Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
våbenolie og alternativer
#1
Hvad bruger i som våbenolie, har selv brugt Ballistol, Tenton og Proshot; men tænker om man ligeså godt kunne bruge eks.vis gearolie eller lign. syrefri olie der jo er væsentligt billigere?

Jap
Svar
#2
Ballistol bør du have på og med dig på jagt. Den er designet til at smøre og fortrænge vand. Derudover så kan du bruge den desinficerende hvis du eller hunden får en flænge, skramme eller lignende. En flaske holder flere år hvis er omhyggelig med brugen af den
Svar
#3
Frog Lube og JB Compound.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Breakfree ...
Superlube .. Superlube Dri-film

WD-40 [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Det kommer vel an på hvad der skal smøres og under hvilke omstændigheder.

En H&K 770 med rulleknaster som en M75 ville jeg nok smøre med en snas fuldsystetisk 2-takt olie.
Omvendt hvis det er nord for nordland ved vintertide ville jeg nok som de lokale dyppe hele bundstykket i petroleum og sky alt andet (som vil fryse).

Selv kan jeg med sikkerhed sige at alle mine boltaction rifler kun er smurt med minimale mængder olie på slagstiften og fjederen. Resten er tørt.

WD-40 er på fiskeolie basis og opfundet som fugtfortrænger ikke smøremiddel. Det har en kedelig tendens til at tørre ud og efterlade en nasset rest der suger støv.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Det kommer vel an på hvad der skal smøres og under hvilke omstændigheder.

En H&K 770 med rulleknaster som en M75 ville jeg nok smøre med en snas fuldsystetisk 2-takt olie.
Omvendt hvis det er nord for nordland ved vintertide ville jeg nok som de lokale dyppe hele bundstykket i petroleum og sky alt andet (som vil fryse).

Selv kan jeg med sikkerhed sige at alle mine boltaction rifler kun er smurt med minimale mængder olie på slagstiften og fjederen. Resten er tørt.

WD-40 er på fiskeolie basis og opfundet som fugtfortrænger ikke smøremiddel. Det har en kedelig tendens til at tørre ud og efterlade en nasset rest der suger støv.



Så vil jeg råde dig til, aldrig at købe en riffel i rustfri.
Rustfri mod rustfri uden smøremiddel = rivning = ødelagt riffel. (og den kan teknisk set ikke repareres igen)

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Anschutz GunCoat, Drylube til pibe, kammer m.m. - fordi det er ultra tyndt og efterlader en meget fin beskyttende hinde.

Brunox (den grønne) til ydre dele - efterlader en tykkere film, som beskytter godt i skabet og i felten.

Pro Shot våbenfedt til skæfte/låsestol kontaktflader, utilgængelige steder, låseknaster m.v.

Bruger WD40 til at "skylle" piben igennem med, efter rens med Robla Solo m.v.

@ Yeti... Frog Lube - er det ikke det samme som CRC LongLife? Og hvor køber du det?

J.
Svar
#8
Om det er det samme ved jeg ikke - er ikke stødt på det udsagn før. Jeg tror jeg købte det hos http://www.vapenvardsbutikken.se men det kan også have været et andet sted. Jeg synes at det er rart med et ugiftigt produkt, som samtidigt (lugter) virker godt.

Jeg fandt produktet via denne test: http://www.dayattherange.com/?page_id=3667 Jeg synes at resultaterne begrundede en nærmere undersøgelse af produktet, og indtil videre er jeg godt tilfreds.

JB-Compound bruger jeg fordi det er det produkt, der giver mig mindst afvigelse ved første skud.

Men som de fleste andre af jer formentligt har, så har jeg en lang række produkter stående, men det er altså FrogLube og JB-compound som er mine favoritter.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Yeti: Nej - jeg kan se, at det ikke er det samme produkt...

J.
Svar
#10
Til CP
Jeg forstår ikke du har problemer med rustfri rifler ?
Jeg har en Sako 338 og en Sako 308 i rustfri , har aldrig haft problemer
Med bundstykke river mod pipen, jeg ved godt at rustfri mod
Rustfri kan rive , men har aldrig haft problemer med mine rifler .
Jeg vil gerne vide , hvis du har haft problemer med rustfri rifler eller du
Udtaler dig som bøssemager eller metal mand
Basse

Hvorfor pumpe en ladning hagl rådyr når ?
når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#11
Tjaa, jeg bruger hvad håneden lige får fat i når jeg rækker den op mod hylden.

Det er som regel Berulub GD 40, eller Multi 2000 som rifler bliver smurt/beskyttet/rengjort med.
Hvis det er haglgeværet til havjagt får det af dåsen der ligger bag i bilen, og det er Multi 2000. ofte giver jeg den lige et sprøjt HSS spray udenpå, inden jeg tager på havet.

Udtaler mig som metalmand der har rimelig forstand på smøre/beskyttelses-midler, idet jeg arbejder med dem til hverdag.

358jap, jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad du mener med "syrefri olie", da det er et udtryk jeg jævnligt er stødt på når jægere taler om våben, det lyder som et eller andet salgsord som en smart sælger har fundet på. Det er nemlig ikke et udtryk jeg nogen sinde har mødt i professionel forstand når det gælder smøre/beskyttelses-midler, og det er trods alt et felt jeg har beskæftiget mig med i ret mange år.

Gearolie er for øvrigt ikke egnet da de fleste gearolier har en for høj viskositet, derfor vil det ikke trænge ordentlig ind hvor smørring er nødvendigt og vil virke som en magnet for snavs.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)