Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle fejl?
#1
Kan I bruge dette til noget, så er I velkommen!
Jeg var ude efter buk. Han kom som forventet på skov sporet med 100% frit skud (det var næsten for nemt). Jeg skød med fabriks RWS KS 9,7 gram i cal 270W, afstand ca. 35 meter
Det så ikke godt ud:
[Image: buk_KS.jpg]
Jeg synes at der måtte lægges lidt bregner over indgangen af hensyn til ikke-jægere.
Hvad der engang havde været indre organer var flydende. Slået ud af dyret en meters penge i skudretningen, samt ud gennem næsen.
Bevoksningen omkring påskydningen er af en max. højde på 30 cm og kun blødt græs og bløde bregner. Der er ikke tvivl, kuglen har ramt et eller andet hårdt lige inden dyret, men der var absolut intet at se.

Dette er indgangs siden:
[Image: storthul.jpg]

Og dette er udgangs siden, uden gennemskud, end ikke af små stykker. Kun blod udtrækninger.
[Image: udgang.jpg]
KS'ern kommer med en hastighed over 800 m/s, men at den skulle splittes til atomer er li'godt mærkelig - der er ikke et frakment stort nok til at prikke hul på skindet. Det har jeg aldrig været ude for før med en KS og jeg plejer (lyder godt) ikke at tage hensyn til lidt tynd bevoksning, bare det er tæt nok på dyret.
Kan kugle fejlen være opstået i piben eller kan den største kugle rest være gået forbi dyret?
Den optimistiske: Han gik ikke langt!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Hej Thorlak
Kunne der væren en sammenhæng med deres tlbagekald af ammunition ?

"Rückruf RWS Büchsenpatr. 7 mm Rem. Mag. 9,4g TMS Fertigungszeichen "43 QX" "

http://www.rws-munition.de/

Mvh rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#3
Jeg har oplevet det samme med KS i cal 270 win. Dyret blev skudt på
25-30 meters afstand resten af kuglerne blev brugt til en feltskydning.
Svar
#4
Lad tyskerne have de der elendige eksploderende "trofäjäger- lortepatroner" og köb Norma Oryx så skal du se.....
Svar
#5
Ja man skal høre meget før ørerne falder af......

Har selv lignende erfaringer med "Lorte Norma" aka Alaska og Oryx.....
Alaskaen i 8x57 sprængte mine 2 første rådyr til ukendelighed....[xx(][xx(]
Siden har jeg prøvet både den lette og den tunge Oryx i min 7Rem, føj for fanden[xx(][xx(] sammen med hornady Interbond er det absolut det værste jeg til dato har prøvet. Blodudtrækningerne var helt enkelt enorme og totalt uacceptable både på råvildt og dåvildt.
Hvordan de arter sig på elg og kronvildt har jeg ikke turde prøve.
På bjørn kan det vel være ligegyldigt....[8)]

Gik efter denne rædsel over til RWS H-Mantel i 8x57JS og har til dato ikke haft nogen problemer af nogen art, hverken med blodudtrækninger eller ødelagt kød[Wink].

Jeg har sågar prøvet keglespidsen i en af mine 7x61 S&H, den blev anvendt på et dåvildt "Raid" i sverige og gav knald og fald effekt uden de der enorme blodudtrækninger som Interbond og Oryx gav hver gang.
Det skal retfærdigvis nævnes af ingen af de rådyr der blev skudt med KS i 7x61 var tættere på end 200m hvilket nok har temmeligt meget at sige.
Min pointe er et jeg ikke har oplevet KS haverere endnu, men jeg har heller aldrig prøvet den i 270Win.

Just my 50 cents.....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Mit gæt er at dyret har stået en anelse spidst på, og det der så er sket, er at du snitter bovbladet, hvilket medfører at kuglen ekspanderer/splintere samtidigt med at dele af kuglen går på langs og flår ribbenene ud.
En keglespids har aldrig været kendt for sin evne til at hænge sammen ved høje hastigheder(en gammel og primitiv kugletype med gode precicions egenskaber, der ikke burde bruges ved hastigheder på over 750 m/sek)

Til Gammeltoft
Drejer det sig kun om blodudtrækninger på indgangssiden, med Norma kuglerne, eller er der også store udgangshuller for begge.
Hvis det kun er blodudtrækninger, er det PGA hastigheden og den flade næse på kuglerne og ved interbond, en hurtig ekspansionsstart.
LØSNING pürsh dig 100 m længere væk før du skyder med en kaliber med så høj hastighed[Wink]

jbn
Svar
#7
Hej Ignorant,

med Interbonden var der blodudtrækninger på begge sider og det så ved første øjekast virkeligt nydeligt ud. Små ind og udgangshuller men føj, da vi fik skindet hjortene lignede det et trafikuheld.
Med Oryx var der kun blodudtrækninger på indgangssiden men et gigantisk krater på udgangssiden.....[xx(]
Det bedste jeg til dato har prøvet på dåvildt er stadig RWS H-Mantel i 8x57JS v. 800 m/s.

