Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sæljagt i Danmark! måske.
#1
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/24123565

/Rolin

PS: Vi kan jo håbe at DJ ikke blander sig negativt, så bliver der måske mulighed for at hjælpe de trængte mælkebønder fiskere.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Den er tilladelse er jvf min opfattelse "tveægget " for Jægerstandens renommé: Husker som dreng, hvor sæljagt var tilladt, hvor uhyggeligt svært det var for jægerne at ramme sælhovedet korrekt fra en vuggende båd.
Forestil dig en anskudt, hovedskudt sæl på forsiden af Ekstrabladet
Husk sælen har en stor "nuttethedsfaktor" i befolkningen, tillige med at det er muligt at komme dyrene nær, til glæde for lystsejlere mv.
Svar
#3
Det må da være bedre med jagttid regulering af bestandene frem for bestandene kolapser af sygdom.
Lav en sæl skyde prøve med stor sværhedsgrad og tillader pramme har bund kontakt.
Så skulle det være forsvarligt.
Svar
#4
Jeg ser nu sandynligheden/risikoen for anskydning i hovedet som meget begrænset, i mine år på Grønland har jeg aldrig set dette. Endsige set ilanddrevne sæler med tydelige anskydninger.... Der er flere fra Grl. På forummet, så måske kan de bidrage. I min tid deroppe var 222 den foretrukne kaliber, i dag er 17 HMR vist også en del brugt.
Jeg har ku en enklet på samvittigheden og kan roligt sige at de svømmer ikke langt med en 222 i hovedet. Jeg skal også blankt indrømme at min skudstatisik til sæl er ganske ringe. Det er ualmindelig svært at ramme noget på størrelse med en håndboldt fra en gyngende båd. Man er aldrig i tvivl om hvor man rammer, når det er en forbier og derfor er jeg også ganske sikker på at jeg ikke havet nogen anskydninger....
En anden problematik ved jagt fra båd er kuglefang. Her ser jeg betydelige udfordringer ved jagt omkring Danmark...

Mvh.
Jørgen
Svar
#5
Jeg ser også en udfordring i hvordan man skaffer sig af med den døde sæl efter den er skudt. Jeg tvivler på at Soase bliver den nye nationalret i Danmark, så når de formentlig ikke i særlig høj grad bliver spist, hvad gør man så med dem ? Det er jo ikke en lille krage man kan smide til ræven i en hæk.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#6
Du kommer bare her med sælen Lani. Min dreng elsker suaasa. Ellers enig med jsc.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Tror din dreng vil hade suasa når det laves på en dansk sæl.
Deres føde er markant anderledes og sælen smager ikke som de grønlandske sæler.

Kender nogle der har prøvet det, og de syntes bestemt ikke om det, da de var anderledes "trannet".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Det er sjovt Happy, den historie har jeg hørt tit fra meget forskellige mennesker.

Min mor var fra Nordjylland, og min morfar var ålefisker i Limfjorden. Da jeg er opvokset i Vestjylland fik vi af og til ål fra Ringkøbing Fjord, men dem kunne min mor ikke fordrage. Ål skulle være fra Limfjorden [:0].(Jeg kunne ikke smage forskel).

Har også hørt grønlændere i Nuuk fortælle at de ikke bryder sig om at spise edderfugle fra Nuuk fjorden. De vil langt hellere have dem fra Ilulissat. Det er selvfølgelig grønlændere fra Ilulissat der har det sådan. (Edderfugle trækker fra Canada og op og ned langs Grønlands kyster. Du kan nemt skyde en fugl i Nuuk, der befandt sig i Ilulissat ugen før [Smile]).

Men du kan godt have ret i, at danske sæler kan være blevet old-tussegamle nu der ikke er jagt på dem, og en gammel sæl smager ikke så godt som en ung. Så hvis Lani vil behage at bringe mig rumpestykket fra en ung dansk sæl, så skal jeg nok lave en god suaassat af den [:p]

Danske sæler lever af fisk, præcis som grønlandske sæler, så jeg vil tro de smager nogenlunde ens i de samme aldersgrupper.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Ja de lever af fisk, men fiskene lever af andre dyr også... Så der er en forskel.
Ligesom der er forskel i rødspætter fra øst og vest for skagen.. På den ene side lever de mest af skaldyr, på den anden side af noget andet.
Der var også en undersøgelse med opfiskning og mærkning af rødspætter, med udsætning af dem i et andet område... De søgte simpelthen hjem igen, formodentlig fordi de ikke kunne lide fødegrundlaget.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Det med anskydninger af sæler har jeg ikke hørt at er et problem.. Problemet er, at man ikke når at fiske den op, inden den synker.
Selv et dårligt skud i hovedet, vil forhindre den i at kunne dykke.
Hvis skuddet er så dårligt, at den kan dykke, så er det kun en lille skramme, uden praktisk betydning.

Derimod Bladskud, nå den soler sig = tabt sæl.

Og følger man stadig de gamle danske regler, så skal sælen nok skydes, med en riffel, godkendt til kronvildt, så anskydningsproblematikken er langt mindre, end i Grønland, hvor man må benytte .22WMR

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)