Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centralvarme/ opvarmning af ældre hus
#1
Hej folkens!
Jeg har brug for et par gode råd angående ny installation af centralvarme!
Det drejer sig om en ældre ejendom bygget i mursten. Ejendommen bliver isoleret i forbindelse med gennemgribende renovering.
Grundplan er 182m^2.
Der er kælder som kun benyttes til opbevaring, så der er ikke umiddelbart brug for opvarmning?!

Stueplan består af ca. 50m^2 værksted som ikke behøver at være opvarmet?!, og dertil kommer ca. 132m^2 som skal opvarmes(butikslokale).

1. salen er 182m^2 beboelse.

Dvs. at det samlede areal der ønskes opvarmet er ca. 314 m^2.
I boligen på 1.salen skal de ca. 100 m^2 laves med gulvvarme.

(På nuværende tidspunkt bruges der et få år gammelt oliefyr med indbygget varmtvandsbeholder)
(Der har tidligere været brugt fjernvarme som relativt nemt kan genetableres).

Mit spørgsmål er så; Hvilken type opvarmning bør jeg vælge?

(Giv gerne konkrete eksempler med priser, fordele og ikke mindst ulemper....)

På forhånd TAK [Smile]

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
Pillefyr. Billigere end olie. Centralvarme bør være i gulvet.
Ulempen ved pillefyr er regelmæssig rengøring manuelt arbejde når sække skal flyttes og tømmes. Fordele ved gulvvarme. Varmen stiger opad så der er ikke fodkoldt når varmen er tændt. Dyrt i etableringsomkostninger.
Svar
#3
Hvis der har været fjernvarme, hvorfor så ikke gå tilbage til det? Ligger det et sted hvor det er absurd dyrt? De fleste steder er fjernvarme jo konkurrencedygtigt med de fleste andre former for opvarmning og så passer det sig selv.

Pillefyr er ok. Afhængigt at hvordan man får det sat op, så skal der fyldes piller på jævnligt og tømmes aske.

Jordvarme og luft/vand varmepumper er næppe hensigtsmæssigt i et ældre hus, også selvom der er efterisoleret. Normalt kræver ældre huse en høj fremløbstemperatur for at give ordentlig varme.

Et vigtigt aspekt er også hvor meget plads er der til fyr og brændsel?

Størrelsesmæssigt er du nok i 25-40kW indfyret effekt.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Vi bor i et stort ældre hus fra 1942 som er efterisoleret og med bjergvarme fra boret hul 230m, og det virker fint og kræver næsten 0 tilsyn, 100% tilfreds, der er varmer i 180+90 kælder!!
Svar
#5
Der er som andre af de agtværdige formænd er inde på mange ting der skal tages højde for.

Mine erfaringer stammer primært fra pillefyr som var min første tanke at anbefale da jeg læste indlægget.

Jeg opvarmer ca 300 m2 i to bygninger med mit standard pillefyr som er 8 år gammelt. Det er et "budget" pillefyr uden alt for meget elektronik og som i indkøb vel koster ca 35 kg plus skorsten og fittings

Jeg synes at arbejdet er minimalt mht pasning. jeg renser fyret for aske ca en gang om måneden lidt afhængig af hvor koldt det er udenfor. Og den operation tager ca 10 minutter... thats it.
Pillerne har jeg plads til at få blæst ind. Ca 6 tons ad gangen så dem har jeg heller intet arbejde med.

Det er klart den billigste måde at få leveret piller på, og hvis du så oven i købet bor i nærheden af den Tyske grænse er der voldsomt mange penge at spare på at få piller fra Tyskland.

Jeg har en kombi varmtvandsbeholder så jeg om sommeren har slukket fyret og kører på el. Det er for dyrt at holde et pillefyr kørende hvis det kun er til varmt vand.

Min årlige varmeudgift er ca 12 - 13000 kr i et hus fra 59 i middel isoleringsstand. Det fås vist ikke meget bedre.

