Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våben og vaseline ?
#1
Hej Formænd

Jeg er blevet anbefalet at anvende vaseline som smøremiddel til bundstykket. Kan se der findes specielle Våbenvaseliner (hvid), og alm. Kløver vaseline - den gule (vandfri). Kan jeg bruge den sidste uden problemer, eller skal man ofre mindst det dobbelte og købe den beregnet til våbenpleje? Men problemer mener jeg evt rust, funktionsproblemer i hård frost eller andet..

Håber nogen har erfaringer her Smile
Svar
#2
Vaseline bliver "stift" i kulde, og der er måske syre i vaseline, til våben skal man bruge syrefrit smøremiddel.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Vaseline bliver "stift" i kulde, og der er måske syre i vaseline, til våben skal man bruge syrefrit smøremiddel.



Kan se at den "rigtige" våbenvaseline er syrefri, måske jeg er nødt til at købe den så..?
Svar
#4
Er der noget bedre til at fange støv og blade en noget klistret i hele låsen Wink

Hvorfor er du nødt til at smøre?
Hvad er det der går så dårligt at det skal fedtsmøres for at virke?

Jeg har kun 6 rifler med Mauserlåse i skabene nu men der har været mindst 4 gange så mange gennem tinderne og ingen af dem har haft brug for den slags smørelse for at virke. Nuvel nogle af krigs Mauserne gik ikke super , men det er vel at forvente.
Lidt olie på slagstiften og fjederen er alt hvad jeg har anvendt og det har aldrig voldt problemer.
Svar
#5
Den unævnelige..
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Den unævnelige..



Plejer man ikke at smøre dem med bodyfluid [Sad]

--
FKF

ANNA
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by Kras

Den unævnelige..



Plejer man ikke at smøre dem med bodyfluid [Sad]

--
FKF

ANNA



Vidste af tråden ville tage en uheldig drejning[:I]
Svar
#8
Jo, men du startede jo selv [Big Grin]

I det mindste har du da humor [Smile]

Smør du bare brudstykket med syrefri vaseline. I et tyndt lag. Den skal ikke sovses ind.

Og jeg undlader en tese om at en velsmurt Gardena kobling lettere slipper brudstykket end hvis der er mere friktion på grund af tørt brudstykke mod tør rile i piben.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
For mange år siden brugte jeg en masse tid på feltskydning/ senere kaldet terrænskydning.

En del af disse skydninger foregik i Borris eller Oksbøl terrænerne. Det var ikke ualmindeligt at den friske vind fik os til at støve til, så vi blev noget mørklødede.

Jeg tørlagde låsestol og lås, og gned de bevægelige dele ind i stearin ; hvilket viste sig at have en god smøreevne. å' så fik den noget olie når vi kom hjem.

mvh
mvh
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jo, men du startede jo selv [Big Grin]

I det mindste har du da humor [Smile]

Smør du bare brudstykket med syrefri vaseline. I et tyndt lag. Den skal ikke sovses ind.

Og jeg undlader en tese om at en velsmurt Gardena kobling lettere slipper brudstykket end hvis der er mere friktion på grund af tørt brudstykke mod tør rile i piben.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Tak for seriøs tilbagemelding, M@x.

Jeg havde nu kun tænkt mig at bruge det på styreskinnerne, og lidt på føringsrillen under bundstykket. Er klar over at låsepalerne ikke skal olieres, dog er det ikke en R93 jeg har købt.., så risikoen er nok ikke så stor [Big Grin]).

Jeg klemmer på med vaselinen (- det lød sgu´forkert [:I]).
Svar
#11
Hej Kras.

Jeg bruger Super Lube, virker fortrinlig

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej Kras.

Jeg bruger Super Lube, virker fortrinlig

Mvh. Nemo



Tak, sjovt nok så fandt jeg også en tube af det bagerst i våbenskabet i går. Så det skal prøves. Ser ud til det bedre kan klare sig i frost.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)