Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er regulering af nyfødte kalve i orden?
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Tja er det anderledes end at der skydes rævevalpe og rågeunger? Jeg ved ikke... Grundliggende vil jeg foretrække at man lader dem vokse til så der kan komme noget mad ud af det, men er det ikke muligt er det reguleringsjagt som det nu engang er.

Mvh.

Yeti



Ja, det er anderledes end rævehvalpe og rågeunger. Rævehvalpe kan man ikke spise, uanset hvor gamle man lader dem blive. Man kan selvfølgelig ikke bruge bælgen, hvis man skyder dem om sommeren, men bælgen har heller ikke nogen reel værdi i dag. Rågeunger spiser de fleste da lystigt. Regulering af rågeunger er også et resultat af at kloge mennesker i EU mener at Danmark skal være et slags reservat for flotte og spændende fugle som f.eks. skarver og råger. De forbyder nemlig at der er jagttid på disse naturens vidundere[xx(]

En nyfødt kronkalv er værdiløs og "jagtoplevelsen" ved at nedlægge sådan en kan nok beskrives som "kedelig". Hvis man derimod venter til oktober kan kalven både give en god mængde kød, der er egnet til konsum og mulighed for at få en god jagtoplevelse.

Desuden så påpeges det i artiklen at:

1. Fjernelse af en nyfødt kalv vil påvirke hinden eller dåens mælkeproduktion. Mælken bliver tyk med risiko for smertefuld betændelse i yveret.

2. Et skud nyfødt kalv kan ikke anvendes til konsum, men bliver smidt væk.

3. Hinden eller dåen vil søge længe efter den skudte kalv i afgrøden.

Alle tre gode argumenter for ikke at skyde en nyfødt kalv.

Jeg tror heller ikke på at jagt på smalhinder/smaldåer vil være særligt smart. Der er stor risiko for at der kan blive skudt gravide hundyr eller hundyr der har sat kalv. Det er altså ikke nemt at se forskel.

For mig at se, så burde man kunne skyde hinder/dåer og kalve i perioden 1. okt til 28. feb, med forbud mod at drive andre jagtformer end pürsch og anstand i perioden 15. jan til 28 feb. Evt. med mulighed for at drive jagt fra 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang.
Svar


Beskeder i denne tråd
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af kka - 05-09-2015, 04:00 PM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af ULG - 05-09-2015, 04:40 PM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af TheDarkside - 06-09-2015, 12:45 PM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af n a - 07-09-2015, 12:36 AM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af JCK - 07-09-2015, 12:37 AM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af n a - 07-09-2015, 01:47 AM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af kka - 07-09-2015, 11:11 PM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af kka - 08-09-2015, 01:21 AM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af kka - 08-09-2015, 09:26 AM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af kka - 08-09-2015, 02:05 PM
Er regulering af nyfødte kalve i orden? - af n a - 09-09-2015, 06:56 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)