Jeg er klar over at mit set-up er nærmest optimalt fordi jeg nærmest intet arbejde har i håndtering af piller, men jeg er ikke i tvivl om at jeg stadig vil anbefale det selvom der skulle være noget mere arbejde i det[Smile]
Svar
#6
Jeg forstår ikke helt det du skriver, at der tidligere har været brugt fjernvarme.
Hvis der er fjernvarme i området, er der normalt aftage pligt. Dvs du IKKE MÅ installere anden varmekilde, gør du det kommer du som minimum af med tilslutnings afgiften samt et årligt ikke helt lille beløb.
Tror du skal undersøge det først.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
ja pillefyr vil være en god ting boede i et hus i nogen år med 320m2 ca. og der var pille fyr der skulle bruges i gennesmsnit 2min. værd dag på det og det er det!
nu bor jeg så i et hus på små 100m2. og der har vi en pille ovn lige som brændeovn bare til piller, det er super hyggeligt og se på + det er billigt vi varmer for 3000kr. i året Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#8
Bor i en 200 kvm landvilla fra 1910, der er blevet efterisoleret.

Kører m. pillefyr og det funker bare og er billigt.
Sæsonen 2014-15 kommer vi til at have et forbrug på 6500 kg.
På en normal vinter ligger vi på 7-7500 kg.

Vedligehold/arbejde m. det er rimeligt let. Bruger ca. 10-15 minutter hver 14 dag i vinter sæsonen.

Havde dog lidt problemer i efteråret, men det var et spørgsmål om at få fin tunet indstillingerne efter at hele styringsenheden blev skiftet efter at være brændt af p.g.a. lyn nedslag[B)]

Hvis du samtidigt sætter en Alpha pumpe på, kan du om sommeren f.eks. køre den ned på 5 watt. Vi kører også om sommeren af hensyn til bade værelses gulvet, da det ellers er pive koldt derude. Det koster ca. 1/2 kg piller i døgnet.

Kan du finde nogle at dele pille indkøb med, kan du få til ca. 1500 kroner/tons i Tyskland.

Har efter hånden prøvet en del forskellige piller i forskellige prislag og har gjort den erfaring at man skal holde sig langt væk fra de billigste. Der bliver simpelthen for mange driftsstop. Kører selv med Barlinek på 6 år.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
Tusinde tak for svarene alle sammen! [Smile]

@ McQuolle: Fjernvarmen ligger på 725 DKK pr MWh. Det er umiddelbart i den høje ende...
Der er rigeligt plads til fyr og træpiller.

@ CP: Der har som sagt været installeret fjernvarme, så jeg kan nemt få det geninstalleret mod en mindre udbetaling. Den korte version af den lange historie er at vedkommende der har tidligere har boet i bygningen, var medlem af bestyrelsen i fjernvarme foreningen. Han ragede så uklar med resten af bestyrelsen, og valgte derfor at installere oliefyr, og få lukket for fjernvarmen. Jeg ved ikke hvor mange år det er siden. Da jeg købte ejendommen fik jeg min advokat til at undersøge lovligheden af dette, og alt er i skønneste orden! MEN jeg tror du har ret, så hvis jeg får geninstallereret fjernvarmen, så er jeg låst til det... [xx(]

Med hensyn til pillefyr så har jeg hørt om en del der har haft problemer med styringen, fyr der går ud i utide, dyre reparationer m.m.
Så det er godt at høre der er en del af jer der har positive oplevelser med det. Dog træls at kedlen skal renses/tømmes regelmæssigt. Kan godt lide noget der bare passer sig selv. Men olien er godt nok en dyr løsning!

Nogen der har andre gode forslag? [?]

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#10
Nu har jeg kørt i 6 år m. den samme pillebrænder.
Udover det nævnte lyn nedslag, har jeg kun haft drift stop når tænderen er brændt af ell. de få gange jeg har købt skod piller.

