Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blyprojektiler og hastighed?
#1
Som nogle af jer ved, så roder jeg rundt med et projekt 9,3x72r.

Det har stået lidt stille grundet en dejlig ferie i det franske. Her kunne tankerne dog flyde frit sammen med fri indtagelse af gærede druer[Big Grin][Big Grin]

Een af tankerne gik hen i mod blyprojektiler.

Spørgsmål 1: hvor hurtigt kan man sende et rent bly projektil afsted uden problemer?

Spørgsmål 2: må de bruges til jagt? (Ja ja, Google er min ven, men hvis nu en lige vidste det!![Wink] )

Mvh. Lars (som fryser i det danske lortevejr)
Svar
#2
Hej Lars.

Den hastighed du kan opnå, afhænger kun af hvilken form for bly du anvender.

Rent bly er for blødt, så riffelgangene river bare kuglen i stykker uden at sætte den i rotation.

Selv har jeg erfaringer med afbalanseringsklodser.
For det første er det ikke til at finde længere, men måske kunne du være heldig hos en ældre mekaniker ude på landet. Læs; I udkantsdanmark.[8D]

Så støber du kuglerne, og sætter gascheck på i den rigtige størrelse. Dernæst skal de hærdes ved opvarmning og bratkøling. Til slut skal de så smøres, hvilket gøres med en Seizer der er 1/1000 tomme større end kalibreringsseizeren.

Jeg har selv skudt 180 grains kugler i en 30.06 til fuld hastighed, så det må også kunne gøres i en gammel ærværdig 9,7x72.

Et eller andet sted imellem disse to yderpunkter, ligger typografbly. Lige hvor, ved jeg ikke.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#3
Tak for et fint svar[Smile]

Lyder spændende, hvis projektet med de mantlede kugler går i vasken[Big Grin]

Mvh. Lars
Svar
#4
Her er hvad jeg har fundet ud af ved egen eksperimenteren.

Ren bly + 3% tin = ca. 500m/s max.
Ren bly + 3% tin + gascheck = ca. 570m/s max.
Bly + 3% tin + 3% antimon + gascheck = 650-670m/s
Bly + 5% tin + 5% antimon + gascheck = 700-750m/s.
Skal kuglen kunne ekspandere ved jagt er ca. 2% tin + 2% Antimon max. ellers vil den opføre sig som en fmj.

Her er en fin kugle jeg har tang til og kan støbe dig en fornuftig forsyning af hvis du vil prøve:

[Image: R0011974_zpsxjs96ddi.jpg]
[Image: 9.3x72R_zpsbwqimo7c.jpg]

@JTK
Det er noget rent ævl at rent bly er for blødt og kuglen bliver revet i stykker!
Forklar mig lige hvordan alle 22LR rifler i hele verden ikke kan skyde? Og hvad med alle de sortkrudt rifler der igennem århundreder har skudt med rent bly (der er da vist ikke en eneste død bison i USA i slutningen af 1800' tallet der gik ram forbi).
Farten skal anpasses bly legeringen og så fungerer tingene masende fint.
Afballanseringsklodser har en legering der ligger omkring: 0,5% tin + 3% antimon + 0,25% arsenik og har en naturlig BHN på ca. 12. På grund af arsenik indholdet kan de hærdes men vil henfalde og blive blødere med tiden igen.
Skrifttype metal (linotype) er: 4% tin + 12% antimon og har en BHN på 19 så den ligger da vist ikke mellem klodserne og rent bly.
Svar
#5
Hr. Kaffegrums....... Det lyder rasende interessant. Er det ikke en relativ tung kugle?

Mvh. Lars
Svar
#6
Jo og fordelen med en tung kugle er at den typisk vil være mere effektiv mht udnyttelse af krudtet ved lavere tryk.
2,3kj for 28 grains krudt, det er da fint ;-)

Tunge langsomme kugler har større dybdevirkning hvis vildtet bliver stort (gris og elg).
Tænk på at de fleste bison okser blev skudt på 250-400m afstand med en ca. 400grain kugle ved V0 lidt over lyden og ofte var der gennemskud.
Svar
#7
Tænker bare på, om det er muligt at lade op med så tung en kugle, få den op i fart, så den kan levere 2000 j. på 100 meter - og stadig holde trykket lavt så gamlebøssen kan klare trykket? Den må jo højest udsættes for 29000 psi og vel helst et godt stykke under[Smile]
Svar
#8
Tja, den skal op i ca. 550m/s og det er lige på kanten af hvad jeg vil udsætte en kugle uden gascheck for, men fortvivl ikke der er råd!
En gascheck lavet af øldåse er så tynd at den kan crimpes fast på en kugle der ikke er beregnet for det og så virker den næsten lige så godt som en af kobber.
Svar
#9
@Kaffegrums...........

Bly, øldåser og gastjek. Jeg må bare indrømme, at jeg er total på udebane[^][Wink]

Mvh. Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)