en ikke så stor riffel.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)