Brænderen jeg kører m. er en SWEBO, der ikke kan købes i DK længere p.g.a. de ikke ville ofre pengene på de nye godkendelses regler.
Pellex er den samme, eneste forskel er styringen. Min leverandør blev så forelsket i min brænder og styringen, at han skiftede sin Pellex ud med samme system. Han har nu kørt problemfrit i 5 år.

Med hensyn til arbejdet, er det noget man lyn hurtigt vænner sig til og når det først er sat i system er det ikke noget man tænker over.
Det eneste man tænker over, er alle de dejlige rare penge man sparer[Big Grin]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
Det er en livsstil at fyre med træpiller
Man er bundet på hænder og fødder..
vælg fjernvarme.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#12
@ Schönauer
Det lyder rigtig fornuftigt!
Hvor ofte skal der så fyldes træpiller på? Altså har du en tank/silo til 1 pose af gangen? (er en pose 25kg eller?) eller har du en stor tank/silo til et tons eller lignende??

Gad dæleme godt vide hvor stor besparelsen vil være ved at bruge træpiller fremfor olie eller fjernvarme...

I energirapporten står der et forventet varmebudget (med olie) på 55.000 DKK p.a. !!! [:0][:0][:0]
Det er jo selvfølgelig før det er isoleret, skiftet til termoruder m.m.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#13
@ 1/2auto

Det er også det jeg frygter!!!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#14
Man bør jo egentligt relativt simpelt kunne lave en udregning der sammenligner prisen pr. år ved træpiller, olie, fjernvarme mv.
Hvor man ser bort fra etablerings-omkostninger...
En forbrug pr år kunne jo være 25.000 kWh.

Nogen der har lavet en lignende beregning?

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

@ Schönauer
Det lyder rigtig fornuftigt!
Hvor ofte skal der så fyldes træpiller på? Altså har du en tank/silo til 1 pose af gangen? (er en pose 25kg eller?) eller har du en stor tank/silo til et tons eller lignende??

Gad dæleme godt vide hvor stor besparelsen vil være ved at bruge træpiller fremfor olie eller fjernvarme...

I energirapporten står der et forventet varmebudget (med olie) på 55.000 DKK p.a. !!! [:0][:0][:0]
Det er jo selvfølgelig før det er isoleret, skiftet til termoruder m.m.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...




Jeg har bygget en tank der tager 500 kg piller. De sidste 500 kg står ved siden af tanken. Har fundet en lokal leverandør der leverer 1 tons adgangen og 500 kroner under listepris. Så slipper jeg for at havde for mange penge investeret i lager, samt at det tager plads.

Livsstil vil jeg ikke kalde det. Købte huset m. pille anlæg, men det kørte ad h[}Smile][}Smile][}Smile][}Smile][}Smile] til. Det var et pause fyrings anlæg. Magen til lort skal man lede længe efter. Hvis det kunne blive en livsstil så måtte det være fordi man havde en hjerne skade.
Med digital styring kører det som en leg, når det først er tunet ind. Man kan evt. sætte et GSM modul på, hvis man gerne vil have alarm ved problemer. Det har jeg dog ikke og heller aldrig følt behov for.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
REgneark som kan hjælpe dig med beslutningen.
http://www.stokerpiller.dk/beregn1.php
Jeg installerede et woody pillefyr i et delvist isoleret landhus på 188m2
Uden tilskud og incl installering til bestående skorsten betalte jeg 25.000 for et 16kw sæt. Brugervenlig, kan tilsluttes nettet og give gratis alarm via mail til mobil, sms koster.
http://www.hedestoker.dk/4327_scotte_pil...cgodSH8FhQ
Svar
#17
Jeg har også et woddy anlæg, som nu kører på 5 år uden nogen form for problemer, ja det kræver lidt arbejde, jeg bruger når det er koldest
10 min i ugen på at fylde siloen ca. 180kg, og så renser jeg efter ca. 1-1,5 ton piller og det tager max 1/2 time.
jeg bor i et hus fra 1914 på 230 m2 som dog er gennem renoveret og efterisoleret.
inden jeg fik pillefyr brugte jeg 2500 - 3000 l fyringsolie årlig alt efter hvor kold en vinter vi har haft, nu bruger jeg 6-8 ton træpiller årligt besparelsen varierer en del alt efter oliepriserne men som priserne ligger nu sparer jeg ca 15000 kr årligt hvilket giver en tilbage betalings tid på 2 år [Smile]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#18
En lille detalje er at give pillerne en dl madolie når siloen er fyldt op. Det tager smuld med ud. Jeg oplever tit meget smuld fra storsække når siloen er ved at være fuld. En dl madolie oven på pillerne når siloen er fyldt op binder smuld på pillerne og får det hele til at glide. Når man selv tager ansvaret for ens forbrug så bliver det pludselig nemt at spare mange penge.
Svenskerne har gode erfaringer med at hente varme op fra undergrunden, jeg ved ikke om det er lovligt i DK. Men jeg ved at det er stortset umuligt at grave horisontalt i Sverige uden brug af tungt entrepenørgrej så en lodret boring kan foretages på forholdsvis kort tid. Er der nogen der kender varmeudnyttelsen på et 220meter hul i forhold til et normalt varmegenvindingsanlæg som graves ned i DK.

