Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kongsberg vekselsystem
#1
Jeg har en Kongsberg 393 i kal. 6,5 x 55 som jeg er rigtig glad for. Jeg kunne dog godt tænke mig muligheden for lidt kraftigere skyts til Elg og svin. Er det muligt at lave et vekselsystem på den - og hvem på Fyn kan i givet fald lave det?
Svar
#2
H.G. Firearms

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Arne Holgersen i Jordløse.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 308Win, 30.06, 375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Vekselpiber er overvurderede efter min mening.

Jeg vil anbefale at du beholder riflen som den er, og køber én til i det kaliber du ønsker dig. Det bliver sikkert billigere og så er du fri for bøvlet med, at det altid er den forkerte pibe der sidder på, og du kan ikke nå at indskyde efter skift.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Lasse har fuldstændig ret, hvis man som jeg ikke kan leve uden kontrol skud. Og jeg har vist nok et par af slagsen med veksel pibe - det er noget frygtelig rod.

Du har en kaliber i forvejen, der kan det meste med en 10,1 grams kugle. Springet op til næste er ikke så stort, muligvis en 9,3x62.

Hvis skam skulle ske, at der kommer blyforbud kan du jo pibe om til 30-06.

Nyt grej er altid godt, der er et par Kongsberg 393 i DBA (308 & 338WM) til 6,000 og under. Det er ca. 1,500 kr mere end en ekstra pibe uden "system"[Smile]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Tak for Jeres inputs. Jeg har også en Sauer 202 i 300 win. mag. og er egentlig glad for begge - det er nok bare tanken om én riffel hvor jeg så kan skifte både kaliber og kikkerter! Hvis man skulle bruge 300'eren mere allround hvilken kugle og vægt vil I så anbefale?
Svar
#7
Når du har en Sauer 202 har du allerede mulighed for pibe skift.
Så at bygge din Kongsberg om er penge ud af vinduet.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig koret. Veksel system - over vurderet og der sidder altid den forkerte pibe til opgaven.
Masser af hardware i skabet, det er vejen frem[Big Grin]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Korrekt Schönauer, bortset fra at jeg er "begrænset" til magnum kalibre da Sauer (mig bekendt) ikke kan veksle mellem medium og magnum!
Svar
#9
Puuuha, den er svær Jesbru. Hvis du på nogen måde synes, at 6,5´eren mangler power, så har din 300 Winnie med den rigtige patron alt hvad du skal bruge. Så du mangler faktisk ikke nogen riffel, og det er jo altid hårdt at indse.

Men jeg kunne forestille mig, at 300´eren kan være ubehagelig at skyde med, det var da i hvert fald sådan én der gav mig mit weatherby-scar. Så du kan løse problemet ved at købe en lyddæmper og montere på Saueren, så bliver den blid som et lam. Og du har fået slukke "må-ha" tørsten for en stund [Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Du har ret Lasse. Jeg har en mundingsbremse på saueren så den er fin at skyde med. Og kigge man rigtig godt efter er det nok bare trangen til noget nyt der presser på ;-)

Jeg skal nok bare sætte mig mere ind i 300'erens muligheder.....
Svar
#11
En 180 grains woodleight weldcore og så har du en rigtig god kugle du kan bruge til alt fra varmint til elg i Europa.
Svar
#12
Hej jeg har sauer 202 er glad for denne, men som der er sagt er det altid den forkerte pibe der sider på den. Økonomi køb en riffel med den kaliber du vil bruge til det givet formål med det optik som du finder fyldes gørende til opgaven, det bliver du gladest for.

Rasmussen45.
Svar
#13
Mig bekendt kan man købe et nyt bundstykke til Sauer og du er dyrt kørende.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by unknown

En 180 grains woodleight weldcore og så har du en rigtig god kugle du kan bruge til alt fra varmint til elg i Europa.



HVordan er mht. kødædelæggelse på mindre arter (råvildt og svin)?

Bruger nu en swift A-frame.....
Svar
#15
Svin er ikke en mindre art i min optik medmindre du skyder pattegrise. Jeg har haft fin virkning med woodleigh. Hjertekugle og ca 20 meter sprint hvorefter dyret forener. Kødødelæggelsen er mindre end en 180 mega i en 3006 til råvildt. Den var ikke ladet superhurtigt men en god præcis ladning som lå i bunden af den anbefalede krudttabel. Kuglen skulle være forholdsvis hård. Altså ikke svampe så meget op men leverer gennemtrængning.
Svar
#16
Jeg har skudt råvildt, gris og ræv med 300 WM ladet med 180 grs TSX.

Udgangshuller er mindre end med en 6,5 med Oryx.

mvh
mvh
Svar
#17
Tak for hjælpen gutter. Dejligt med et sted hvor man kan få noget kvalificeret hjælp og råd [Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)