Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skævt monteret kikkert
#1
Hvad vil der ske hvis man monterer sin kikkert så den ikke er i "vatter/lod" i forhold til riflen. Lad os sige at kikkerten bliver monteret med en skævvridning på 5 grader, riffel og kikkert bliver så indskudt på 100 meter med kikkert i vatter (altså med en riffel der ligger 5 grader kæntret) og rammer i plet. Hvis jeg så skyder på fx 600 meter og klikker op på kikkerten så den skulle passe på 600 meter og skyder igen med kikkert i vatter. Rammer jeg så pletten? Håber i forstår spørgsmålet[Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#2
Uha, den har været oppe at vende før. I.D. og jeg havde en vældig diskution.
Men lad os pille det lidt fra hinanden.
Din kikkert sidder lige, men riflens pibe sidder 50mm under og 5 grader ude til siden. Hvis du har MOA i montagen peger den samme MOA opad.
For at træfpunktet skal falde sammen med sigtepunktet skal piben skyde en lille smule skævt. Hvor meget? tangens til 5 grader x 50 = 4,37 er den afstand piben ligger ved siden af sigtelinjen i lodret plan.
Altså skal din indskydning kompensere 4,37mm på 100 meter som jo er din indskydningsafstand. Det giver en vinkelfejl på , skal vi for nemheds skyld sige et halvt klik, hvis din kikkert klikker i cm.
Dette halve klik vil forfølge dig ud til 600 meter og er nu blevet, stadig for nemheds skyld, 3 hele klik og dermed en fejl på 3 x 6 = 18 cm.

Retfærdigvis skal det siges at 5 grader skævt trådkors ser helt vildt skævt ud fordi det menneskelige øje er ret god til at se om noget er symetrisk og lige. Jeg vil mene at kanter du trådkorset mere end 1-2 grader, så reagerer din hjerne og melder til din fornuft at nu er det skævt og du skal rette på fejlen.

Men konklutionen som jeg kommer frem til er at monterer man kikkerten lige og i vatter så nægter min hjerne at kante den mere end et par grader og dermed bliver fejlen ikke ret stor.
På jagtlig relevante afstande (for de fleste) har det ingen betydning.

PS: hvad har du vundet?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvis du skal vælge mellem at have kikkerten i vatter eller riflen, så får du i hvert fald mindre træfpunktafvigelse på lang afstand ved at holde din kikkert i vatter.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis du skal vælge mellem at have kikkerten i vatter eller riflen, så får du i hvert fald mindre træfpunktafvigelse på lang afstand ved at holde din kikkert i vatter.

Stort knald = stort smil :-D



Du bør stramme din montage. Normalt følges de to ad [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Nu da jeg ikke kan diverse formler, holder jeg mig til forholdsregning.
En kæntring på 5grader og en kikkerthøjde, giver en sideværts forskydning på 4,7mm.
Denne forskydning er lig med at enten skal du indskyde din riffel så den rammer 4,7mm til højre for pletten på 100m (forudsætning er at du har monteret kikkerten så du føler den sidder lodret samtidig med at du føler at bagkappen ligger perfekt til dine brede og muskuløse skuldre[Wink] riflen kæntre ind mod dit kæbeflæsk)
Hvis riflen er indskudt så den rammer disse 4,7mm til højre, så vil det være fuldstændigt det samme på 600 meter, altså at du rammer 4,7mm til højre, når du har klikket det nødvendige antal klik op.
Hvis du vælger at indskyde så den pletter på 100m, så vil den ramme 23,5 mm til venstre når du har klikket op.

Så bare du nu holder kikkerten lodret på alle afstande, så er det begrænset hvor meget du skyder ved siden af. (enten konsekvent 4,7mm til højre, eller fra 4,7mm til højre ved mundingen og plet på 100 og 23,5mm til venstre på 600m.)
Umiddelbart vil det måske være mest fornuftigt med plet på 100m, da kuglerotation normalt vil flytte træf mod højre på lange afstande.