Jeg har to 50kw pillefyr kørende af typen Woody incl nettilslutning. Nemt og bekvemt. Når siloen er tom for 850kg piller så renses kedlen i samme omgang som siloen fyldes op.
Svar
#19
Vi havde i et tidligere hus et Benekov stokerfyr. Der virkede helt ok. Det opvarmede ca. 200m2 ret dårligt isoleret hus. Forbruget var på ca. 10T/år. Der var kun minimalt rengøring én gang om ugen ca. Pillerne fik vi blæst ind i en silo som stod i et udhus, og blev så kørt over til fyret i en gammel fodervogn ca. hver 3.-5. dag.

Hvis jeg selv skal købe stokerfyr igen, så bliver det så den automatisk tager piller fra en stor silo og med automatisk rens og askeudtag. Jeg værdsætter det højt at den kan passe sig selv også selvom det kun er relativt lidt tid der skal bruges på at rense og fylde den.

Hvis vi antager de 55.000 kr/år er udregnet efter en oliepris på 10,-kr/L, så er det ca. 5500L Olie = Ca. 55 MWh.

Det modsvarer ca. 10,5T træpiller, altså en udgift på små 20.000,- kr. til træpiller afhængigt af mærke, kvalitet og indpakning (Sække, indblæsning, bulk).

Fjernvarme vil havne på ca. 38.000,- kr/år (Har højere virkningsgrad end de andre, og kræver derfor kun ca. 51 MWh).

En luft/vand-varmepumpe vil nok havne på ca. 20,4MWh elforbrug, eller omkring 46.000,- kr. Det er muligt man kan få reduceret elprisen da det jo svarer lidt til elvarme, men jeg ved ikke om dette er tilfældet.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
Har kørt med at Passat pillefyr i 14 år nu. 200 kvm delvist isoleret. Elvandvarmer om sommeren.
Pillefyret bruger ca. 8 ton om året = ca. 17.000 kr.
Olieforbrug før ca. 5000 liter = ca. 50.000 kr.
Etableringsomkostninger med det hele, dvs. fyr, nedgravning af rør, installering i værkstedet, el, fjernelse af gamle olietanke osv. osv. ca. 100.000.
Passaten har en beholder på ca. 450 liter. Jeg fyrer med piller i 16 kg sække, dvs. jeg om vinteren onsdag og søndag fylder ca. 10-12 sække i beholderen. Det tager måske 5 minutter. Det tager også ca. 5 minutter at rense aske mv.
Alt i alt en rimelig god timeløn.
Hvis jeg skulle ændre noget, så blev det solfanger til vandet om sommeren. El er dyrt til vandvarmeren.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)