Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ladning til andre kaliber end man selv har ?
#1
Hej er der nogen der kan hjælpe.
Jeg har tilladelse til 308 Win og 338 Win
Må jeg lade til andre kaliber til venner og
Må jeg have projektiler og tomme hylstre samt
Færdig ladet patroner i mit våbenskab til kaliber jeg ikke har
Tilladelse til., håber der er nogen der ved noget om det.
Aage
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Der er gråzoner her.

Der er ingen tvivl om, at du må lade til venner og bekendte, så længe det ikke er erhvervsmæssigt. Jeg har set noget vagt på skrift engang om, at du godt må kræve betaling for det krudt, fænghætter mm. du har brugt, men ikke tjene penge på det.

Jeg er også rimelig sikker på, at du må have projektiler og hylstre i kalibre du ikke selv har tilladelse til, men det afhænger af betingelserne i din genladningstilladelse. I min står der, at jeg må genlade alle kalibre til skytteforenings- og jagtbrug, så selvfølgelig må jeg have komponenterne til det. I min første tilladelse fra 1987 stod der, at jeg måtte genlade patroner til "egne lovlige kalibre", så dengang var det ikke muligt at lade til kalibre jeg ikke selv havde. Der var også nogle der havde de specifikke kalibre nævnt i tilladelsen, men politiet blev trætte af at lave nye genladetilladelser når folk købte et nyt kaliber.

Det sidste spørgsmål, om du må have de færdige patroner, skændes de kloge om endnu. Nogle betjente mener nærmest at ham du lader til skal være til stede når du lader, så han kan overtage patronerne med det samme. Jeg mener, at når du har tilladelse til at lade patronerne,har du implicit også tilladelse til at opbevare resultatet af genladningen, andet ville ikke give mening. Men det er min mening, der er andre som argumenterer hårdt og længe for den modsatte opfattelse.

Der er ikke domspraksis på området, så vi kan ikke vide med sikkerhed hvordan domstolene læser paragrafferne. Derfor kan den ene tolkning være lige så god som den anden for tiden.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
I min genladnings tilladelse står der: Der meddeles Dem tilladelse til genladning af følgende patroner til jagt-/skytterforeningsbrug:

Diverse kaliber der lovligt kan anvendes i Danmark.

Der står selvfølgelig ikke noget om opbevaring af færdig patroner og tilladelsen spænder utroligt vidt. Nu er det jo ikke de enkelte betjente der dømmer i en evt. sag, men domstolene. Så uden en domspraksis vile jeg holde lavt profil og ikke ligge inde med 500 stk 45 ACP. Derimod 100 stk 243W vil jeg ikke have problemer med forudsat de er opbevaret forsvarligt og efter bogen.
Basse, i dit tilfælde hvor du har 2 specifike kalibre opført i ladetilladelsen vil jeg nok lade være. Det er forøvrigt dybt træls at lade for andre uanset betaling eller ej.

mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Ok jeg nøjes med at lade til et par venner, og
Opbevare hylster og projektiler til et par jagtkalibre
Men ingen færdige patroner som jeg ikke har tilladelse til
Og håber det er ok
Hilsen Aage
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#5
Tak for jeres svar, man må hellere være lidt forsigtig,
Jeg har nu ladet i 8 år og aldrig haft besøg, og mit
Laderum opfylder alle krav, men det ville være ærgerligt at
Blive fældet på nogle hylstre og projektiler
Hilsen Aage
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)