Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nogen der kender "table top varnish" til træ ?
#1
Jeg har tænk mig at prøve det som han beskriver i denne video om krig renovering af et skæfte.

https://www.youtube.com/watch?v=m9LZsZMmXpE

Han starter med noget "table top varnish" hvad er det her i danmark ???

Efter dette bruger han vidst nok kogt lineolie eller ???
Svar
#2
Når jo er der nogen af jer der bruger sådan en "tør/varme kasse" ??
Hvad ja... nogle gode fif ??
Svar
#3
Denne metode er efter min mening ikke egnet til at renovere et gammelt skæfte, medmindre det bliver slebet HELT ned under den oprindelige finish.. selv de mindste rester af en gammel oliebehandling vil give et ujævnt og dårligt resultat.

Det er en ganske simpel LAKERING .. hvor han reelt "forsegler" træet med lak (Varnish), før han sliber det ned og laver en efterfølgende lin-olie behandling ..

Han fortynder lakken kraftigt til de første lag, så det trænger langt ind i træets porer . Det betyder at den efterfølgende vådslibning kun fjerner den lak der ligger på overfladen ..

Jeg har brugt samme metode til min vindueskarm i mit badeværelse og bordpladen til håndvaskene (som er lavet af valnød)

Jeg har bugt kraftigt fortyndet 2-komponent Polyurethan lak, og slebet helt ned mellem flere lag, og derefter behandlet det med voks..

Det forsegler træet totalt så der ikke kan komme fugt ind i det.

Jeg synes personligt IKKE det er en god ide til et fint valnødde-skæfte, da det reelt forhindrer træet i at ånde .. d.v.s den fugt der ER i træet bliver der, men varme og kulde kan stadig få det til at slå sig. Problemet med vekslende temperaturer har man (normalt) ikke i et badeværelse, der er det kun fugten der er et problem.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Okay, mange tak.
Så tro jeg bare jeg forsætter med mit skæfte olie og lineolie Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)