Hvis du i ren vanvid ligger riflen fladt på siden og har en kikkerthøjde på 50mm vil du enten konsekvent kunne skyde 50mm til højre fra 0 - 600m.
Eller ved plet på 100 vil du ved mundingen skyde 50mm til højre, på 600m vil du så skyde 25 cm til venstre.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Uha, den har været oppe at vende før. I.D. og jeg havde en vældig diskution.
Men lad os pille det lidt fra hinanden.
Din kikkert sidder lige, men riflens pibe sidder 50mm under og 5 grader ude til siden. Hvis du har MOA i montagen peger den samme MOA opad.
For at træfpunktet skal falde sammen med sigtepunktet skal piben skyde en lille smule skævt. Hvor meget? tangens til 5 grader x 50 = 4,37 er den afstand piben ligger ved siden af sigtelinjen i lodret plan.
Altså skal din indskydning kompensere 4,37mm på 100 meter som jo er din indskydningsafstand. Det giver en vinkelfejl på , skal vi for nemheds skyld sige et halvt klik, hvis din kikkert klikker i cm.
Dette halve klik vil forfølge dig ud til 600 meter og er nu blevet, stadig for nemheds skyld, 3 hele klik og dermed en fejl på 3 x 6 = 18 cm.

Retfærdigvis skal det siges at 5 grader skævt trådkors ser helt vildt skævt ud fordi det menneskelige øje er ret god til at se om noget er symetrisk og lige. Jeg vil mene at kanter du trådkorset mere end 1-2 grader, så reagerer din hjerne og melder til din fornuft at nu er det skævt og du skal rette på fejlen.

Men konklutionen som jeg kommer frem til er at monterer man kikkerten lige og i vatter så nægter min hjerne at kante den mere end et par grader og dermed bliver fejlen ikke ret stor.
På jagtlig relevante afstande (for de fleste) har det ingen betydning.

PS: hvad har du vundet?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Efter min bedste overbevisning regner du klik som blaser regner priser.
Enten ganger du antallet af klik med afstanden, og bruger 100m klikværdien.
Ellers skal du blive ved det samme antal klik, vinklen er jo ikke blevet størrer, og anvende 600m klikværdien.
Men når du både ganger klikværdien og klikafstanden, så går det galt.

Mvh. Loft
Svar
#7
T
Citat:quote:

Originally posted by n a

Nu da jeg ikke kan diverse formler, holder jeg mig til forholdsregning.
En kæntring på 5grader og en kikkerthøjde, giver en sideværts forskydning på 4,7mm.
Denne forskydning er lig med at enten skal du indskyde din riffel så den rammer 4,7mm til højre for pletten på 100m (forudsætning er at du har monteret kikkerten så du føler den sidder lodret samtidig med at du føler at bagkappen ligger perfekt til dine brede og muskuløse skuldre[Wink] riflen kæntre ind mod dit kæbeflæsk)
Hvis riflen er indskudt så den rammer disse 4,7mm til højre, så vil det være fuldstændigt det samme på 600 meter, altså at du rammer 4,7mm til højre, når du har klikket det nødvendige antal klik op.
Hvis du vælger at indskyde så den pletter på 100m, så vil den ramme 23,5 mm til venstre når du har klikket op.

Så bare du nu holder kikkerten lodret på alle afstande, så er det begrænset hvor meget du skyder ved siden af. (enten konsekvent 4,7mm til højre, eller fra 4,7mm til højre ved mundingen og plet på 100 og 23,5mm til venstre på 600m.)
Umiddelbart vil det måske være mest fornuftigt med plet på 100m, da kuglerotation normalt vil flytte træf mod højre på lange afstande.

