Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmper eller bremse
#1
Lillepigeprinsessen skal til at træne lidt mere seriøst med riffel og jeg går så og lurer lidt på rekyldæmpning - På En 308'er, som kortes til ca 48 cm, opnår man så den bedste/mest effektive rekyldæmpning med en god mundingsbremse eller en dæmper ?

Mvh Zeb
Svar
#2
Har prøvet begge dele og er ikke et sekund i tvivl. Rekylbremsen blev solgt og en Sonic 45 indkøbt. Ahhhhh, så blev det dejligt at skyde [:p].

Jeg ved ikke om man kan måle nogen forskel på, hvor godt de to løsninger lige præcist dæmper rekylen, men braget fra skuddet er medvirkende til den oplevede rekyl, og her er der bare en verden til forskel. Når du bruger rekylbremse forstærkes larmen til det uudholdelige for både pigen selv og naboskytterne. Med en dæmper, får du samme oplevelse som når du starter bilen med intakt udstødning, efter at have kørt den på værkstedet med en mistet lydpotte.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg kan kun gi´Lasse ret . dæmper er vejen frem.

For nogle år siden købte jeg en NKT . Dertil købte jeg en rekylbremse. planen var at den skulle bruges under tilvænningen til den kraftigere rekyl. Jeg har skudt 3 Skud med den , den larmer helt forfærdeligt , braget er langt være end rekylen , jeg indrømmer gerne at jeg er bange for den rekylbremse.

Min datter på 14 år skyder iøvrigt med 6,5x55 300win mag og NKT alle med en sonic 45 , det eneste problem er patronforbruget [8D]

Mojn LWL
Svar
#4
Jeg skal ikke kunne sige hvilken af de to, der giver bedst rekyldæmpning. Men dæmper har fungeret perfekt her, da lyden generer ganske meget i min bog. Ja, det forringer faktisk min skydning væsentligt.

Nu er det så blevet sk*de træls med alle de andre ignoranter, der larmer på skydebanen [Smile]

Mvh Pete
Svar
#5
Ifølge amrikanske tests så er det designet af rekyldæmperen der bestemmer om du kan holde blikket og piben rettet imod målet. De bedste rekyldæmpere er over 50% bedre end en lydpotte til at minimere opspring af piben under skud. Problemet ligger så i støjoplevelsen. Selv skyder jeg med en 55mm dæmper på min 308 og det er dejligt at kunne finde målet igen før kuglen rammer på afstande over 400meter. Dongplader og andre visuelle ting.
Svar
#6
Okay det var jo et pænt entydigt resultat, der kom frem... Det bliver til en dæmper som kommer på efter turen med vinkelsliberen [Big Grin][8D]

Jeg takker [Smile]

Zeb
Svar
#7
En optimal bremse reducerer rekylen over 70%, en dæmper "kun" ca. 25-28%.
Jeg havde en 270WSM med en hjemmelavet bremse der virkede perfekt, der var bare lige det problem at mere end ca 25 skud med både propper og værn gav hovedpine.

Så en god dæmper vil typisk virke meget bedre end en god bremse fordi den gør oplevelsen behagelig.
Hvis rekylen er et reelt problem så er en 22'er måske vejen frem indtil hun har vænnet sig til den og kan trappe op?
Eller lade med lettere projektiler?

http://www.thetruthaboutguns.com/2015/04...hootout-2/
https://www.youtube.com/watch?v=Hiju-bzvf34
Svar
#8
Så bliver det vel nærmest pottetræning for prinsessen #128521;

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Kæreste venner [Wink]
De amerikanske test er jo med amerikanske dæmpere.[B)]
I den virkelige verden er forskellen nok klart mindre[Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
@ n/a ... På hvilken målelig måde er de amerikanske dæmpere "ringere" til at dæmpe rekyl end de europæiske ..?? (Ud over at EU dæmperne nogen gange er større og tungere [Big Grin])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så bliver det vel nærmest pottetræning for prinsessen #128521;

Mvh.

Yeti



[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Den låner jeg sgisme når hun skal prøve den [Wink]

Hun har skudt en hel del med .22 og jeg tror hun er så langt som hun umiddelbart kan komme på det niveau. Jeg vil bare gerne gøre de første gange til en positiv oplevelse frem for blot at stikke hende en udhulet bøjet birkekæp påskruet et sugerør i 30-06 og afsluttet med en slimline bakalit-bagkappe i hænderne....
(Jeg har hadet det kaliber lige siden - af netop den grund)

I tænkeriet omkring det her havde jeg helt misset den lydmæssige del, hvor jeg jo kun kan nikke genkendende til oplevelsen af en bremse... Tror jeg holder mig til dæmper-løsningen..
Svar
#12
Hvis hun vil prøve min 6,5'er, er hun velkommen. Den er uden dæmper og bremse. Rekylet er så godt som 0.

Du ringer bare.#128521;

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]

livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG:-)

Nu med et par glasøjne. :/
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@ n/a ... På hvilken målelig måde er de amerikanske dæmpere "ringere" til at dæmpe rekyl end de europæiske ..?? (Ud over at EU dæmperne nogen gange er større og tungere [Big Grin])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Kunne man forestille sig at materialevalg i dæmperen kunne påvirke rekylereduktion.
Ud fra tesen om at en alu dæmper i kraft af ca 10 gange højere konduktivitet i forhold til rustfri. Vil køle så meget mere på gassen, at udstrømningshastigheden ville reduceres kraftigt, ud fra tesen om at koldere gas fylder mindre, og derfor ville have lavere tryk efter at være kølet af den højkonduktive dæmper [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)