Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kort pibe og dæmper (kaliber valg?)
#1
Hej VTF

Først og fremmest tak for et rigtig godt forum, har fulgt med længe uden at have noget relevant at byde ind med. Nu har jeg så et spørgsmål som jeg havde håbet på jeg kunne få lidt hjælp til [Smile]

Jeg vil gerne have "lavet" en ny jagt riffel som er kort, havde kigget på en 16-17 tommer pibe. Kommer en del på elg og grise jagt i det svenske. Krondyr/dådyr og ikke så aktuelt men vil helst heller ikke udelukke det. Skud afstandene er ikke særlige lange typisk 50-120 meter max.

Et krav til selve riflen er den skal have fiberskæfte af en art, jeg er ikke hjemmelader men får ladet af en god kammerat til min 243 win og min 9.3x62 og på sigt kunne jeg godt tænke mig at lade selv så er åben over for div. Kalibre.

Har kigget på 308win 7-08 rem og 358 win. 308 win tiltaler mig meget da man kan købe en færdig riffel fra remington i fedt skæfte til en fornuftig pris og der er stort udvalg af kugler. Men har ikke kunne finde nogle steder hvor jeg kan se noget om anslagsenergi mm. i korte pibe på x antal meter

Håber på der er nogen her inde der har lidt praktisk erfaring på det område, kom gerne med alle indput i har. Mit budget ligger på omkring 8000-10000kr for selve riflen bliver det billiger er der flere penge til optik [Big Grin] vil også gerne af med min 9.3x62 da jeg ikke er særlig glad for at skyde med den.

God weekend
Mvh Lasse
Svar
#2
Hej Lasse
Velkommen til.

Hvad er dit problem med din NKT, hvis det er rekylen kunne du da lige kontakte Sonic og måske få en dæmper på, det tager da en del af rekylen, NKT er da en allround kaliber, har en del der kommer heroppe der skyder med denne kaliber, ingen jeg hører der klager.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Hej Rolin tak for dit svar.

Har ikke det store problem med selve kaliberen, det er en tikka 658 som er lavet som veksel system med sving montage og jeg har bare aldrig været tilfreds med skudgrupperne med den lige meget hvad vi har prøvet. Har prøvet at skyde med en som havde 47 cm løb og der kom der kæmpe mundings ild med det afhjælper dæmperen måske?
Ved ikke om det bare er en eller anden tosset idé jeg ikke lige kan slippe Smile måske der bare skulle ske noget nyt. Men self kan man klare sig med det man har er der vil ikke den store grund til at ændre det drastisk.

Har dæmper på min 243 og den riffel er jeg virkelig glad for men den er lige klein nok til de andre ting.

Mvh Lasse
Svar
#4
@LasseH

Måske skulle du sende et PM til CP og høre om muligheden for at få din pibe kryogenbehandlet.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Hej LasseH
Velkommen til VTF.
9,3x57 lyder som et oplagt valg til dit behov. Den er perfekt til korte hold, trives i en kort pibe, man kan købe fabriksladdet fra Norma (såvidt jeg ved) og man kan bygge på valgfri riffel eller finde en gammel original svensk Huskvarna.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Hej LasseH
Jeg mener at du skal få NP hvilbjerg til at lave en riffel som passer til dig og både 308 og 9,3x62 kan blive meget korte. NP har før lavet veksel systemer til gode penge..
Mvh .
Rasmussen45
Svar
#7
Skal du skyde elg ville jeg holde mig til 9,3 når piben skal være så kort. Husk den skal være minimum 45cm/18tommer i Sverige.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Hej LasseH

Velkommen på forum.

Jeg har en 308 med en pibe på 45cm - den er kortet ned med henblik på at riflen skulle have almindelig længde når der er monteret lyddæmper.
Jeg har skudt med riflen uden lyddæmper i Tyskland og også indskydningen til samme tur og må hertil bare sige at jeg finder braget meget voldsomt sammenlignet med en 60 cm pibe. Jeg vil ALDRIG have en kort pibe med mindre den er tiltænkt at skyde med lyddæmper.

Ifht. hastighed og deraf energi, så sender min pibe 168 gr projektiler ud med 820 m/s i den relativt korte pibe. Det finder jeg fuldt tilstrækkeligt for kaliberen og til alt Europæisk jagt.

Det er bedste er absolut at riflen er "handy" også med dæmperen på, modsat en std. riffel med en stor klodset dæmper i snuden.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Tak for alle de gode svar Smile

Kryogenbehandlet hvad indebære det?

9.3x57 lyder egentlig også spændende, min opfattelse af kort pibe med lyddæmper betyder at man gerne vil have et hylster med forholdsvis lille volume?

Det er et NP system det jeg har i 6.5x55 og 9.3x62 Smile

Vidste ikke at det var et lovkrav i Sverige med minimum 45 cm pibe Sad

Det var lidt de tanker jeg have angående en ordenlig jagtriffel som var handy og praktisk så derfor skulle der uden tvivl en dæmper på, det var det der startede hele tanken omkring ny riffel, men fornemmer lidt at der tegner sig et billede af at 308 er lidt for lille til de vildtarter jeg skal bruge den til?

Mvh Lasse
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)