Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber
#1
Hej, min kammerat kluden, har lige købt en fin Mauser 98, fra 1936 i cal. 8x57. Han skal nu til at have tilladelse til den og er i tvivl om det er en JS eller andet ??

Er er nogen her der ved det ?

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej LANI

Kan vi få lidt mere info.. Er det en Arme-mauser, civil eller hvordan og er det en "ægte" mauser - altså ikke bare en riffel bygget på 98'er lås ?

Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at det er en alm. JS'er/IS'er. Men den eneste måde du/I kan være helt sikre på, er at få pibens indvendige diameter målt.
Hvis jeg husker ret, så er har en J/I riffel en diameter på 8 mm, mens JS/IS riflerne har en diameter på 8,2...

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Hvis den er fra 1936 er risikoen for, at der er tale om en I'er nästen lig 0. Er man i tvivl skal den dog rigtigt nok opmåles.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Det jeg har fået fortalt, er at den er overplastret med hagekors, dens historie skulle være noget med at den har tilhørt en SS officer, der er langdistance sigtemidler på helt op til 2000 meter. Der høre bajonet til.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#5
Sådan nogle historier opstår let....[8D]..... Men hvis der er hagekors på den, så er det formentlig i forbindelse med pröveskydningsstemplerne, og så er sandsynligheden for at det er andet end en 8x57 JS (hedder egentlig "IS" - men dette er ikke längere den normale betegnelse) endnu mindre!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
der skulle også være et firkantet hul i kolben med noget metal til at kigge igennem. Det skulle efter sigene bruges til afstandsbedømmelse.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#7
8x57I blev afløst af 8x57IS i 1905.
De kaldes også J og JS

Chancen for at en 1936 Mauser er en 8x57I er meget meget lille.

Kugledia på I er 8,08mm og på IS 8,2mm

Her er lidt mere info: http://en.wikipedia.org/wiki/8_mm_Mauser

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Det er alt sammen meget godt LANI, men prøv lige at konsultere din kollega henne på våbenkontoret og spørg ham hvorledes det hænger sammen med registrering af rifler med hagekors på.
Os almindelige dødelige uden for "korpset" kan nemlig ikke, lovligt, være i besiddelse af rifler med hagekors i.

Jag havde for ganske nylig en standard mauser inde til renovering og den skulle for at manden kunne få den registreret hos politiet i Odense fremvises der.
Der blev der fortalt at hvis der var hagekors i riflen så kunne den desværre ikke registreres og ville derfor, på stedet, blive inddraget!!!

Men selvfølgelig..... alt kan jo snart lade sig gøre....[:0]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Nu er "Dynamit-Harry" i Odense jo også en personage af rang [}Smile] Ikke alt, hvad han "bestemmer" er helt i tråd med den skrevne lovgivning og han fortolker selvsamme lovgivning mere end restriktivt [Sad!]

Gammeltoft, det du tænker på, er det ikke det der med at krigsvåben tilhører staten ? Praksis er dog, at man sagtens kan få tilladelse til sådanne våben - og det er uanset hvor mange pipfugle den er stemplet med !

En ganske simpel ting: Hvis våbenet tidligere har været registreret hos politiet eller i en skytteforening kan våbenet UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER inddrages. For så er det nemlig tidligere blevet frigivet af myndighederne.

Man skulle næsten slæbe den kære skyder til Odense for at få den inddraget og så se, hvad han siger når han efter lidt brevskriveri sammen med LENE bliver nødt til at udlevere den igen [Big Grin]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
Clues:

- Har tilhørt en tysk SS Officer
- Har fatning for Bajonet
- Har hagekors præget i metaldelene
- Har som alle almindelige mausere "klap-sigte" til 2000m

Med al overvejende sansynlighed er her tale om en standard mauser.

Er det en der ikke tidligere har været registreret på en jagttilladelse SKAL den fremvises. Ingen diskution!

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvor og hvordan den tidligere har været registreret.
Der må IKKE være hagekors i !!!!

