Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg
#1
For mange muligheder giver jo kun forvirring. Jeg er i den lykkelige situation at have erhvervet en Savage 99F i god stand bortset fra et dinglende forskæfte (herom i anden tråd - senere) og en kaliber, der hedder .243, som jeg ikke kan bruge til noget. Den er heller ikke så særlig præcis, så jeg har ikke de store kvaler ved at få den ompibet. Jeg ved at en 99-er med held kan ompibes til 358 Win (og tak for modtaget input i den sammenhæng), men her opstår så tvivlen:

Hvor meget vinder man - til jagt (driv og anstand) i Sverige og DK - på at "gå op" til 358 i stedet for 308? Jeg mener - en 12g Mega i 308 har jo fin vægt og SD, men med en 358 får man højere E0 og kuglevægt. Til gengæld lidt mindre gods i piben med samme profil - og ja man skal så rode med en ny kaliber. På den anden side er en ny kaliber spændende og 358 ligger meget tæt på den kære "kartoffelkaster" som jeg anser som en yderst kompetent patron. At jeg har ladegrej til .308 tæller jo også med.

Har nogen af jer praktiske erfaringer der kan bruges som sammenligningsgrundlag?

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
Der er et enkelt kedeligt argument der taler imod .358 og for 308 .. det er når/hvis du vil sælge den igen ..

En 308W vil være MEGET nemmere at sælge ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hvis man kun tænker i penge har Dravis ret, men...

Har ikke prøvet den endnu - hvad med 338 Federal - mere vægt end 308RK og lidt mere hastighed end 358Win.

Jeg har i hvert tilfælde "tænkt mig varm" på en 338 Federal pibe til trykjagt.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Hej Niels .

Det skal naturligvis være 358Win [Smile] . Den er meget behagelig at skyde med og er noget mere effektiv til det tiltænkte brugsområde (Hornady 250grs RN virker super), du kan omforme 308 hylstre og ladegrej er billigt til den.

Geværet er alligevel så speciel at ville det være i 308Win , så ville jeg mene at det bliver for kedeligt !.

Hilsen A-bolt
Svar
#5
Har haft en 358 win og savner den.
Den gik fint med alt fra 180 gratins barens X til 250 gratins rundnæsede.

Michael
Svar
#6
Gad vide om en .243 laasestol kan haandtere en .358 eller .338, og hvad er der iøvrigt i vejen med en .243?
H
Hogmeister
Svar
#7
Tak for bidrag. Opdatering følger m billeder når projektet er gennemført.
@Hogmeister: cirka samme arbejdstryk, samme "grundhylster" og er gennemført af mindst én anden bruger på dette forum. Så hvad skulle problemet være?
Hvad er der galt med .243? Jeg har intet at bruge en .243 til da den ikke er klasse 1 og jeg mener der er bedre klasse 2 kalibre til dansk/svensk jagt. Desuden er det aktuelle våben skyder ad h til og skal derfor ompibes under alle omstændigheder. Og nu blir tråden hijacket af alle der vil argumentere for og imod 243 og ikke gider oprette er separat tråd om dette emne. [}Smile]

9,3*57
9,3*57
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by niels28217 Og nu blir tråden hijacket af alle der vil argumentere for og imod 243 og ikke gider oprette er separat tråd om dette emne. [}Smile]

9,3*57



[Big Grin]

Lyder som et fedt projekt - jeg tror bestemt at du er velkommen til at oprette den herinde som projekttråd - jeg vil gerne følge lidt med!
Mvh

Niels.
Svar
#9
Hvad valgte du så af kaliber?
Svar
#10
@NielsM - opdateringer følger[Smile]
@unknown - hjertet siger 358. Noget mærkeligt noget der kalder sig "fornuften" [:0] siger 308. Håber at de blir enige en gang i løbet af den næste uges tid. [Wink]

9,3*57
9,3*57
Svar
#11
Spændende.
Svar
#12
180 grains 308 er der vel heller ikke noget i vejen med på de afstande du har tænkt dig...
Svar
#13
Tag nu bare den 358 win. Du vil elske den kaliber. Jeg har bestemt at det bliver den næste kaliber som kommer til at stå i mit våbenrum
Svar
#14
Nu ved jeg ikke om din signatur betyder at du har en 9.3x57 men lige nu er du ved at købe et 9.1x51. (358win )De ligger altså noget tæt på hinanden
Var en 338 federal så ikke lidt sjover mht projektil udvalg og kuglebane ?
Eller en 7-08 AI

Anonymitet overalt 20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)