Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Giver en afkortning af piben ændring i spredningen
#1
Jeg ved ikke om det er det rigtige forum, men ellers må det flyttes.

Sagen er den, at jeg i forbindelse med montering af en Sonic 45 på min T3'er i 308W overvejer at afkorte piben med ca. 5 cm. Dette skal formentlig gøres kort tid inden en tur til Sverige, og jeg er lidt usikker på, om jeg risikerer at have 150 skrald ladet til riflen, som pludselig ikke går godt i den længere pga afkortningen af piben [?]

Er der nogen der har oplevet at en ladning som hidtil gik godt, pludselig ikke længere er tilfredsstillende efter en afkortning?

Jeg er med på, at man vel teoretisk ændrer pibens svingninger, men jeg savner praktisk erfaring. Normalt ville jeg ikke pille ved den slags med kort tid inden en planlagt jagt, slet ikke fordi at jeg ikke rigtigt har meget tid til at finde en ny ladning, men det er nu engang vilkårene. De par gange jeg når på bane mellem montering og Sverige havde jeg bare planlagt som ren tilvænning til dæmper og almindelig træning.

Det skal nævnes, at hvis alt går helt galt, så har jeg en anden riffel der kan komme med, så ulykken er ikke katastrofal.

Christian
Svar
#2
På 5-6 rifler minus en enkelt er effekten udelukkende positiv. Den sidste har altid været kræsen, men med en lidt lettere kugle er præcisionen i den nu også bedre end nogensinde. Den er så kortet helt ned til 40cm - måske derfor den krævede lidt arbejde Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Har fået operationen udført på 2-3 rifler (den ene kun gevind, ikke afkortning). Ingen negative oplevelser.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Kan tilføje at jeg på en CZ salonriffel har oplevet at præcisionen er blevet meget bedre efter afkortning. Jeg var ved at sælge den fordi jeg på 100meter kun lige holdt den indenfor et A4 ark. Nu med samme slags ammo sider de indenfor 5-6 cm på 100 og 2cm på 50. Det syntes jeg er meget fornuftigt i en let 22lr.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Min 30.06 Tikka Varmint har pt ikke fundet sit gamle niveau. Den er ikke blevet dårlig, men det er ikke sådan VAUW som det var tidligere. Og det er med de ladninger som den har skudt godt med tidligere. Så jeg nyder, at den skyder ok (1 moa) sammenholdt med, at den nu er meget handy (dæmper og tofod på hjemmefra og passer i futteralet).

Jeg har ikke prøvet, om den nu er blevet mere præcis med 150grs projektiler, da jeg har ladet en del 165grs patroner og har en del projektiler med denne vægt på hylden endnu.

Fik kortet en 308W matchpibe til Sauer STR fra 74 til ca 48cm, den holdt niveauet fra tidligere eller måske endda til det bedre.

Der er da en risiko for, at systemet skifter "smag" efter en afkortning, så kun jagtpiberne har fået en tur med saven til forskel fra langholdspiben, der stadig holder 74cm.

Mvh Pete
Svar
#6
Jeg har oplevet, at præcisionen blev bedre efter en lille justering af ladningen efter afkortning og lyddæmpermontering.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Jo kortere den bliver jo højere inertimoment.
Svar
#8
Min CZ 17HMR skyder nu bedre efter afkortning.
Min Dakota 6,5 X 55 skyder bedre efter afkortning.
Min Tikka .223 skyder uændret eller bedre efter afkortning.

Jeg har ikke justeret ladning på de 2 sidste, men bruger samme ladning som før.
Salonriflen skyder bedre med de samme patroner og tabte sjovt nok ikke noget hastighed.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
OBL(Optimal Barrel Lenght)Udregnes efter en formel som siger
Skyttens højde(i cm) divideret med pibens længde(incl kammer) + længden af nisseskæget skal udgøre mellem 2,413 og 3,082.
Denne faktor skal justeres med 0.003% af skudafstanden i yards[Wink]
Resultatet vises i en MAX ækvivalent, som kompenseres med den forøgede skudafstand i forbindelse med en eventuel afkortning.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
@n_a... det var MEGET præcist formuleret ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Salonriflen skyder bedre med de samme patroner og tabte sjovt nok ikke noget hastighed.