Er det éen der har været registreret til jagt i en anden politikreds til jagtbrug er det ikke udelukket at den efterfølgende forlanges forevist i en "ny" politikreds. Hvilket du ikke kan nægte.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
[/quote]
Gammeltoft,

kan du ikke lige finde det sted i våbenloven hvor det er anført at en Mauserriffel ikke må være forsynet med malerens fjerkræ og vedhæng.

God fornøjelse med søgearbejdet [Wink] [Big Grin]
[/quote]
Hej Förster.

Ham der du kalder maleren, tror du ikke der er den person jeg plejer at benævne som "Den lille tapetserer". Skråremmen er til at holde malerhosten fast under næsen.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#12
Hej RAS,

det er helt korrekt at det ikke står i våbenloven,
til gengæld kan du prøve at møde op med en kanon med pipfugl og kors i.
Du får den ikke registreret uanset hvor højt og til hvem du hyler.....[Big Grin]
Og det gælder ikke kun Odense!!!

Men du må gerne prøve at flytte postadresse og gøre forsøget!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Gammelpot...Sig lige til næste gang der skulle være bøvl med 'Dynamit-Harry...Jeg kunne godt tænke mig at VTF tog et sådant slagsmål med en rigtig skrankepave - Bare så det en gang for alle kan tolkes ensartet.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#14
Jeg vil lige præcisere at det ikke er mig der har købt riflen, men et andet medlem her på VTF, nemlig kluden, han har bare ikke adgang til nettet derhjemme, hvorfor han bad mig om at spørge for ham. Jeg er sikker på at han vil finde tråden interessandt når han engang læser den. Han snakkede noget om at han ville forsøge at få tilladelsen idag, nu for vi se....

Jeg er enig i at Harry i Odense fortolker våbenloven for stramt især med hensyn til ½ automatiske salonrifler. Jeg har selv tænkt på at købe en 'og så indklage hans afgørelse til justitsministeriet....problemet er at jeg er bange for at de sylter sagen i flere år........

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#15
Ja ja ja,
det er stadig godt nok alt sammen,

faktum er stadig at du på flere politistationer på fyn ikke får registreret en kanon med hagekors i.
Kommer den udefra i den forstand at den ikke tidligere har været registreret til jagt, så SKAL den forevises og er der hagekors i inddrages den!!!

Hvorvidt lovgivning er tolket / fejlfortolket kan jeg ikke svare på. Jeg er ikke jurist.
Loven tolkes i disse tilfælde af politimyndigheden og hvorvidt det er retfærdigt eller urimeligt vil jeg under ingen omstændigheder kommentere. Det her er en beskrivelse af praksis.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Hvorfor er det at der er problemer med hagekors på riflerne???? Bare et undrene spørgsmål!
Svar
#17
Det stammer fra den gang fritz drog hjemad igen.
Der smed de som bekendt alt hvad de havde i hænderne.
Låsene fik herved status som krigsbytte og markeringerne/stemplerne tjente den danske stat som identifikator herfor.
Efter nogen tid (husker ikke det specifikke årstal) blev låsene frigiveet for et beløb på 100kr pr stk.

Folk der havde købt en baneriffel i Otterup før den tid havde faktisk aldrig rent juridisk været ejer af låsestolen men kun "bruger" eller "lejer" om man vil.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Gammelpot...Der er kommet en klar udmelding fra justitsministeriet omkring 'statens ejendom'....Begrebet eksisterer simpelt hen ikke i dag. Så hvilke forudsætninger har 'dynamit-Harry så for konfiskation ?

Jeg er stadig frisk på at vippe ham igennem en tur med justits-Lene

[:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#19
God fornøjelse.
Men hold mig udenfor....[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Aha, jeg lugter et sprængfarligt emne....i stil med muhammedtegningerne....Gammelpot, har tilsyneladende noget i klemme hos Dynamit Harry [?][?][Big Grin][Big Grin]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)