Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
holdbarhed af hylstre?
#1
Hej
Jeg er stadig "ny" genlader og lader p.t primært 30.06, hvor jeg undrer mig lidt over holdbarheden af hylstrene, der ofte revner efter kun 3-4 genladninger med en langsgående revne i hylsterhalsen. Jeg necksizer kun hylstrene og troede at det også forlængede levetiden? Er dette den forventede levetid eller kan jeg gøre noget galt - jeg anvender std. projektiler (primært Alaska) og std. ladninger.
Martin
Svar
#2
Hvad hylster lader du med? :-) fx norma hylster burde holde 8-10 gange hvis man passer på dem :-)
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#3
Hvis du udgløder dem efter et par ladninger så holder de meget længere.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Jeg anvender Noma hylstre - er som sagt ny i faget og udglødning er jeg ikke bekendt med - hvad dækker det over?
Svar
#5
https://www.youtube.com/watch?v=Mi3OoeYUPec

I korthed så bliver messing hårdere hver gang det bearbejdes mekanisk og det forøger sandsynligheden for at det vil sprække.
At opvarme messing til det er knapt rosa og så lade det køle af igen gør det blødt og smidigt igen.
Det betyder intet om hylstrene smides i vand! Det er gammel overtro og hylstrene bliver bløde når de har været varme hvordan de afkøles er ligegyldigt.
Svar
#6
Det kan være en god ide at bruge en varmefølsom lak i starten til man har en fornemmelse for hvor meget de skal varmes. Jeg købte det sammen med et sæt holdere fra Hornady tror jeg. Læs også i Den Store Norske ladebog om hvordan presser hylsterne rigtigt. En super god bog, men nogen hævder at nogle af deres ladninger er lidt til den varme side - selv har jeg ikke oplevet det.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Jeg er lige begyndt at anneale/udgløde hylstre, og gør det FØR full-sizing, så der er lidt work hardening, hvis jeg skulle have gået til den varme side.

Jeg bruger ikke "varme-lak", til gengæld bruger jeg en propanbrænder fra Biltema og en batteriskruemaskine fra Lidl [Smile]

Jeg ved ikke om du kan mærke forskel i hvor meget kraft, der skal til for at isætte projektilet i din nuværende ladeproces ? men udglødning sammen med halsdrejning (google: case neck turning) homogeniserer i høj grad den kraft du skal bruge ved ladepressen, når projektilet skal på. Og den mere ens holdekraft på projektilet vil mindske spredning i din udgangshastighed, og det har hjulpet på præcisionen her hos mig.

EDIT: og som nævnt ovenfor hjælper udglødning på levetiden af dine hylstre [Wink]

Mvh Pete
Svar
#8
De hylster jeg giver den store tur de kan holde ca ti gange det er uden at udgløde men, smøre godt før full-sizing men det gør jeg kun en gang der efter necksizer jeg kun, men smøre altid godt

Det er fra 30-06 til 338-06
mvh
Rasmussen45
Svar
#9
Den type "neck-sizere" der udelukkende klemmer/ensretter ydersiden af hylsterhalsen fungerer kun optimalt med hylstere hvor halsen er afdrejet så de har samme vægtykkelse..

(F.eks. Reddings "Bushing neck-sizer" og flere af de reelle "Benchrest" necksizere (Forster e.t.c.)

Lee's "Collet neck sizers" klemmer hylsterhalsen ned omkring en dorn, og ensretter således på indersiden af hylsterhalsen.

Det virker fint når hylstrene er meget ens i materialet (samme fabrikat og gerne samme lot nr. )

Hvis ens riffel har et kammer med en meget stor hals, bliver hylstrene udvicet meget ved afskydning, og klemt tilsvarende mere sammen ved neck-sizingen ..

Hvis ens hylstre kun holder 3- 4 gange til necksizing, inden de revner, er der alt for stort spring fra riflens kammer-hals og ned til sizer-diens dimensioner. (Den udvendige størrelse den sizer halsen ned til.)

Det behøver altså ikke være hverken hylstre eller dieset der er noget galt med..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg havde samme problemer med mine 868S hylstre og investerede også i en Necksizer.
Det hjalp ikke særlig meget,prøvede så at trimme hylstrene 1mm mindre end anbefalet.

868S hylstrene skal være max 67,5 mm, og de blev så trimmet ned til 66,3.
Siden har jeg ikke haft problemer og de bliver Fullsizet hver gang, og det har fungeret siden 2010
Svar
#11
Hvad er optimalt for at få ens kære små hylstre til at holde optimalt? Er det bushing dies udmålt efter hylster halsen efter første skud men før afdrejning af materiale?
Svar
#12
Ja, kombinationen af et "tæt" kammer og en Redding bushing die, udvalgt efter et antal opmålte afskudte hylstre vil give meget lang holdbarhed af hylstrene (forudsat at de er af en god kvalitet messing!)

Jeg udvælger min hylstre efter hylsterhals tykkelsen, og sorterer dem så de er så ens som muligt (Jeg måler materiale tykkelsen med en mikrometer-skrue beregnet til det) Den har en rund hærdet "pind" på det ene "ben" som kan gå i hylsterhalsen.

Jeg afdrejer dem ikke hvis de holder den rette tykkelse.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Jeg har løst problemet med forskellig godstykkelse i halsen ved at modificere min Lee halskalibreringsdie til min 22-250.

Har poleret 4/100 af tykkelsen på midterpinden der oppe hvor den klemmer imod.

Når hylsteret trækkes ned, kan jeg mærke om det skulle være for lidt klemt pga. manglende godstykkelse. Hvis det strammer om pinden længere nede er det ok.

Så bliver kuglen fastholdt med tilstrækkelig kraft.

Det er værre at kuglen sidder for løst end for hårdt.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Mener man at det har nogen indflydelse på træfpunktet hvor hårdt
Projektilerne er klemt i hylstrene, ?
Basse

Man skyder da ikke
Rådyr MED HAGL
Jægere skyder med riffel
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#15
Ja, for helvede.

Neck tension er et af de vigtigste parametre i genladning.

Forskellig necktension har større indflydelse end et par tiendedele grain krudt mere eller mindre

--
FKF

ANNA
Svar
#16
Ja, det er specifikt hvis der er FOR LIDT necktension ..

BR skytterne i USA har lavet flere tests hvor de har fundet ud af at når bare Neck-tension er OVER et vist niveau, så har variation i tension ikke ret stor indflydelse på præcisionen.

Jeg har lave nogle tests i 22-250AI, og kunne ikke konstatere hverken variation i hastighed eller kammertryk, undtaget når halsen var meget løs.

Min teori er at det hænger sammen med hvordan fænghætten får tændt krudtet.. Altså om tryk-pulsen fra fænghætten kan flytte projektilet ud af hylstret og dermed ændre det reelle "hylstervolumen" i starten af krudtladningens forbrænding.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Ja, det er specifikt hvis der er FOR LIDT necktension ..

Min teori er at det hænger sammen med hvordan fænghætten får tændt krudtet.. Altså om tryk-pulsen fra fænghætten kan flytte projektilet ud af hylstret og dermed ændre det reelle "hylstervolumen" i starten af krudtladningens forbrænding.



Det giver faktisk lidt mening - den teori [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#18
De sagde hos norma at kuglen skal trykkes i med min. 70 kg iflg hr. Stampe.

Derfor gør jeg som beskrevet ovenfor.

Og det virker.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)