Hvis du i ren vanvid ligger riflen fladt på siden og har en kikkerthøjde på 50mm vil du enten konsekvent kunne skyde 50mm til højre fra 0 - 600m.
Eller ved plet på 100 vil du ved mundingen skyde 50mm til højre, på 600m vil du så skyde 25 cm til venstre.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Jeg kan da vist heller ikke regne. N/a har sgu da ret, bortset fra at han ikke kan læse. Det var 4,37 0og ikke 4,7 og selvfølgelig er det bare 6 x 4,37 på 600 meter minus de 4,37 som den startede til den ene side.
Og Loft har osse fundet min regnefejl [B)]
Så op i røven med en lille skæv montering af kikkerten, bare trådkorset er i vatter.

N/a jeg skylder en vaffelis [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Man skal bare huske på at projektilet er 100% ligeglad med hvordan skæfte og optik er drejet/kæntret. Når det forlader mundingen, så falder det altid langs lodlinien, og derfor skal ens optik gerne stå i vatter, så det følger projektilets fald. Overstående har beregnet hvor stor afvigelse det giver hvis riflen er kæntret 5 grader ift. et trådkors i vatter.
Svar
#9
@Fresh
Eller næsten langs lodlinjen. Der er lige noget med coriolis effekten og magnuseffekten.

Spinafdriften er afhængig af hvilken vej riffelgangene er skåret.

men ja, din sidste statement er 100% korrekt

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Tak skal i have for jeres svar, jeg vidste jeg kunne få svar her.

@m@x når afvigelsen er så lille som der er, så tror jeg det må betragtes som uafgjort[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Tak skal i have for jeres svar, jeg vidste jeg kunne få svar her.

@m@x når afvigelsen er så lille som der er, så tror jeg det må betragtes som uafgjort[Wink]

Mvh. Jakob



med det svar lugter det lidt af at du må bestikke for at få os til at sige at det var dig der havde ret [Wink]
Hvis nu vi fremhæver "spindafdriften som meget væsentlig, så kan vi argumentere så du overbeviser om at det var dig der havde ret.
Som Max har erkendt, så koster sådan en gang opbakning mindst vaffelis [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#12
Ja hellere vaffelis end syfilis[B)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
eller pindis[Smile]

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
Kunne det hele ikke blot løses ved at montere kikkerten korekt, dvs lodret og i vatter?
H
Hogmeister
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Kunne det hele ikke blot løses ved at montere kikkerten korekt, dvs lodret og i vatter?
H



nej, for så havde vi ikke fået nogen disksution ud af det.

Og rigtig mange jagtrifler har ikke kikkerten siddende lodret og i vatter - mine egne inclusive. Jeg kan godt lide at have lidt toe-out eller hvad det nu hedder. Tåen på bagskæftet peger lidt væk fra min (oversized) torso [:I]

--
FKF

ANNA
Svar
#16
Men i Sako´s tilfælde beror problematikken på at det er en Zeiss-kikkert og de er så skæve at en opretning ikke er mulig[Wink].

@Sako nu er du jo konverteret fra Sako "til en anden riffel", hvornår er det så kikkert fabrikanten der skal byttes ud?[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Når man har det bedste kan det ikke betale sig at bytte det ud Boryx, det vil du finde ud af den dag du køber en Zeiss[Smile] og jeg er ikke konverteret, har blot prøvet noget nyt. (forandring fryder)

@fedder hvem har vundet? og hvad har jeg vundet?

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#18
Som min dansklærer Ingrid Alice på adgangskurset sagde:

Husk diskussion staves med to s'er som i KUSSE.

Det glemmer jeg aldrig. [8D][Wink]

Tak for en informativ tråd [Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Var hun tungmetalsarbejder og hørte kun Saxon??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
[Smile] det ved jeg ikke Jakob...
Havde du nu ikke spurgt, så ville jeg have ladet dig lide i stilhed [Wink]
Men jeg vil sige så meget at jeg har intet problem med at montere mine kikkerter som jeg har gjort hidtil.
Da jeg læste Jørgens indlæg følte jeg ikke længere nogen tvivl [Big Grin]
Jeg synes vi kan lade det være som det er og glædes over at vi fik hjælp til vores spørgsmål og venskabelige diskussion.

Vi kan jo altid afslutte over en kop øl [Smile]

Bjarne.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)