Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gæt en alder
#1
Hej,

Nogen der vil give et bud på en alder til dette tandsæt?
[Image: image_zpsawbwbwpn.jpg]

/Søren
Svar
#2
+50 og du bør finde dig en tandlæge hurtigt. Undgå slik og børst tænder dagligt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

+50 og du bør finde dig en tandlæge hurtigt. Undgå slik og børst tænder dagligt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!
Modtaget, jeg prøver at overvinde min tandlægeskræk på mandag......., men hvad med bukkens alder? Har fået nogle forslag, men vil gerne høre flere.

No true craftsman ever listened!


Svar
#4
Hvor fra kommer dyrt er det fra et sted med meget sand eller er det fra det tunge lerjord hvor der er rigligt føde
Svar
#5
Den er svensk og er skudt 125 km nord for Gøteborg i et område med vekslede løv og nåleskov samt en del græsmarker, hvorpå den også blev skudt.

/Søren
Svar
#6
Nu er det vel slået fast, at alder bedømt ud fra tandslid, med sikkerhed er den største usikkerhedsfaktor til at bedømme alder på råvildt. [Wink]

Dog vil jeg gerne give et bud: den er mere end 1,5 år

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Damn CP....., den var du længe om!!
Da det er gratis at gætte med, havde Jeg forventet at du havde haft det første bud![Big Grin]

Men, tak for buddet og mon ikk et det er meget rigtigt.
Nu er der kun at vente på "TheDunkelSide", så vi kan få det korrekte svar....

/Søren
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by CP

Nu er det vel slået fast, at alder bedømt ud fra tandslid, med sikkerhed er den største usikkerhedsfaktor til at bedømme alder på råvildt. [Wink]



Nu når vi er inde på det "forventelige" kommer det nok ikke bag på nogen, at jeg er lidt uenig med CP i ovenstående[Big Grin][8D][:o)]

CP har selvfølgelig lidt ret i, at der er lavet "forsøg" med aldersbedømmelse alene ved hjælp af tandsliddet, som gav meget usikre resultater, men - som CP også er inde på - er der dog lidt retningsgivende (CP er sikker på den er over 1,5 år, hvilket jeg er ubetinget enig i[Wink])

Ser vi videre på sliddet på 3. kindtand, er jeg personligt overbevist om, at dette slid ikke er opstået i løbet af 1 - 2 år.
Sammenholder vi det sammen med de øvrige tænders (noget uens) slidtage, vil jeg godt vove det ene øje, og postulere at bukken også er over 5 år.
I Dk, på mit eget terræn, ville jeg nok også gå så vidt, som at GÆTTE på 6 - 8 år[^]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#9
Jeg nedlægger kun modne ældre dyr....

Det første jeg gør når jeg kommer frem til dyret er at tjekke tænderne og se efter om der er fortænder i overmunden. Hvis ikke der er fortænder i overmunden ved jeg at jeg tog den rette beslutning da jeg trykkede på aftrækkeren.
Jeg skyder kun hvis jeg formoder dyret er gammelt og modent til afskydning.
Indtil videre har jeg ikke taget fejl.......[Wink][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#10
Hjortevildt har ikke fortænder i overmunden!
Svar
#11
Jeg tror ironi kan forekomme i denne tråd[Big Grin][Big Grin]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by SA

Nu er der kun at vente på "TheDunkelSide", så vi kan få det korrekte svar....

/Søren



Jamen det kommer så her[B)]
Tænderne er slidt meget uens, men generelt så er tænderne meget slidte. Hulrummet er helt væk på 4. kindtand i begge sider, men der er også et markant større slid på især forsiden af de to tænder, så det skal nok lige tages med at gran salt. Men ellers er hulrummene rimeligt små og kronerne er korte.
Mit gæt er, som korthårs, 6-8 år. Havde 4. kindtand haft slid omtrent som de andre, så ville jeg nok nedjustere gættet til 5-7 år.
Jeg kigger af til i den her guide (som en erfaren skytte anbefalede mig): http://www.thedeerinitiative.co.uk/uploa...es/110.pdf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)