Og ja, afstanden er ikke helt uvæsentlig, men det kan under tiden være et problem at komme langt nok væk inden man kan afgive skud[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Siden har jeg prøvet både den lette og den tunge Oryx i min 7Rem, føj for fanden[xx(][xx(]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005



Hvad putter du så i 7mm rem magén? Skal til at lade selv, og vil gerne have noget med acceptabel kødødelæggelse. Har faktisk købt et par kasser af den tunge oryx til formålet [V]. Det kan være at jeg skal hælde dem igennem 7X57Rén istedet.
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Swift A-frame eller Nosler Partition afhængigt af hvilket vildt der skal jages. Jeg har skudt et par hjorte med Swiften og der må jeg godt nok sige jeg hver gang er blevet positivt overrasket.

Jeg fik på et tidspunkt et godt råd fra en afrika-jæger mht. Swift kugler og det var at anvende de tungeste kugler i kaliberet, da der ved de lette kugler er for "lidt" bly foran tværvæggen.
De lette kugler skulle efter hans mening virke lidt ligesom fmj kugler.
Derfor valgte jeg en 175 grains til min 7Rem.
Men i den konstallation er der ikke meget mere gang i den end i en 30-06 med en 165 grains. Derfor endte jeg op med 160 grains Nosler Partition. Men dog ikke til råvildt der er for tæt på.....[Sad]

Nu har jeg efter i flere år at have jaget med 7REM fået den idé at det skal være større (læs: tungere), derfor roder jeg lidt med 300 eller 338, men er p.t. lidt usikker på hvilken.

Det er jo selvfølgelig ikke rart at skulle vælge mellem to når man nu gerne vil have begge.....[:o)]
Og når man så i forvejen har 30-06, 9,3x62 og 358NM.......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej Ignorant og andre.
"Mit gæt er at dyret har stået en anelse spidst på, og det der så er sket, er at du snitter bovbladet, hvilket medfører at kuglen ekspanderer/splintere samtidigt med at dele af kuglen går på langs og flår ribbenene ud."

Desværre, bovbladet var intakt. Det var rent sideskud!

Jeg har fortsat med KS i efteråret (lageret er stort) på råvildt og har ikke haft problemer - skød en gammel rå næsten samme sted og på samme vilkår. På dåhjort var KS nærmest eksemplarisk, men der er også mere krop.

Som alternativ har jeg fået ladet både Hornady Interbondet og Nosler Accubond, de sidste skal afprøves i praktik på buk (Polen i maj). Har skudt en del råvildt med 308W og 10,7 grams Hornady Interbondet BT uden problemer. Det har været på kryds og langs af dyret.
Min 270W pibe (65 cm.) tager desværre ikke hvad som helst og slet ikke "heftige" ladninger. Fabriks ammo som Remington og S&B går slet ikke. Derfor skal der arbejdes en del op og ned med ladningerne. Det er rent op ad bakke hele vejen.
Jeg har ikke prøvet Nosler Partition eller Swift A-frame endnu – af samme grund - det kommer nok!

Jeg har med andre ord stadigvæk ikke en standard ladning i 150 grain til min 270W'er.

Så er Accubond prøvet på papskiver og DET VAR BARE FJONG - 3 skud indenfor en 1 krone:
Accubond 140 gr. (9,1)
MRP 59 gr. (absolut max.)
Sæt: 84 mm.
Win. hylster
Gænghætte: ?

Så skal den afprøves på dyr, inden jeg går over til masse prod.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Jeg tror at de store ødelægelser har noget med hastigheden at gør, genkender Gammeltoft's historie med interlock'en, desuden har jeg oplevet det samme med fabriksladdede Lapua scirocco 165gr i 300wm.
Et lille ind og udgangshul men alt flydende indvendigt, begge skud under 80-90 meter.

Hilsen Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)