Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Subsonisk 308. 110 grains round nose
#1
Hej. Jeg vil gerne diskutere subsoniske ladninger i 308 og 3006. Min baggrund er manglende tid til at kommenpå skydebanen når der er åbent. Men jeg vil gerne træne med min jagtriffel incl dæmper. Jeg bor hvor der er plads til at skyde med riffel men vil ikke forstyrre naboerne.
Jeg har en del 110 grains sierra round nose liggende.
Hvordan er fremgangsmåden?
1.Hylstre får boret ildkanalen op og mærkes permanent.
2. Krudt. Tinstar hvor meget? 308 og 3006?
3.
4.
Jeg kunne også træne med salonriflen.
Svar
#2
Jeg har ikke prøvet at lave subladninger selv, men på Kammeret.no er der en del om emnet inkl ladedata.

FX:
http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=subsonic+308&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=27503

Men man skal vel generelt gøre alt hvad man kan for, at projektilet ikke kommer over de ca 340 m/s. Så oftest bruges tunge kugler for kaliberet (ikke 110grs i kal .308, nærmere 175-200grs).

Mvh Pete
Svar
#3
Det vil blive noget skrammel med de lette kugler!
Du ligger på grænsen mellem hvad der overhovedet bliver produceret af tryk i patronen og hvad der skal til for at skubbe et kappeklædt projektil ud.

Blyprojektiler, så bliver verden meget nemmere at leve i igen.

Vi du prøve så skal du starte med ca. 5,5grsins i 308 og ca. 6,5grains for 30-06.
Anskaf dig et ordentlig rensestok der kan tåle nogle tæv for du vil bevæge dig i det område hvor du vil sætte en kugle (og der vil du altid være ned de lette kugler!) Alternativt så hav et hylster med krudtladning men uden kugle klar og skyd kuglen ud.
Men jeg er bange for at du er ude på en Sisyfos opgave.

Jeg ser ingen grund til at bore ildkanaler op i hylstrene.
Svar
#4
Jeg må holde med "kaffegrums" her.. de lette kugler duer ikke til subsonisk.. Det bliver meget svært at få lavet ensartede ladninger, og præcision kan man godt glemme..

Hvis man ikke selv kan støbe nogle godt tunge blykugler, så er der måske hjælp at hente hos "Haendler & Natermann" De har en kobber-betrukket blykugle på 165 grains og det kan godt gå an i .308

Det fungerer dog bedst med korte kugler (Rundnæsede) over 180 grains, så man ikke får bøvl med at stigningen i piben ikke rækker.

Subsoniske kugler kræver højere stigning end "normale" supersoniske..

Rifler der er bygget til at skyde 200 - 220 grains kugler subsonisk (f.eks. kaliber 300 Blackout og .300Whisper) har oftest 1:7 eller 1:8 stigning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Takker for de gode råd. Jeg skal altså kigge efter en ca 200 grains kugle, gerne støbt, skal kuglen have kavitet? eller skal jeg bruge Gascheck?
Med hensyn til præcision så vil jeg skyde på 50 og 100 meter.
Svar
#6
Hvad skal du med kavitet ved målskydning?
Alt under lyden kan du skyde med rent bly + en smule tin.
Svar
#7
Lapua laver jo subsonic i 308, og deres specielle subsonic kugle kan også köbes, så pröv dog ar kopiere dem.
Svar
#8
Find ud af hvilken stigning du har i piben. Er der kun 1:12 så bliver det svært med subs. Har du 1:10 har du langt flere muligheder. Tror Lapuas kræver 1:10

Jeg har leget lidt med AI om at levere en kort 1:9 pibe, men 10k inden den lander i DK når jeg nu har en 308 pibe i forvejen.....så nu kigger jeg i en anden retning. En riffel i 38spec. Dvs subs er helt standard og skal der skrald på så smider man 357 i.

Nu skal man bare vente et par måneder på tilladelse...Sad

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
er der nogen som har prøvet de hylster som vildsvin.se sælger specielt til sup ammo i cal 308

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#10
Min pibe har 1:11 stigning.
Svar
#11
Nej de var for dyre forsi der også skulle special dies til.. Ellers havde jeg været der Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)