Det lyder for godt til at være sandt[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
salonriflen flytter sig jo ikke under skudafgivelse
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Salonriflen skyder bedre med de samme patroner og tabte sjovt nok ikke noget hastighed.



Det lyder for godt til at være sandt[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo



Nææ Santo - for en gangs skyld er det sandt selvom det lyder for godt!
For større kalibre koster det ca. 2-5 m/sek pr cm man afkorter piben, men ikke for en salonriffel.
På grund af den relativt store modstand i piben i forhold til den begrænsede krudtmængde, så ophæver de to kræfter ret nøjagtigt hinanden, så man kan faktisk reducere pibelængden meget uden det påvirker hastigheden nævneværdigt.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Salonriflen skyder bedre med de samme patroner og tabte sjovt nok ikke noget hastighed.



Det lyder for godt til at være sandt[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo



Nææ Santo - for en gangs skyld er det sandt selvom det lyder for godt!
For større kalibre koster det ca. 2-5 m/sek pr cm man afkorter piben, men ikke for en salonriffel.
På grund af den relativt store modstand i piben i forhold til den begrænsede krudtmængde, så ophæver de to kræfter ret nøjagtigt hinanden, så man kan faktisk reducere pibelængden meget uden det påvirker hastigheden nævneværdigt.



@Leo

Læs og for stå[8D] Riflen skyder bedre med de samme patroner.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
[V][V][V]
Svar
#16
22lr "standard velocity" opnår ikke højere hastighed med piber der er længere end ca. 16"

Faktisk har man målt en stigning i V(0) ved afkortning af meget lange piber, med nogle typer 22lr ammo..

Så man kan sagtens se at en afkortning af en salon-pibe ikke ændrer på V(0) med samme ammo ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Ja, for det er godt nok svært at genbruge .22LR patroner....

Men vi ved jo godt at det betyder med samme slags patroner (fabrikat, type og lotnummer)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
M@X kan du løfte sløret for hvor lang piben, på din 6,5'er, var før og hvor meget kappede du af? Har selv en 6,5 med dæmper, men synes den er for lang til praktisk jagt...den ser også mærkelig lang ud. Proportionerne er røget med lang pibe + dæmper

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Min CZ 17HMR skyder nu bedre efter afkortning.
Min Dakota 6,5 X 55 skyder bedre efter afkortning.
Min Tikka .223 skyder uændret eller bedre efter afkortning.

Jeg har ikke justeret ladning på de 2 sidste, men bruger samme ladning som før.
Salonriflen skyder bedre med de samme patroner og tabte sjovt nok ikke noget hastighed.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#19
Dakotaen havde en 60cm pibe og nu er den 55cm.
Før afkortningen skød den bedst med Diamondline Felt som er ret hårdt ladet. Golden Target var middelmådigt.
Efter afkortningen skyder den nu så godt med Golden Target at jeg slet ikke har prøvet Diamond Line.
Jagtpatronen er hjemmeladet Norma Oryx 156grs. Nu samler den meget bedre end før med det lange rør.
Det skal så osse lige siges at Dakotaen er den af mine rifler der har været sværest at finde det rigtige foder til. Normalt får sådan en riffel ikke lang tid i stalden hos mig, men riflen oser af godt håndværk og finurlige løsninger, så jeg har lige fornyet tilladelsen 10 år igen [Smile]

Generelt har jeg det sådan at dårlig kvalitet, gør mig i dårligt humør [V] men lige her skulle der bare prøves at gøre et eller andet. Og kvaliteten i træet og metallet kan enhver se straks.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Måske 55cm var en mulighed for min også? Det vil jeg overveje
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)